بازیکن تیم ملی باید بداند در چه چارچوبی حرف بزند/ روند آماده‌سازی تیم ملی دردآور است

یک پیشکسوت فوتبال ایران گفت: ملی پوشان به جای اینکه با هم کمک کنند با مشکلاتی مواجه شدند که با شأن و شخصیت سرمربی و بازیکنان تیم ملی همخوانی نداشت.

امیر هاشمی مقدم بازیکن سابق باشگاه استقلال و تیم ملی فوتبال ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره تاثیر حواشی اخیر تیم ملی در جام جهانی 2022 گفت. : به هر حال می خواهیم درباره تیم ملی فوتبال کشورمان صحبت کنیم، در چنین شرایطی امیدواریم همه با هم متحد شوند. هر نوع اختلاف و موقعیت منفی در تیم ملی باید کنار گذاشته شود زیرا چیزی بالاتر از فوتبال ملی ایران نیست. در نهایت هدف ما نشان دادن قدرت ایران در جام جهانی است.

این مربی و معلمی که در فوتبال هلند فعالیت می کند افزود: متأسفانه رسوایی های اخیر پیرامون تیم ملی در فوتبال ایران تازگی ندارد و آخرین هم نخواهد بود. متأسفانه تیم ملی به جای دور هم جمع شدن و پذیرش کمک، با مرزهایی از جمله در داخل اردو مواجه شد که به هیچ وجه در خور شأن و شخصیت سرمربی و بازیکنان تیم ملی نبود. این موضوع برای هدف قرار دادن اختلاف و دودستگی در تیم ملی مطرح شده است و مسئولان باید این موضوع را فراموش کنند و بدانند که ایرانی هستند و هیچ ایرانی حاضر به انجام چنین کاری نیست. هیچ چیز بالاتر از تیم ملی ما نیست. یکپارچگی تیم ملی بسیار مهم است زیرا آنها باید با تیم هایی مانند انگلیس و آمریکا روبرو شوند. در هر صورت این بازی بسیار سختی خواهد بود. متأسفانه شایعات از آنجا شروع شد که گفتند برخی بازیکنان با وزارت ورزش و برخی با فدراسیون صحبت کرده اند. در واقع، وام دهندگان شروع به سمپاشی گندم کردند تا به خواسته خود برسند. به نظر من سرمربی تیم ملی به صورت غیرحرفه ای و غیر انسانی برکنار شد. در واقع، کاملاً باورنکردنی بود. در ذات هیچ سرمربی ای نیست که اینطور برکنار شود. در نهایت سرمربی تیم به سمت خود بازگردانده شد. از طرفی شاهد مصاحبه هایی با چند بازیکن بسیار خوب تیم ملی بوده ایم که نشان از شیطنت دارد. بازیکن را مجبور می کنند حرفی بزند که نباید ذکر شود، نقل قول هایی از مصاحبه ها وجود دارد که متاسفانه حواشی و اختلافات را در تیم ملی بیشتر می کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من همه این اتفاقات باید توسط یک نفر کنترل می شد. این فرد می تواند مدیر یک تیم ملی باشد که عضو فدراسیون فوتبال است. یک ملی پوش می تواند مصاحبه کند اما باید بداند در چه زمینه ای باید صحبت کند و در کل بازیکنان تیم ملی اجازه مصاحبه ندارند. این حق فدراسیون فوتبال و تیم ملی است اما این مصاحبه ها ادامه پیدا کرد و حتی به گوش مسئولان تیم ملی و فدراسیون هم رسید. این در واقع طوفانی از جنجال به راه انداخته است. در نهایت ما به آرامش نیاز داریم و در چنین شرایطی تمایل متقابل بازیکنان بیشتر می شود. شک ندارم بازیکنان یکدست هستند اما چرا باید این همه حاشیه وجود داشته باشد؟ چه کسانی باید از این حواشی تیم ملی سود ببرند؟ من فکر می کنم این یک چیز شخصی است. امیدوارم همه از جمله بازیکنان و کادر فنی اختلافات خود را کنار بگذارند و خود را مدیریت کنند تا تیمی متحد بسازند که برای پرچم خود در جام جهانی بجنگد.

پیشکسوت فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که سطح آمادگی تیم ملی نسبت به رقبای پایین است و اینکه آیا امیدی به عملکرد بهتر این تیم در جام جهانی 2022 نسبت به جام جهانی 2018 وجود دارد، گفت: آمادگی پایین ایران. در مقایسه با حریفان ما چیز جدیدی نیست. آماده سازی تیم ملی سخت خواهد بود زیرا برنامه ریزی در فوتبال کشور وجود ندارد. نمی توان انتظار داشت در دقیقه 90 یک بازی دوستانه مقابل حریف بهتری انجام داد. حتی نمی توان امیدوار بود که تیمی آماده بازی با ما باشد یا منتظر فراخوان شرکت در اردوی اروپا باشد یا … فدراسیون فوتبال باید از ماه ها قبل یا پارسال چنین اقداماتی انجام می داد. باید تحقیق می کردند و دنبال رقیب خوب می گشتند. حریفان مناسب برای بازی های دوستانه باید انتخاب شوند. فکر می کنم اردوی بعدی تیم ملی در شهریور باشد، نمی دانم یا نه، فقط اسم یک حریف را شنیدم. این موضوع با توجه به اردوی طولانی در قطر و گرمای آنجا دردناک است. تنها یک بازی دوستانه از این دست در قطر برگزار شد و در صورت تکرار این تمرین، بازیکنان از نظر روحی آسیب خواهند دید. ایمان و اعتماد به فدراسیون فوتبال را از بازیکنان سلب نکنید. مهم ترین مسئله آماده سازی تیم ملی است.

هاشمی مقدم ادامه داد: مقایسه درست نیست، حریفان تیم ملی مدت هاست در حال تدارک و تعیین بازی های دوستانه هستند. به عنوان مثال در هلند برنامه های تیم ملی برای دو سال آینده بسته است. فدراسیون فوتبال ایران نیز باید این روند را دنبال کند. فوتبال ایران و فدراسیون باید مدیرانی داشته باشند که بدانند باید چه کار کنند. چنین مدیرانی باید از کیفیت و دانش لازم برای کمک به فوتبال ایران برخوردار باشند. در نهایت تیم ملی مهمتر از باشگاه است و بازیکنان تیم ملی و کادر فنی باید از زمان محدودی که در کنار هم دارند نهایت استفاده را ببرند. بهترین نامزدها باید با آموزش در بهترین رشته ها انتخاب شوند. با این حال آنها حق آنالیز حریفان خود در جام جهانی را دارند. این مشکل نیز با ساخت بازی های دوستانه خوب انجام می شود. در جام جهانی بازی هایی با حریفان مشابه تیم ملی برگزار می شود. هر سه حریف ایران تقریباً در یک سطح بازی هستند. طی چند ماه گذشته حریفی برای تیم ملی پیدا نکردیم که حتی از نظر کمی شبیه حریفان این تیم در جام جهانی 2022 باشد. امیدوارم در نهایت همه چیز به خوبی برنامه ریزی شود تا بتوانیم به هدف خود در جام جهانی برسیم.

انتهای پیام/4057/