ایران، کلید قفل بحران جهانی انرژی؟/ نفت ۶۵ دلاری به واقعیت می‌پیوندد؟

به گزارش یک خبرگزاری اخبار آنلاینبا افزایش چشمگیر قیمت نفت در سال جاری و بسیاری از کشورهای جهان که با کمبود نفت و گاز مواجه هستند، ایالات متحده و دیگر قدرت های بزرگ به دنبال تامین منابع نفتی با تغییر اتکا به روسیه هستند. این یکی از عواملی است که باعث شد آمریکا در موضع خود در قبال توافق هسته ای جدید تجدید نظر کند تا ایران بتواند صادرات نفت در مقیاس بزرگ را از سر بگیرد.

بیشتر بخوانید:

تورم ترکیه به 181 درصد رسید؟

چین و روسیه دست می دهند/ پرداخت ها را به روبل آغاز می کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از توافق قبلی که منجر به تحریم نفت این کشور شد، خارج شد، اما طولی نکشید که با شروع آخرین بحران انرژی، درآمدهای نفتی این کشور افزایش یافت. سالی که تحریم آمریکا برداشته شد. در ماه‌های اخیر، کشورهای بیشتری در مواجهه با ناامنی انرژی، آشکارا از تحریم‌های آمریکا سرپیچی کرده‌اند که منجر به افزایش 580 درصدی درآمد نفت و میعانات گازی این کشور از ماه مارس تا ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

ایران کلید حل بحران جهانی انرژی؟  / آیا نفت 65 دلاری واقعیت دارد؟

رونق مجدد صنعت نفت ایران باعث تغییرات گسترده در چشم انداز نفت جهان خواهد شد. توماس وارگا، تحلیلگر شرکت PVM Oil Associates در لندن گفت: اگر ایران بازگردد و بشکه های نفت عرضه کند، اوپک به راحتی می تواند 30.5 میلیون بشکه در روز تولید کند.

وی افزود: بر اساس این سناریو، مدل من نشان می دهد که برنت در نیمه دوم سال 2023 به 65 دلار در هر بشکه سقوط می کند.

عرضه مجدد نفت ایران به بازار به هر دو قدرت نفت کمک می کند، زیرا تحریم نفتی روسیه آمریکا را مجبور کرده است در ماه های اخیر برای نفت بیشتر به عربستان سعودی روی آورد. انتشار نفت ایران قیمت نفت را رقابتی تر می کند و عربستان سعودی و عراق دیگر دو قدرت نفتی مسلط در منطقه خاورمیانه نخواهند بود.

ایران در ماه های اخیر ذخایر نفت خود را به تدریج افزایش داده است و در صورت دستیابی به توافق آماده صادرات است. به گفته شرکت ردیابی کشتی Kpler، کشتی‌های خلیج فارس حدود 93 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران را در خود جای داده‌اند، در حالی که برآوردهای دیگر آن را نزدیک به 60 تا 70 میلیون بشکه نشان می‌دهند. به گفته کپلر، تقریباً 48 میلیون بشکه ذخایر نفت وجود دارد. ایران آماده است تا جایگاه خود را به عنوان یک غول نفتی بازیابد، و آماده است تا وارد بازاری شود که به شدت به دنبال جایگزینی عرضه نفت روسیه است.

223227