بانک‌ها کم‌کم دارند پای کار می‌آیند

افتتاح حساب 566000 نفر و رسیدن 430000 واحد به پایگاه در طرح نهضت ملی مسکن نشان از پیشرفت نسبی پروژه ها دارد. وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تاکید کرد: پروژه ها باید در مرحله اولیه با تسهیلات بانکی پیش بروند تا متقاضیان در روند اجرای کارها خوش بین باشند. برخی از بانک ها به جز بانک مسکن هنوز عملکردی آماری در این طرح نداشته و اعلام کرده اند که به تعهدات خود در این زمینه عمل می کنند.

به گزارش آوای البرز، از 5.5 میلیون نفر ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن، حدود 3.6 میلیون نفر تایید صلاحیت شده اند و تاکنون بیش از 566 هزار متقاضی در این طرح افتتاح حساب کرده اند. به گفته محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، میزان وجوه واریز شده متقاضیان به حساب بانکی معادل ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به حساب سازندگان واریز شد. موجودی نزد بانک است تا بنا به درخواست متولیان به سازندگان پرداخت شود.

همچنین 12 هزار و 900 میلیارد تومان از این تسهیلات به حساب تولیدکننده واریز شده است. شایان مدیرعامل بانک مسکن از محل به حساب تولیدکنندگان واریز کرد و این تسهیلات را 23 هزار و 200 میلیارد تومان خواند. در مجموع 312 هزار و 515 واحد برای اخذ وام به بانک ارائه شده و تاکنون با 114 هزار و 97 واحد قرارداد منعقد کرده اند. مبلغ تسهیلات قراردادی 38 هزار و 600 میلیارد تومان است.

با توجه به آخرین وضعیت پروژه تا 23 تیرماه امسال یک میلیون و 383 هزار واحد تعریف شده است که 621 هزار واحد پروانه ساخت صادر شده، 430 هزار واحد به مرحله پایه رسیده، 201 هزار واحد به آستانه و 140 واحد به آستانه رسید. مرحله ساخت و ساز. سفتی و حدود 63 هزار واحد به مفصل رسید. همچنین گفته می شود در آینده نزدیک واحدهایی که به کار آساری رسیده اند در نقاط مختلف کشور افتتاح خواهند شد.

با توجه به آمار افتتاح حساب می توان نتیجه گرفت که روند واریز متقاضیان چندان مطلوب نیست. بر اساس آمار 31 تیر 1401، 559 هزار نفر است آنها در بانک باز تخمین زدند که این تعداد اکنون به 566788 نفر رسیده است. مسئولان بارها تاکید کرده اند که متقاضیان باید به موقع پول را واریز کنند تا پروژه ها متوقف نشود.

یکی از اتفاقات مثبت روزهای اخیر ورود دو بانک غیر از بانک مسکان به فرآیند پرداخت تسهیلات مسکن است. در حالی که 26 بانک موظف به پرداخت تسهیلات مسکن هستند، تاکنون تنها بانک مسکن به وظایف خود عمل کرده است. در روزهای اخیر دو بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات سهم تسهیلات خود را برای بازپرداخت وام به بانک مسکن انتقال دادند. در واقع منابع را تامین کرده اند اما مسئولیت پرداخت را به بانک مسکن داده اند. علیرضا کیطاسی – به آوای البرز گفت: سهمیه 750 میلیارد تومانی بانک دی در طرح نهضت ملی مسکن در استان های تهران و هرمزگان است و این بانک به وظیفه خود در این حوزه عمل می کند.

سه چالش اصلی طرح نهضت ملی مسکن، عدم پرداخت به موقع سپرده به متقاضیان، ناتوانی برخی بانک ها در بازپرداخت وام و افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. بانک ها عموما ترجیح می دهند به جای اعطای وام به بخش مسکن، تسهیلات کوتاه مدت را عمدتاً به بخش خدمات ارائه دهند.

همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث افزایش قیمت تمام شده واحد می شود. بر اساس گزارش مرکز آمار، در زمستان سال گذشته میانگین تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی 55 درصد بوده است که چالشی برای طرح نهضت ملی مسکن است. البته دولت طرح هایی مانند پرداخت اعتبار مصالح را در دستور کار خود قرار داده است اما به گفته برخی سازندگان این امر هنوز اجرایی نشده است. با این حال، انتظار می رود 430000 واحد به مرحله پایه برسند که نشان دهنده انتظار پروژه ماداکور است. آخرین قیمت اعلام شده برای واحدها از سوی نهضت ملی مسکن متری 4 میلیون و 750 هزار تومان است که هر سه ماه یکبار تعدیل می شود.

رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی به مجموعه های تحت مسئولیت خود دستور داده تا پروژه ها را با تسهیلات بانکی پیش ببرند تا متقاضیان نسبت به طرح نهضت ملی مسکن امیدوار و خوش بین باشند.

انتهای پیام/