با انواع سنباده آشنا شوید

سنباده یک صفحه ساینده است که از جنس کاغذ یا پارچه بوده و بر روی آن دانه‌های سخت که با چسب مخصوص چسبیده شده‌اند قرار دارد. این ابزاربرای ساییدن مواد مختلفی مثل فلزات، چوب، گچ، پلاستیک و … به کار می‌رود و استفاده صنعتی دارد. با استفاده از سنباده می‌توان وسایل مختلف را سایید، پرداخت کرد یا اینکه در مواردی آسیاب نمود. علاوه بر این سنباده در انواع مختلفی مثل سنگ سنباده، کاغذ سنباده و دستگاه سنباده طراحی شده است که دستگاه آن می‌تواند برقی یا دستی باشد.

لیست انواع سنباده چوب | بهترین سمباده چوب کدام است؟!

در اغلب موارد برای صاف کردن سطوح سخت یا سخت کردن سطوح صاف به کار می‌رود و بسته به کاربردی که دارد از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌شود. زبری  از درجات خاصی پیروی می‌کند که P16 زبرترین و P10000 نرم‌ترین آن است. این سنباده‌ها اغلب برای پولیش، زبر کردن و یا صیغل دادن قطعات استفاده می‌شود و در مواردی که لازم باشد با سرعت بیشتری کار انجام شود (مثل پولیش بدنه ماشین) از دستگاه استفاده می‌شود.

سنباده چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم سنباده ابزاری برای ساییدن، پرداختن است اما خرید سنباده رول – سنباده پارچه ای با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. در اغلب موارد از این ابزار برای صاف کردن و صیغل دادن سطوح زبر و خشن به کار می‌رود.

همچنین سطوح صافی که لازم است چسب زده شوند با استفاده از این ابزار سخت می‌شوند. سنباده‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند که صنعت چوب و ام دی اف یکی از مهم‌ترین آنهاست. از دیگر کاربردهای متداول این ابزار می‌توان به پولیش کردن سطح خودرو، تولید ظروف و فلزکاری اشاره کرد.

انواع سنباده از نظر جنس

برای خرید سنباده باید انواع آن را شناخت اما باید توجه داشت که این ابزارها را به طرق مختلف دسته‌بندی می‌کنند. همانطور که گفتیم سنباده‌ها از نظر جنس و زبری که دارند درجه بندی می‌شوند. انواع سنباده از نظر جنس شامل:

خیلی زبر

گرید این نوع از سنباده‌ها 16 تا 26 (P16) است که اغلب برای اکسیدزدایی و پلیسه گیری استفاده می‌شوند. اصولاً مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که برای استفاده از این سنباده باید زمانی آن را به کار ببرند که به سنباده خیلی زبر احتیاج دارند؛ چرا که این ابزار وسایل حساس را به سرعت از بین می‌برد به همین اکثر سنباده‌های آهن در این دسته قرار می‌گیرند.

زبر

نمره این سنباده‌ها بین 40 تا 50 است و برای براده برداری سطح فلزات یا فرم دادن آنها به کار می‌روند.

متوسط

نمره این سنباده‌ها 60، 80 و یا 100 است و اصلی‌ترین کاربردهای آنها پولیش کاری، پرداختن و صاف کردن سطح قطعات سخت است.

نرم

گریدهای 120 تا 220 مربوط به سنباده‌های نرم هستند. این ابزارها برای مراحل اولیه پرداخت مثل پرداخت شیر‌آلات و لوستر به کار می‌روند. علاوه بر این می‌توان از آنها برای سنباده‌کاری قطعات برنجی و سایر فلزات استفاده کرد.

خیلی نرم

گریدهای 220 تا 1200 مربوط به سنباده‌های خیلی نرم هستند که برای پولیش بدنه خودرو یا آخرین مراحل پرداخت کاری فلزات به کار می‌روند

پوساب

به ابزارهایی که گرید 1200 تا 10000 دارند، تَر هستند و به شکل برگه‌‌ای دیده می‌شوند پوساب می‌گویند. این ابزارها برای پولیش و پرداخت بدنه خودرو و در کارگاه‌های صافکاری کاربرد دارند.

انواع سنباده از نظر شکل

علاوه بر جنس شکل و طراحی سنباده نیز در طبقه بندی آن نقش دارد. شکل ظاهری سنباده‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها در دسته سنباده‌های دستی یا ماشینی قرار دهیم. انواع سنباده از این نظر شامل:

سنباده ورقه‌ای

از مدل سنباده به عنوان سنباده کاغدی یاد می‌شود این سنباده برای مصارف خانگی، کارگاهی و سبک به کار می‌رود. درچه زبری آن بر حسب جنس آن متنوع است. اکثرا از این سنباده‌ها به صورت دستی استفاده می‌شود. به همین دلیل برخی به سنباده های ورقه‌ای سنباده دستی نیز می‌گویند.

سنباده نواری و تسمه‌‌ای

سنباده‌های نواری اغلب طولانی هستند و 50 تا 100 متر طول و تا 5 سانتی متر عرض دارند. این سنباده‌ها اغلب استفاده ماشینی دارند و با سنباده لرزان کار می‌کنند. خرید سنباده نواری نسبت به بسیاری از انواع دیگر منطقی به نظر می‌رسد؛ همچنین اخیراً که سنباده‌های 5 متری عرضه شده‌اند، قیمت سنباده نواری هم بسیار به صرفه‌تر است. نام دیگر سنباده‌های نواری، تسمه‌ای است، که بر روی ابزراهای دستی نصب می‌شوند تا فرآیند سنباده زنی را آسان تر کنند.

سنباده دیسکی

سنباده‌های دیسکی در مصارف صنعتی بسیار پرکاربرد هستند و اغلب با سنباده لرزان از آنها استفاده می‌کنند. این سنباده‌ها ابعاد مختلفی دارند و با درجات سختی متنوعی ساخته می‌شوند.

انواع دیگری نیز از سنباده‌ها وجود دارد که در یک مطلب نمی‌گنجد و شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت ما به طور کامل با آنها آشنا شوید. همچنین می‌توانید برای کسب آگاهی از قیمت سنباده نواری و سایر انواع سنباده با سایت ما در ارتباط باشید.

شرایط نگهداری از سنباده

سنباده یک ابزار مصرفی است که بعد از مدتی باید آن را تعویض نمود اما نگهداری درست آن باعث می‌شود مجبور به خرید سنباده‌های کمتری باشیم. علاوه بر خرید سنباده خوب، نگهداری آن به صورت بهینه نیز اهمیت دارد. خرید سنباده لرزان مناسب و استفاده درست از آن یکی از این شرایط است که باید به خوبی رعایت شود.

همچنین دما و رطوبت دو فاکتور مهم در کارایی سنباده هستند که به راحتی می‌توانند عمر سنباده را کاهش دهند. اگر سنباده خشک یا مرطوب شود آسیب جدی می‌بیند. علاوه بر رطوبت، محل نگهداری سنباده باید از گرما دور بماند و نزدیک منابع گرما مثل لوله‌های انتقال آب گرم نباشد.

نکات خرید سنباده

برای  لازم است ابتدا به نوع فعالیت و کار خودتان توجه کنید و نیازتان در این مورد را بسنجید. برای خرید سنباده نواری باید به ابعاد سنباده، نوع دستگاه سنباده، جنس قطعه کار و زبری سنباده توجه کنید و بعد تصمیم بگیرید. همچنین باید از یک دستگاه سنباده زنی خوب مثل سنباده لرزان مناسب بهره ببرید تا کار سنباده زدن را برای خود و کاربران آسان کنید. برای خرید سنباده زن خوب باید به قطعاتی که قصد پرداخت آنها را دارید توجه کنید.

مهم‌ترین مسئله در خرید سنباده نواری یا انواع دیگر این است که این ابزارها را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاع از  با کیفیت با ما در تماس باشید. همچنین فروشگاه ما خدمات پس از فروشی را همراه با عرضه محصولات ارائه می‌کند که خرید سنباده را برای شما به صرفه‌تر می‌کند.دستگاهی که می‌توان با آن سنباده را اعمال نمود،  و فرز برقی یا حتی دست می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای خرید  و انواع دیگر با ما در تماس باشید.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا به یک دید جامع از سنباده و کارکردهای آن برسیم، سنباده‌ها را به چند طریق دسته‌بندی می‌کند، دسته اول به درجه سختی سنباده‌ها برمی‌گردد که نشان‌دهنده کاربردهای  مختلف آن‌ها در صنایع مختلف است و این درجه‌بندی معرفی کننده سنباده‌های آهن، سنباده‌های چوب و … است.

دسته‌بندی دیگر سنباده‌ها بر اساس شکل ظاهری آن‌ها صورت می‌گیرد، سنباده‌های ورقه‌ای یا همان کاغذی اکثراً به‌صورت دستی کاربرد دارند و سنباده‌های دیسکی و ورقه‌ای برای دستگاه‌های نصب می‌شوند تا فرآیند سنباده کاری را آسان‌تر کنند. در پایان  شرایط نگهداری سنباده‌ها و اینکه در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنیم را بررسی کردیم.