برنامه وزارت راه و شهرسازی برای بازار رهن و اجاره مسکن اعلام شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی Res وزارت اقتصاد مسکن به پیام های مردمی مبنی بر تصمیم مسئولان برای افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن پاسخ داده و از اقدامات انجام شده در این زمینه خبر داده است.

به گفته این اداره کل، بخش مسکن در کشور ما تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است که در سال‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها، افزایش ریسک‌های سیستمی در بازارهای مختلف و افزایش نقدینگی توسط دولت آمریکا افزایش یافته است. برجسته. این امر منجر به ورود جریان‌های مختلف سوداگرانه به بخش مسکن غیرمولد شد و در نتیجه با افزایش تقاضای سرمایه به دلیل برخی عوامل داخلی از جمله کاهش عرضه مسکن در سال‌های گذشته، قیمت مسکن افزایش یافت. .

به دلیل همبستگی قیمت مسکن، نرخ اجاره و وام مسکن، تاخیر در افزایش قیمت مسکن منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن شده است. اما در پی شیوع ویروس کرونا، وزارت راه و شهرسازی با توجه به محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای کشور و افزایش فشارهای مالی و تجهیزات، مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که دارد، اقدامات مختلفی را انجام داد. از مستاجران و گروه های آسیب پذیر محافظت کنید.

از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این زمینه می توان به اخذ مجوزهای مربوطه از ستاد ملی مبارزه با کرونا طی دو سال اخیر و تمدید خودکار اجاره نامه محدود و ارائه تسهیلات و مسکن محدود اشاره کرد. سرمایه گذاری برای حمایت از مستاجران در دو سال گذشته.

مجموع تسهیلات پرداخت شده در فاصله سال های 1400 تا 10 دی ماه 1400 حدود 77000 میلیارد ریال بوده در حالی که مبلغ کل تسهیلات پرداختی طی دو سال اخیر حدود 125000 میلیارد ریال بوده است.

همچنین ایجاد سازوکاری برای استقرار سیستم اجاره حرفه ای در بخش غیردولتی با هدف افزایش سرمایه گذاری در تولید و توزیع واحدهای مسکونی استیجاری و افزایش عرضه مسکن از طریق برنامه حمایت از نهضت مسکن و اقدام ملی مسکن. طرح. تسریع در تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن آنلاین با هدف برنامه ریزی و راه اندازی ساخت و توزیع 300000 واحد مسکونی استیجاری در مناطق شهری و حذف بخشی از تقاضا از بازار اجاره. وزارت راه و شهرسازی.