این موجودات موزی ریز ،زمین را نابود می کنند!

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، موریانه های چوبخوار در طبیعت نقش مهمی در اکوسیستم های گرمسیری و نیمه گرمسیری دارند. آنها با تغذیه از چوب، به بازیافت مواد مغذی ضروری، بازگرداندن آنها به خاک و بازگرداندن کربن به جو کمک می کنند. تحقیقات جدید برای اولین بار نشان می دهد که موریانه ها چقدر گرما را دوست دارند. در میان نتایج به‌دست‌آمده، مشخص شد که موریانه‌ها در هوای گرم چوب خشک را سریع‌تر می‌خورند. به عنوان مثال، موریانه در مکانی با دمای سی درجه سانتیگراد هفت برابر سریعتر از مکانی با دمای 20 درجه سانتیگراد چوب می خورد.

بیشتر بخوانید:

نتایج این تحقیق همچنین به نقش گسترده موریانه ها در دهه های آینده اشاره می کند. همانطور که تغییرات آب و هوایی زیستگاه آنها را در سراسر جهان افزایش می دهد، کربن بیشتری را در جو آزاد می کند که در چوب خشک و مرده ذخیره می شود.

درختان خشک در چرخه جهانی کربن

درختان نقش مهمی در چرخه جهانی کربن دارند. آنها دی اکسید کربن اتمسفر را از طریق فتوسنتز جذب می کنند و نیمی از این کربن را در توده گیاهی جدید وارد می کنند. در حالی که بیشتر درختان هر ساله به آرامی و به طور پیوسته از نظر ارتفاع و قطر رشد می کنند، بخش کوچکی از آنها می میرند و این بخش های مرده چوب خشک می مانند. این کربن تا زمانی که چوب خشک توسط میکروارگانیسم ها (قارچ ها یا باکتری ها) یا حشراتی مانند حشرات بسوزد یا از بین برود تجمع می یابد.

اگر انبار چوب مرده و خشک به سرعت مصرف شود، کربن ذخیره شده در آنها به سرعت آزاد شده و به اتمسفر باز می گردد، اما اگر روند پوسیدگی کند باشد، میزان این چوب مرده افزایش یافته و تجمع دی اکسید کربن افزایش می یابد. متان در جو کند خواهد شد.

به همین دلیل، درک پویایی جامعه موجوداتی که چوب خشک و مرده را تجزیه می کنند ضروری است. این به این دلیل است که می تواند به محققان در پیش بینی اثرات تغییرات آب و هوایی بر کربن ذخیره شده در اکوسیستم های زمینی کمک کند.

این یک مسئله مهم است؛ این به این دلیل است که انتشار کربن از چوب های مرده و خشک شده در اتمسفر، تغییرات آب و هوایی را تسریع می کند و ذخیره این کربن برای مدت طولانی تری روند تغییرات آب و هوایی را کند می کند.

سرعت موریانه ها در خوردن چوب خشک

دانشمندان به طور کلی شرایطی را که به میکروب ها برای خوردن چوب خشک کمک می کند، درک می کنند. می دانیم که به ازای هر 10 درجه سانتی گراد افزایش دما، فعالیت این میکروب ها معمولا دو برابر می شود. تجزیه میکروبی چوب مرده معمولاً در محیط های مرطوب به سرعت اتفاق می افتد.

از سوی دیگر، دانشمندان اطلاعات کمی در مورد توزیع جهانی موریانه‌های چوب‌خوار و چگونگی واکنش این توزیع به اقلیم‌های مختلف و سطوح رطوبت در نقاط مختلف جهان داشتند، بنابراین ابتدا پروتکلی برای درک بهتر این مشکل ایجاد کردند. مقدار چوب مرده مصرف شده توسط موریانه‌ها ارزیابی شد و آزمایش‌ها در یک اکوسیستم ساوانا (دشت گرم) و یک اکوسیستم جنگل بارانی در شمال شرقی کوئینزلند آغاز شد.

روش کار شامل قرار دادن یک سری بلوک های چوبی مشبک روی سطح خاک در مکان های مختلف است. نیمی از این بلوک ها سوراخ های کوچکی در تارهای خود داشتند که به موریانه ها اجازه ورود به چوب را می داد. نیمه دیگر بلوک ها هیچ سوراخی نداشتند و فقط میکروب ها می توانستند از طریق شبکه وارد بلوک های چوبی شوند.

این بلوک های چوبی هر شش ماه یکبار جمع آوری می شد. محققان دریافتند که بلوک های مش سوراخ شده (برای دسترسی موریانه ها) سریعتر از سایر بلوک ها تجزیه می شوند. این بدان معناست که سهم موریانه ها در پوسیدگی و پوسیدگی چوب قابل توجه و زیاد بوده است.

نتایج تحقیقات در کوئینزلند این را نشان می دهد، اما مشخص نیست موریانه ها در مناطق دیگر چه کاری می توانند انجام دهند. گام بعدی تماس با همکارانی بود که می توانستند تست بلوک چوبی را در مکان های مطالعاتی خود در نقاط مختلف جهان انجام دهند و آنها مشتاقانه به پروژه تحقیقاتی پیوستند.

بلایی که موریانه ها روی زمین می آورند!

در نهایت، بیش از 100 همکار در بیش از 130 سایت تحقیقاتی در زیستگاه های مختلف از شش قاره جهان به این پروژه پیوستند. این پوشش تحقیقاتی گسترده به ما این امکان را داد که ارزیابی کنیم که چگونه مصرف چوب توسط موریانه ها با عوامل آب و هوایی، از جمله دما و بارندگی سالانه متفاوت است.

موریانه ها جذب گرما می شوند نه باران

در بلوک‌های چوبی که فقط برای میکروب‌ها در دسترس است، دانشمندان آنچه را که قبلاً می‌دانستند تأیید کردند: سرعت پوسیدگی و تجزیه به ازای هر 10 درجه سانتی‌گراد افزایش دمای سالانه تقریباً دو برابر می‌شود و با افزایش بارندگی مکان‌های تحقیقاتی، سرعت پوسیدگی و تجزیه دو برابر می‌شود. آنها سال به سال افزایش یافته اند (از جمله در جنگل های بارانی کوئینزلند).

در الوارهای آلوده به موریانه، رابطه بین سرعت پوسیدگی و دمای هوا حتی تنگ‌تر بود، به طوری که چوب معمولی خشک تقریباً هفت برابر سریع‌تر در مکان‌هایی که دمای هوا 10 درجه گرم‌تر از سایر مکان‌ها بود تجزیه می‌شود.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که تغذیه موریانه از بلوک های چوبی در مناطق گرم با بارندگی سالانه کم تا متوسط ​​بیشتر از سایر مناطق است. برای مثال، تجزیه کنده‌های چوب توسط موریانه‌ها در یک صحرای نیمه گرمسیری در آفریقای جنوبی پنج برابر سریع‌تر از یک جنگل بارانی استوایی در پورتوریکو بود.

این به این دلیل است که موریانه های خاکی ایمن می توانند در دوره های خشک به عمق خاک برسند، اما در دوره های بارانی و سیل، فعالیت آنها به جستجوی چوب خشک و مرده محدود می شود.

موریانه ها و تغییرات آب و هوایی

نتایج تحقیق در مدلی ترکیب شد تا پیش‌بینی کند که موریانه‌ها چگونه چوب‌های مرده و خشک را در سراسر جهان در واکنش به تغییرات آب و هوایی از بین می‌برند. انتظار می رود در دهه های آینده، فعالیت موریانه ها افزایش یابد. زیرا پیش بینی های تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که زیستگاه های مناسب برای موریانه ها در شمال و جنوب استوا گسترش خواهند یافت.

این به این معنی است که چرخه کربن سرعت می‌گیرد و مقداری دی اکسید کربن توسط درختان به جو باز می‌گردد و ذخیره کربن در این اکوسیستم‌ها را محدود می‌کند. کاهش کربن ذخیره شده در خشکی می تواند چرخه ای ایجاد کند که تغییرات آب و هوایی را تسریع می کند.

ما مدت هاست می دانیم که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان می تواند برندگان محدود اما بازنده های زیادی داشته باشد. در این بین، به نظر می رسد موریانه ها یکی از برندگان تغییرات آب و هوایی هستند و در زیستگاه اصلی خود گسترش جهانی چشمگیری را تجربه خواهند کرد.

5858