انواع بلبرینگ ها و کاربرد آنها

هر نوع بسته بندی برای اهداف خاصی استفاده می شود که برای کاهش استهلاک استفاده می شود. شایان ذکر است که بلبرینگ به گوی گرد اطلاق می شود و این گوی گرد در مناطقی که سایش زیاد است. استفاده می شود. به منظور انتخاب درست، دانستن همه چیز در مورد انواع سوتین و موارد استفاده از آنها مهم است.

بلبرینگ چیست؟

در نظر داشته باشید که قطعات صنعتی با گذشت زمان، تجهیزات شخصی به همراه تجهیزات مستعد فرسودگی و پارگی هستند. یاتاقان ها برای جلوگیری و کاهش سایش و پارگی قطعات فیزیکی استفاده می شوند بلبرینگ ها می توانند از خوردگی و سایش قطعات جلوگیری کنند به طور کلی می توان گفت که بلبرینگ نوعی یاتاقان است که می تواند بارهای محوری، شعاعی یا هر دو محوری و شعاعی را تحمل کند.

ذکر این نکته ضروری است که یاتاقان ها عمدتاً برای تحمل فشار بار شعاعی استفاده می شوند. این قطعات به دلیل دارا بودن گوی های چرخان قادرند قسمت های چرخان و نوسانی در سیستم را به پایین ترین حد برسانند و از سایش و نیروهای ناشی از آن جلوگیری کنند.

در واقع یکی از بارزترین ویژگی های بلبرینگ افزایش طول عمر قطعات، کاهش حرارت و جلوگیری از صدای اضافی در حین کار است. یاتاقان ها اغلب برای حفظ و جلوگیری از لغزش محور در داخل بدنه استفاده می شوند. علاوه بر این یکی دیگر از کاربردهای بلبرینگ جلوگیری از حرکات جانبی و اصطکاک بین قطعات متحرک و ساکن است.

آشنایی با انواع بلبرینگ

به طور کلی از بلبرینگ های مدل باز معمولا استفاده می شود، اما برخی از مدل ها دارای محافظ فلزی نیز هستند که از تماس با کثیفی و آلودگی ها جلوگیری می کند. برخی از یاتاقان ها توانایی مقاومت در برابر تنش های نیروهای محوری و شعاعی را دارند. برای این منظور از توپ های بیشتری در این قسمت ها برای افزایش تحمل بارهای محوری و شعاعی استفاده می شود. این بلبرینگ ها بیشتر در کمپرسورها، پمپ ها، الکتروموتورها و ژنراتورها کاربرد دارند.

بلبرینگ شیار عمیق محوری و کاربرد آن

یکی از ویژگی های اصلی شیارهای محوری عمیق، جذب نیروهای محوری است. عموماً اجزای این دستگاه ها شسته شده و در سوراخ قرار می گیرند و در صندلی شستشو قرار می گیرند. این پارچه ها به طور گسترده در کشاورزی، ماشین سازی و صنعت چاپ استفاده می شود.

بلبرینگ شعاعی و کاربردهای آنها

این بلبرینگ ها رایج ترین یاتاقان های مورد استفاده در صنعت هستند. لازم به ذکر است که بلبرینگ های شیار عمیق با سایز ساچمه ها سازگاری کامل دارند. این نوع بلبرینگ برای حمل بارهای سنگین استفاده می شود. برای واردات دستگاه با ما تماس بگیرید.

بلبرینگ های شیار عمیق می توانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند و عمدتاً در موتورهای الکتریکی و ماشین آلات استفاده می شوند. علاوه بر این، ابزارهای باغبانی و موتورهای اتومبیل از بلبرینگ های شیار عمیق استفاده می کنند.

بلبرینگ های خطی و کاربرد آنها

در طراحی خرس خطی به حرکت آزاد آن در یک جهت توجه زیادی شده است. در واقع این نوع بلبرینگ ها پرکاربردترین این قطعات در اسلایدهای خطی هستند و به دلیل طراحی خطی حرکتی دقیق و روان ایجاد می کنند. شایان ذکر است که این خرس ها دارای سیستم روانکاری خودکار هستند که باعث افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آنها می شود. خرس های خطی بیشتر در تجهیزات ویژه، ساخت کابینت و مونتاژ ربات ها استفاده می شوند. علاوه بر این، از خرس های خطی در تولید تجهیزات اشعه ایکس و تصویربرداری نیز استفاده می شود.

بلبرینگ های مینیاتوری و کاربرد آنها

در واقع بلبرینگ های مینیاتوری به عنوان کوچک ترین یاتاقان ها در صنعت شناخته می شوند. به طوری که قطر بیرونی آنها کمتر از 9 میلی متر است. نیروی نسبتا کمی در این جهت اعمال می شود و شایان ذکر است که بلبرینگ های مینیاتوری از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند.

این بلبرینگ ها در قطب نماهای سرعت سنج و گیربکس های مینیاتوری کاربرد فراوانی دارند. علاوه بر این، از بلبرینگ های مینیاتوری در بادسنج ها و فلومترها استفاده می شود. از دیگر کاربردهای بلبرینگ های مینیاتوری می توان به مدل های رادیو کنترلی اشاره کرد.

یاتاقان های شعاعی و کاربردهای آنها

به طور کلی یاتاقان های شعاعی برای کاربردهای مختلف طراحی شده اند زیرا عملکرد خوبی دارند. آنها در بسیاری از صنایع استفاده می شوند. این بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی و محوری وارد شده به شفت را تحمل کنند. محدوده یاتاقان های شعاعی شامل سیستم های خودرو و فرآیندهای ساخت و اسباب بازی ها می شود و از این یاتاقان ها در تسمه ها و سیستم های قرقره خودرو استفاده می شود.

خود استفاده و استفاده از آن

نوع دیگری از یاتاقان ها، یاتاقان های خود تراز نامیده می شوند که از یک حلقه داخلی و یک توپ کشویی تشکیل شده است که به طور ایمن در حلقه بیرونی قرار می گیرد. به طور کلی، بلبرینگ های خود تراز می توانند ناهماهنگی زاویه ای کوچک را تحمل کنند.

به طور معمول، بیشتر این بلبرینگ ها در سیستم های مکانیکی استفاده می شوند. توجه داشته باشید که اگر از بلبرینگ خود تراز استفاده می شود، باید در کاربردهای بار سبک استفاده شود. از این بلبرینگ ها می توان در گیربکس ها و درایوهای نهایی استفاده کرد.

بلبرینگ دایره ای و کاربرد آن

نوع دیگری از یاتاقان ها که زیرنوع یاتاقان های غلتشی هستند، یاتاقان های ته گرد نامیده می شوند. این بلبرینگ ها می توانند حرکت بین قطعات مکانیکی را تا حد زیادی تسهیل کنند. به طور معمول، این اجزای مکانیکی برای بارهای محوری استفاده می شوند.