اندیشه‌های ضد استکباری شهید چمران در دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی شود

اندیشه‌های ضد استکباری شهید چمران در دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی شود

امام جمعه بندرعباس حرکت بر مسیر اندیشه‌های شهید چمران و فرهنگ‌سازی این اندیشه‌های متعالی و ضد استکباری تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در مراسم گرامیداشت روز بسیج اساتید و شهادت استاد مصطفی چمران که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد با اشاره به مبارزات شهید چمران و مدیریت این شهید در اجماع و شکل‌گیری مبارزات ضد استکباری اظهار کرد: امروز برکات آن مبارزات و شکل‌گیری حلقه‌های اتحاد بین مبارزان و استکبارستیزان آن دوران، باعث شده تا تمدن‌سازی نوین اسلامی با شکلی جدید در جهان توسعه‌ یافته و فرهنگ مبارزه با استکبار و تشکیل تمدن نوین اسلامی فرهنگ‌سازی شود.

وی با تحلیل زندگی مبارزاتی شهید چمران، عنوان کرد: مبارزات شهید چمران فقط در یک منطقه و جغرافیا نبود، او در سراسر جهان با تشکیل گروه‌های ضد استکباری به دنبال مطالبه به حق مردم از چنگال زورگویان بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دست از مبارزه بر نداشت به کمک مدافعان و رزمندگان آمد و در نهایت به آرزوی دیرینه خود که شهادت در راه خدا بود نائل شد.

امام جمعه بندرعباس تأکید کرد: استادان باید نقش منحصربه‌فردی را در توسعه آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی داشته باشند؛ زیرا تمدن‌سازی نوین اسلامی که در حال توسعه و شکل‌گیری کامل‌تر و جامع‌تر بوده؛ نیازمند اندیشه‌های مترقی اسلامی در کنار جهاد تبیین و تلاش اندیشمندان و استادان دینی است که می‌توان جامه عمل به خود بگیرد و مطالبات مقام معظم رهبری را در سیاست‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها عملیاتی و اجرایی سازد.

عبادی‌زاده با بیان اینکه استادان دانشگاه باید بدانند که امروز در کجای هرم مبارزاتی و نقش‌آفرینی در این میدان هستیم و چقدر باید تلاش کنیم تا بتوانیم در تسخیر و رسیدن به این قله افتخارآفرینی کنیم، افزود: امروز پرچم افتخارآفرین تمدن نوین اسلامی دست ملت ایران بوده، نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان باید امروز شاهد جابجایی نرم قدرت در دنیا هستیم و این تمدن نوین اسلامی است که در آینده برجهان حکم‌فرما خواهد شد.

وی تبیین کرد: امروز دانشجویان خارجی، برادران اهل سنت، جبهه‌های مقاومت و … همه و همه در این مسیر متعالی نقش‌آفرینی می‌کنند، باید از ظرفیت‌های دنیای اسلام در حوزه مسائل فرهنگی، دینی، سیاسی و … بهره ببریم،  نهضت مبارزات خود را در جهان علیه استکبار متحد و یکپارچه سازیم تا بتوانیم پرچم ایران اسلامی را به‌عنوان پیش‌قراول مبارزه با غرب و استکبار در قله‌های پیروزی به اهتزاز درآوریم.

استادان بسیجی با الگوبرداری از راه و منش شهید چمران به جنگ دشمن بروند

فرمانده سپاه امام سجاد نیز با تشریح و تحلیل سیاست‌های غرب درباره مسائل سیاسی و امنیتی جهان و نقش استادان بسیجی به‌عنوان مغز‌های متفکر جریان ضد استکبار گفت: استادان بسیجی باید با الگوبرداری از راه و منش شهید چمران با استفاده از آگاهی، هوشیاری و تکنولوژی به جنگ دشمن بروند و اهداف شوم آنان را در نطفه منهدم و نابود سازند.

اباذر سالاری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور و استان هرمزگان در راستای توسعه همه جانبه، اضافه کرد: امروز کارگروه‌های خوبی در استان شکل گرفته و می‌رود تا با پشتیبانی نخبگان دانشگاهی به مبارزه با تمامیت‌خواهی استکبار جهانی که به‌عنوان دشمن بزرگ اعتقادی و ایدئولوژیک سد راه حرکت‌های انقلابی و اسلامی ماست بیش از همیشه آماده و مقتدر باشیم.

وی با بیان اینکه امروز نخبگان دانشگاهی باید هوشیارتر از قبل عمل کرده و اندیشه‌های خود را بر مشارکت مردم در انتخابات متمرکز کنند، مطرح کرد: امروز همه جهان بر انتخابات ایران متمرکز شده، استکبار و ایادی آن در منطقه و جهان تلاش می‌کنند تا با ناامیدی و مأیوس کردن مردم، انتخابات را ضعیف جلوه کنند تا بتوانند با ایجاد تفرقه بین نیرو‌های انقلابی، از آب گل‌آلود به نفع خود ماهیگیری کرده که باید دانشگاهیان به نقش خود در این برهه حساس بیش از گذشته واقف باشند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) با تشریح وضعیت منطقه خاورمیانه گفت: آمریکا می‌خواهد که خود کدخدایی بلامنازع در جهان باشد و با تأمین امنیت رژیم غاصب و صهیونیستی اسرائیل اهداف خود را در خاورمیانه دنبال کند، منابع بزرگ نفت و گاز این منطقه را تحت تسلط و تاراج خود بگیرد که نیازمند است دانشگاهیان با قدرت تفکر و اندیشه، برنامه‌ریزی منسجم و منظم در مقابل جنگ شناختی دشمن همواره در موقعیت آماده‌باش قرار گیرند و اجازه خودنمایی دشمن را در هیچ عرصه‌ای ندهند.

شناخت ابعاد شخصیتی شهید چمران، نیازمند مطالعه گسترده دایره المعارف است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز، شهید چمران را شخصیت نابغه دانشگاهی و دارای هوش بالا و شخصیت کاریزماتیک خواند و بیان کرد: شناخت کامل ابعاد شخصیتی این شهید، نیازمند مطالعه گسترده دایره المعارف مبارزاتی وی و نقش آن در شکل‌گیری این مبارزات است که می‌طلبد پژوهش‌های گسترده‌ای توسط دانشگاهیان در این حوزه تدوین شود.

محمدحسین رنجبر به نقش دانشگاهیان در ایجاد تحولات اجتماعی پرداخت و تأکید کرد: آموزش و پرورش در کنار دانشگاه محور همه تحولات اجتماعی است و باید به نقش دانشگاه‌ها به‌عنوان محور توسعه و تحول توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا شهید چمران تربیت یافته استادان و دانشگاه‌های بود که در آن نطفه مبارزه با استکبار بسته شده است.

وی نقش دانشگاه‌ها را در توسعه همه جانبه کشور نیز مهم دانست و توضیح داد: بهره‌مندی از وجود دانشگاهیان در صنایع می‌تواند رشد و تولید ناخالصی را در کشور چند برابر سازد، تنها تکیه بر چند دانشگاه نام‌آور کشور که نخبگان آن جذب صنعت و سپس به هر طریقی از کشور خارج می‌شوند نباید مورد هدف و تأکید باشد؛ بلکه باید به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز توجه ویژه شود.

مطالعه آثار ضد استکباری شهید چمران راهگشای حرکت‌های مبارزاتی است

رئیس بسیج اساتید استان هرمزگان نیز با تشریح اهداف بسیج اساتید گفت: شهید چمران به‌عنوان الگوی تمام و جامع در مقابل استکبار مورد تأکید و تأیید بسیج بوده و مطالعه آثار ضد استکباری شهید چمران راهگشای حرکت‌های مبارزاتی اساتید بسیجی است.

علی بهرامشاهی، تحقق اهداف امامان انقلاب، دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، ارتقا و تقویت اندیشه خدمت به کشور، کمک به اعتلای آموزش عالی، کشف ظرفیت‌های مغفول کشور و ارائه راهکار‌های علمی و عملی را از شعار‌های محوری در حکمرانی نوین اسلامی و علوی عنوان کرد و افزود: تحقق همه این برنامه‌ها، تکمیل حضور و مشارکت میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی می‌تواند در تحقق اهداف این سازمان مهم و حیاتی باشد.

وی جهاد تبیین را در تمدن سازی نوین اسلامی مهم خواند و ادامه داد: جهاد تبیین می‌تواند در شناخت خدمات گسترده انقلاب نقش مهم ایفا کند تا بتواند مردم را به آینده کشور امیدوار سازد، جامعه را بر مدار توسعه و اثربخشی قرار دهد در این مسیر خطیر و متعالی باید با تربیت نیروهایی مانند شهید چمران، توسعه اندیشه و تفکرات ضد استکباری آن به کشور مترقی و متمدن اسلامی مبدل شد.

به گزارش آنا، این برنامه با غبارروبی و گل‌افشانی شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس آغاز و با تجلیل از اساتید نمونه بسیجی ادامه یافت و سپس این برنامه که مرتبط با برنامه کشوری حضور حماسی ۳۰ هزار استاد بسیجی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شد با ارتباط گرفتن با مرکز کشور با حضور استادان بسیجی سراسر کشور به‌صورت مجازی ادامه یافت.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.