بانک مرکزی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد

به گزارش شفاف به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی در بخشنامه «دستورالعمل تسهیلات زایمان» شبکه بانکی را برای اجرا ابلاغ کرده است. بر این اساس بانک ها موظفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه مراتب را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور اعلام کنند.

در این بخشنامه به صراحت آمده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است 100% (100%) مابقی سپرده های قرص الحسنه و پنجاه (50%) از سپرده قرص الحسنه جاری را واریز کند. موضوع (16) قانون بودجه 1401 باید از طریق بانک های عاملی که موظف به پرداخت تسهیلات بر اساس اعتبار متقاضیان، عملیات، بانک ها و کلیه تأخیر در پرداخت یا تأخیر در پرداخت هستند، اولویت را به کل کشور بدهد. سفته از متقاضی یا ضامن معتبر مراجع ذیصلاح مسئول می باشند.

بر این اساس برای فرزندان متولد شده بعد از سال 1400، فرزند اول 200 میلیون ریال، فرزند دوم 400 میلیون ریال، فرزند سوم 600 میلیون ریال و فرزند چهارم 800 میلیون ریال دریافت می کنند. ریال برای کودکان پنج سال به بالا؛

در صورت به دنیا آمدن دوقلو و بیشتر، به هر فرزند وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد در نظر گرفته می شود. بانک مرکزی با همکاری سازمان ثبت احوال کشور موظف به ایجاد سازوکاری برای ثبت و تنظیم روند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه زایمان است.

در پایان این بخشنامه اکیداً یادآور می‌شود که ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ شود.

لازم به ذکر است متقاضیان جهت ثبت نام می توانند به تسهیلات ذکر شده در https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx مراجعه نمایند.

دستورالعمل سیستم وام کودک

تسهیلات قارث الحسنه در اجرای ماده (10) قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، فرزند استارتاپ و مطابق بند (الف) جزء (2) است. براساس قانون بودجه (16) مصوب 161، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی شبکه بانکی قرض‌الحسنه موجود را بر اساس بخشنامه‌های زیر رعایت می‌کنند:

1- تعاریف:

  • آ. بانک عامل: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای استفاده از تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب می شود.
  • ب – متقاضی: پدر متولد 1400 (1400/01/01)
  • سی سیستم: سامانه تسهیلات تسهیلات کودک قرض الحسنه
  • د-قانون: قانون حمایت خانواده و جوانان
  • امکانات الکترونیکی: لعنت بر امکانات الحسنه برای کودکان

2- شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات کودک
1-2- اتباع جمهوری اسلامی ایران
2-2 ارائه تسهیلات قانونی برای پدران فرزندان متولد شده بعد از 1/1/1300 و متولد ایران. در سال 1401 مقیاس امکانات به شرح زیر بود:

  • فرزند اول با مهلت بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه) به مبلغ 200 میلیون ریال.
  • فرزند دوم 400 میلیون ریالی با مهلت بازپرداخت 4 ساله (48 ماهه)
  • فرزند سوم با مهلت بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه) به مبلغ 600 میلیون ریال.
  • فرزند چهارم 800 میلیون ریالی با دوره بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه)
  • فرزند پنجم پس از 7 سال (84 ماهگی) با مهلت بازپرداخت 1000 میلیون ریال

تبصره: (حد انفرادی تسهیلات متناسب با حد انفرادی مندرج در لوایح بودجه سنواتی می باشد.)

3-2- پرداخت تسهیلات فرزند بدون ارفاقی و مهلت شش ماهه برای شروع اقساط.

متقاضيان واجد شرايط متولدين 1/4/2/1400 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تولد فرزند مي توانند درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

5-2- اصل شناسنامه فرزند و پدر باید در زمان مراجعه به بانک ارائه شود.

به ازای هر فرزند متولد 6 تا 2 سال، تسهیلات فرزند فقط یک بار به پدر اجازه داده می شود.

7-2- چنانچه در مدت بازپرداخت تسهیلات زایمان فرزند دیگری از متقاضی متولد شود، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل برای فرزند بعدی امکان پذیر است.

8-2- در صورت تولد دوقلو و بیشتر به هر فرزند وام تعلق می گیرد.

بر اساس تبصره (د) ماده (1) (4) (4) ماده 9-2 قانون، مرخصی زایمان برای افرادی که نرخ باروری آنها از 2.5 بیشتر نباشد در شهرستان محل تولد پدر یا فرزند مجاز است. . . (در سامانه نرخ باروری شهرستان مربوطه و طبق اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)

۱۰-۲- تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار با حداکثر کارمزد ۴ درصد در سال.

3- حداقل مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل:

3-1- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و فرزند

3-2- اصل و کپی کارت ملی پدر

3-3-کد پستی دهم و آدرس کامل محل سکونت

3-4-کد رهگیری دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

4. شرایط ضامن

طبق بند (الف) قانون بودجه (16) سال 1401، تسهیلات وام تولد فرزند براساس اعتبارنامه متقاضی با اخذ سفته از متقاضی یا ضامن معتبر ارائه می شود. مهلت شش ماهه.

5- نحوه ثبت نام، مراحل اخذ تسهیلات

1-5- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می باشند باید ابتدا از طریق سامانه ثبت نام و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه و متعلق به متقاضی می باشد، از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام ارسال می شود.

2-5- متقاضیان موظفند جهت اطلاع و پیگیری وضعیت ثبت نام و مشخصات شعبه تعیین شده توسط بانک عامل به بخش «مشاهده وضعیت» سامانه فرزند به همراه کد ملی و کد رهگیری خود مراجعه کنند. فرآیند پذیرش تسهیلات مذکور.

3-5- در صورتی که شعبه بانک وام دهنده برای متقاضی تعیین شده باشد موضوع باید از طریق پیامک به وی اطلاع داده شود و متقاضی حداکثر تا 12 ساعت کاری به شعبه مربوطه مراجعه و پرونده را با مدارک مورد نیاز تشکیل دهد. روزها. عمل. بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در مهلت مقرر، ثبت نام آنان باطل تلقی و از سامانه حذف و مجدداً ثبت نام خواهند کرد.

4-5- پس از تعیین شعبه بانک و ارجاع متقاضی به شعبه تعیین شده، بانک متقاضی را می پذیرد. متقاضیان 45 روز کاری برای تکمیل مدارک و اخذ ضمانت نامه مورد تایید بانکی فرصت دارند. در صورت سپری شدن زمان تعیین شده و عدم تکمیل مدارک توسط متقاضی، متقاضی باید در بازه زمانی مقرر در قانون از سامانه حذف و مجدداً در سامانه ثبت نام کند.

5-5- داوطلبان می توانند قبل از تصمیم گیری در مورد شعبه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» اطلاعات سامانه را ویرایش کنند.

6-5- متقاضیان می توانند قبل از تعیین شعبه نسبت به تعویض بانک عامل اقدام نمایند. با حذف ثبت نام قبلی با استفاده از گزینه «حذف ثبت نام» و تکمیل مراحل ثبت نام با گزینه «ثبت جدید» می توانند سوئیچ کرده و بانک دیگری را انتخاب کنند.

7-5- سایر مقررات، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری است.