امیرعبداللهیان با لاوروف در مسکو دیدار کرد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان حسین امیرعبداللهیان که با هدف شرکت در اجلاس سالانه وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به مسکو سفر کرده است، روز سه‌شنبه با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار دوجانبه داشت.

طرفین در این دیدار آخرین وضعیت روابط دوجانبه ایران و روسیه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همچنین اعلامیه مشترکی برای همکاری در خصوص راه ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران‌آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچون تحریم‌ها را امضا کردند. این اعلامیه در پایان نشست‌های خصوصی و عمومی وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو به امضای حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف رسید.

پیشتر امیرعبداللهیان اعلام کرده بود که در دیدار دوجانبه با وزیر خارجه روسیه به عنوان میزبان اجلاس در خصوص راه‌های توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه مردم نوار غزه و کرانه باختری فلسطین، گشایش معبر انسانی برای ارسال کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه و جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه گفت و گو خواهد کرد.

دوازدهمین نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دیپلمات‌های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو برگزار شد.
حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان پس از انجام مراسم عکس یادگاری، نشستی خصوصی داشتند و پس از آن در نشستی عمومی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل این پهنه آبی پرداختند.
وزیر امور خارجه ایران که بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در این اجلاس به مسکو سفر کرده است، تا لحظه انتشار این خبر، دیدارهایی نیز با برخی همتایان خود از جمله رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان داشت.

310310

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.