انواع تجهیزات مورد نیاز برای یدک کش ها

یدک کش­ها را بارها در جاده و خیابان دیده­ایم؛ اما تا به حال به نوع آن و نوع یدک کش مناسب دقت کرده­اید؟ گاهی یک وانت یا گاهی یک جرثقیل را در حال بکسل کردن خودرویی دیگر می­بینیم. این خودروها هر کدام در شرایط خاص و امکاناتی متفاوت به حمل بار مورد نظر می­پردازند. برای مثال اگر به جرثقیل­های بار کش نگاه کنید خودرویی نسبتا بزرگ­تر را با خود حمل می­کنند؛ در حالیکه یک وانت یا نیسان خودرویی نسبتا با سایز و اندازه کوچک را حمل می­کند.

گفتیم که ممکن است ماشین­های متنوعی را با امکاناتی خاص جهت یدک کشی ببینیم. به طور کلی یدک کش­هایی که در این زمینه فعال­اند به سه دسته تقسیم می­شوند:

  • یک دسته از این ماشین­ها که عموما خودروهای سبک را جابه جا می­کنند شامل: نیسان، وانت و وانت پراید می­شوند. این باربرها نهایتا خودروهایی که در سایز و اندازه خود باشند را جابه جا می­کنند. به این دسته ماشین­های سبک گفته می­شود.
  • دسته دوم ماشین­های باربری هستند که خودروهای شای بلند و سنگین­تر را به نسبت دسته اول جابه جا و حمل می­کنند. این خودروها شامل ایسوزو، کامیون، خاور و از این دست ماشین­ها هستند. به این باربرهای نسبتا بزرگ­تر ماشین­های نیمه سنگین گفته می­شود. این باربرها قادر به کشش خودرو یا حتی سوار کردن کامل خودرو بر آن­ها هستند.
  • گروه سوم از این خودروها را که قطعا می­توانید حدس بزنید! بله، ماشین­های سنگین که کارایی بیشتری نسبت به دو مورد قبل دارند. این باربرهای بزرگ شامل کمپرسی، تریلی، ترانزیت، کفی و… بوده که مسلما خودروهای معیوب سنگین را جابه­جا می­کنند. مثلا یک کامیون در جاده مانده تنها توسط یکی از این ماشین­های سنگین یدک کش جابه­جا می­شود.
  • چرا باید از یدک کش­ مناسب استفاده کرد؟

تصور کنید یک کامیون از کار افتاده را با نیسان جابه جا کنند! کمی خنده­دار و البته خطرناک است. هر خودرویی را باید با وسیله­ای در حد و اندازه خود کشید تا در عین حفظ تعادل آن به شاسی­ها و بدنه خودرو خسارت وارد نشود. یک کامیون را باید توسط ماشین­های سنگین و ترجیحا از نوع کفی جابه جا کرد تا خودرو کاملا بر ماشین یدک کش سوار شده و در هنگام جابه­جایی دچار خسارات بعدی نشود.

 پس رعایت این نکته را فراموش نکنید که بهتر است برای حمل خودرو توسط یدک کش حتما بدنه و شاسی روی هم سوار شوند تا تراز بهتری برای خودرو ایجاد شود.

  • نکاتی که یدک کش مناسب باید رعایت کند!

این نکته بسیار حائز اهمیت است که خودرو باید بدون ایجاد هیچگونه مشکلی به مقصد برسد؛ اما چگونه؟ مشخص است که با رعایت نکات ایمنی. هر ماشین باید نکاتی را جهت انجام درست و بی­دردسر خودروی معیوب و سالم برای مقصد رساندن آن رعایت کند از جمله:

یکی از اصلی­ترین این اصول، اطمینان از سالم بودن اجزاء یدک کش بوده که میزان باد لاستیک اصلی­ترین نکته است. فشار مناسب باد لاستیک به کنترل درست ماشین و مصرف متعادل سوخت آن کمک شایانی می­کند.

داشتن سرعت مناسب مستلزم دانستن وزن خودروی در حال حمل است. در واقع راننده ماشین یدک کش برای داشتن سرعت استاندارد باید وزن و سایز خودروی در حال حمل را بداند تا در زمان مناسب ترمز کرده و از خسارت وارد شدن به خودرو نیز جلوگیری کند.

داشتن دید وسیع و مناسب نسبت به همه جوانب و خودروی معیوب به راننده کمک می­کند تا در پیچ و چهارراه­ها درست رانندگی کند.

با تماس به امداد خودرو مشهد می توانید از ؛ مشاوره رایگان ، تعمیرات خودرو در محل و حمل خودرو با یدک کش های چرخگیر دار و خودروسوار ، بهره مند شوید

انواع تجهیزات مورد نیاز برای یدک کش­ها

می­دانستید که برخی یدک کش­ها نقش تعمیرکار صحرایی نیز ایفا می­کنند. شاید خودروی معیوب قبل از حمل به رفع نقص ضروری نیاز داشته باشد به همین خاطر این ماشین­ها دارای تجهیزات و ابزار ایمنی و فنی هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

    • جک هیدرولیکی
    • کابل و زنجیر
    • جعبه­ای شامل انواع ابزار از جمله: پیچ گوشتی، اره آهن­بر و…
    • پتک یا انواع چکش
    • تجهیزات یدکی از جمله: تسمه، گریس، بنزین، واسکازین و…
    • کپسول آتش نشانی
    • انواع بالابرها
    • چراغ گردان­های هشدار دهنده
    • جعبه کمک­های اولیه
    • مثلث شبرنگ

جمع­بندی

یدک کش­ها کاری حساس و مهم انجام می­دهند به همین خاطر باید تمام نکات ایمنی را رعایت نمایند تا از وقوع اتفاقات بد و خطرناک جلوگیری کنند. توجه به نوع و اندازه خودروی دچار نقص شده و رعایت نکات ایمنی در حمل بار از اولین اقداماتی است که هر ماشین یدک کش باید رعایت کند. بنابراین اگر خودروی شما به یدک شدن نیاز داشت حتما توجه داشته باشید که این نکات از جانب راننده درنظر گرفته می‌شود یا خیر!

درخواست کمک از امداد خودرو آزمون به‌ صورت ۲۴ ساعته و حتی در روزهای تعطیل امکان ‌پذیر بوده و رانندگان می ‌توانند با مراجعه به وب سایت ما با ما در تماس باشند