انواع کلید اتوماتیک

قطع کننده مدار یک وسیله سوئیچینگ است که در مدارهای الکترونیکی برای محافظت از قطعات در برابر آسیب های ناشی از اضافه بار، اتصال کوتاه یا اضافه بار استفاده می شود.

کلیدهای مدار معمولاً برای کنترل دو پارامتر حرارتی و مغناطیسی قابل تنظیم هستند و مقدار آن به صورت دستی تعیین می شود. در صورت قطع شدن مدار به هر دلیلی برخلاف فیوزهایی که باید تعویض شوند، می توان از این نوع کلید استفاده مجدد کرد. کلیدهای جمع و جور به کاربر این امکان را می دهد تا در محدوده های مختلف تنظیم شود. قدرت قطعی کلیدهای مدار در انواع و رنج هایشان بیشتر از 25 کیلو آمپر بوده و گاهی تا 1600 آمپر نیز می رسد.

در صورت بروز ایراد و قطع برق و پیشرفت آن، قطع کننده مدار به جای حالت قطع به حالت خطا می رود و این عملکرد قطع کننده مدار این قابلیت را به کاربر می دهد که علت و علت خطا را بررسی کرده و مدار را متوقف کند. و در صورت لزوم تعمیر کنید

کلیدهای اتوماتیک مدار برای استفاده تک پل فقط در برندهای محدود یافت می شوند و محدوده جریان و مشخصات الکتریکی آنها نیز نسبت به انواع دیگر محدودتر است.

انواع کلیدهای اتوماتیک

1- کلیدهای اتوماتیک فشرده

2- دکمه های تهویه مطبوع

سوئیچ اتوماتیک جمع و جور

در برخی از شبکه های توزیع، به محض بازگشت برق یا خارج شدن ولتاژ از حد مجاز، مدار باید به طور خودکار قطع شود. در این موارد، آلارم های لازم، کلید اتوماتیک فشرده (MCCB) فعال می شوند. علاوه بر این، در برخی موارد، تغذیه خودکار یا دستی ژنراتور یا ترانسفورماتور اضطراری به شبکه توزیع برای حفظ عملکرد شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه ضروری است. در این موارد فقط می توان از مدار شکن کیس قالبی استفاده کرد.

این کلیدها در مکانیزم های عمل برگشت ناپذیر، قابل تنظیم و الکترونیکی با حفاظت اضافه بار، اتصال کوتاه و جریان نشتی و در انواع LM، YM و YS تولید می شوند.

غریبه های مستقیم

این کلیدها نوع دیگری از کلیدهای اتوماتیک مورد استفاده در آمپرهای رده بالا هستند. این کلیدها اغلب در درب پنل هایی با جریان بالا و انتخاب کامل بین کلیدهای ورودی و خروجی که معمولا از نوع فشرده هستند استفاده می شود. سوئیچ های هوا دارای رله های تعبیه شده در خود سوئیچ هستند (ویژگی های این رله ها خاصیت تأخیر یا تأخیر زمانی است که اصلی ترین چیزی است که با سفارش تأخیر این اختیار را می دهد). همین موضوع اهمیت تاخیر در خروجی نسبت به ورودی است. یعنی اگر ایرادی در ژنراتور وجود داشته باشد، ابتدا باید مدار خروجی را خاموش کرد، اگر عیب در مدار ادامه داشت و کلید خروجی کار نکرد، ورودی روی کل درخت اجرا می شود. . نکته این موضوع این است که در صورت بروز خطا در یکی از عناصر، کل پنل غیرفعال نمی شود.

چرا سوئیچ خودکار را حساس کردند؟

اما دلیل اصلی که می تواند یک کلید فشرده را آسیب پذیر و واکنش پذیر کند، ایجاد یک جریان حمله در شبکه است. این جریان های هجومی که در کسری از ثانیه به شدت افزایش می یابد، می تواند ناشی از اتصال کوتاه، اتصال کوتاه در دو فاز یا اضافه بار غیرعادی در سیستم باشد. در چنین حالتی می توان گفت فیوزها یا کلیدهای کوچک دارای این سطح حفاظت هستند. آنها همچنین به جریان های زیاد در سیستم حساس هستند و در صورت بروز آن را قطع می کنند. پس چه نیازی به دیدن استفاده از کلیدهای فشرده در ابتدای یک سیستم توزیع است؟!