بازار نفت در انتظار ازسرگیری پروازهای بین المللی

مصرف سوخت جت همچنان متضررترین بخش بازار جهانی نفت است زیرا مسافران به دلیل محدودیت های سرایت و مسافرت از سفر هوایی جلوگیری می کنند.

آوای البرز می گوید مشکلات خاص در بازار جت سهم سوخت های مقطر مانند گازوئیل را به پایین ترین سطح در بیش از یک دهه گذشته رسانده و تقاضا برای پالایشگاه های نفت خام را کاهش داده است.

بنابراین ، بهبود پایدار حاشیه سود سوخت تقطیر شده و قیمت نفت خام به از سرگیری گسترده پروازهای مسافری بستگی دارد. با ظهور مجدد موارد ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان ، احتمال از سرگیری پرواز طولانی مدت در ماه های آینده بسیار ناچیز است.

افزایش مصرف سوخت جت و حاشیه سود سوخت های مقطر و قیمت روغن به یک یا سه عامل از جمله تحویل سریع واکسن Kovid 19 ، روش های جایگزین کنترل بیماری و رفع محدودیت های سفر هوایی با یا بدون واکسن بستگی خواهد داشت.

ممنوعیت و سایر کنترل های انفجار عمدتا در سطح ملی و قاره ای کم است و مسافران بیشتر از کالاهایی که تولید می کنند بیشتر آلوده می شوند.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) ، محموله هوای جهانی در هر تن در ماه ژوئن تنها 18 درصد کاهش یافت ، در حالی که درآمد هوای مسافران 87 درصد کاهش داشت.

از نظر پروازهای مسافری ، کشورهایی با بازارهای داخلی بزرگ مانند ایالات متحده و چین پیشرفت قویتری نسبت به کشورهایی مانند انگلستان داشته اند ، پروازهای بین المللی اکثر پروازهای خود را پوشش می دهند.

بر اساس تجربه رکود قبلی ، بیشتر کارشناسان هواپیمایی انتظار دارند که سفرهای کاری در اوقات فراغت خود طی 12 تا 24 ماه آینده بسیار آهسته بهبود یابد. عواقب طولانی مدت رکود اقتصادی این است که مدیران شرکتها بر کنترل هزینه ها تمرکز کرده و سفرهای کاری را کاهش می دهند ، حتی اگر محدودیتهای ویروس کرونا برداشته شود.

بر اساس BP ، مصرف جهانی سوخت جت در سال 2019 هشت میلیون بشکه در روز بود که معادل هشت درصد از مصرف جهانی روغن است. سوخت طی دهه گذشته با رشد مصرف سالانه حدود 2.7٪ بین سالهای 2009 و 2019 ، سریعترین رشد در بازار نفت بوده است.

اگرچه سوخت جت جزئی نسبتاً كمی از بازار كلی نفت است ، اما در مقایسه با سایر سوخت ها بازار زیادی دارد. سال گذشته ، سوخت جت 22 درصد از مصرف جهانی تقطیر جهانی را شامل می شود ، از جمله گازوئیل ، مازوت ، گازوئیل و تمساح با 36 میلیون بشکه در روز. صنعت حمل و نقل هوایی رکوردهای همه گیری را بیش از نصف کردن مصرف سوخت جت کاهش داده است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ، مصرف سوخت جت در ایالات متحده در سال گذشته با وجود فعالیت در بازار داخلی بیش از 55 درصد کاهش یافته است.

سوخت جت با کیفیت ، کالای گران تری است و در سود و سود پالایشگاه نقش بسزایی دارد ، اما با گسترش همه گیر شدن ، پالایشگاه ها مجبور شدند تولید این سوخت را متوقف کنند و سوخت های کم سودتری تولید کنند.

به گفته رویترز ، این امر موجب افزایش پس انداز سوخت ، تضعیف حاشیه سود پالایشگاه ها ، کاهش تمایل آنها به خرید و تصفیه روغن شده و از بهبود بازار نفت جلوگیری کرده است.

انتهای پیام