برق‌رسانی و گازکشی همزمان به روستاها منطقی نیست

تامین همزمان برق و گاز روستاها منطقی نیست

رئیس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران گفت: کمتر کشوری دو حامل انرژی برق و گاز را همزمان به روستاها تحویل داده است. وزارتخانه های نفت و نیرو مسئولیت تولید، انتقال و توزیع انرژی در کشور را بر عهده دارند و هر دو وزارتخانه بر کاهش مصرف تاکید دارند. به عنوان تولیدکننده باید تلاش کنند مصرف را افزایش دهند.

به گزارش آوای البرز، ایده استفاده از درآمد حاصل از بهینه سازی برای اجرای پروژه ها در سال 1392 توسط سعید محب ترابی در جلسه امروز شکل گرفت و گفت: شدت مصرف انرژی بین کشورهای مختلف قابل مقایسه نیست. هیچ ساختار فرهنگی بر اساس الگوی مصرف انرژی وجود ندارد.
شدت مصرف انرژی یعنی اینکه چقدر انرژی برای افزایش یک واحد رشد تولید ناخالص داخلی صرف می شود، گفت: عواملی مانند تورم، تحریم ها و مشکلات فنی نتوانسته ایم شدت مصرف انرژی را در ایران کنترل کنیم.
رئیس اتحادیه شرکت های خدمات انرژی ایران با بیان اینکه چهار عامل قانون گذاری، فرهنگ، قیمت گذاری و فناوری در کنترل شدت مصرف انرژی موثر است و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران غیرمنطقی است.
مهسب ترابی با بیان اینکه ممکن است در کوتاه مدت منافع ملی وجود داشته باشد، گفت: اما نمی توان انتظار داشت که با ورود بخش خصوصی برای کاهش مصرف تلاش کنند، زیرا منفعت بخش خصوصی افزایش تولید است. چاه های کشاورزی بیشترین مصرف انرژی را دارند و هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.
وی با بیان اینکه 33 درصد از کل برق کشور در بخش خانگی مصرف می شود، گفت: در صورت بروز رسانی تجهیزات در بخش خانگی، شدت مصرف در بخش خانگی کاهش می یابد. زیرا کاهش 10 تا 17 درصدی مصرف برق در بخش خانگی امکان پذیر است.
انتهای پیام/