التیام مصیبت یارانه با حذف 12هزار میلیارد یارانه/ امروز و فردای دولت برای حذف یارانه ثروتمندان

خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا می گوید: کسری شدید بودجه به دلیل تحریم نفتی ، تاج و ساختار بودجه عقب مانده ، دولت را وادار به حذف یارانه برای ثروتمندان نمی کند و به نظر می رسد در آینده نزدیک استدلالی در مورد اجرای قانون بودجه خواهیم داشت. نه

اختیاری دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز در روند افزایش نرخ حامل انرژی مشهود است. برای تجهیزات اجرایی 5 سال بعد از مراقبت و خارج کردن کارت سوخت ، جراحی قیمت فقط برای بنزین باید انجام شود ، علاوه بر سردرگمی در مورد پیشرفت این پروژه که با هدف افزایش انتظارات تورمی و کاهش رفاه بخش های ضعیف تر انجام شده است.

10 سال از تصویب قانون یارانه های هدفمند می گذرد ، اما عواقب اجرای آن ، مجریان پروژه را از ترسیم اهداف منحرف کرده است. جایی که قرار است آذر در سال 1389 باشد افزایش تدریجی در نرخ حامل های انرژی، بعلاوه بار مالی یارانه ها را روی شانه های دولت کاهش دهیدتأثیر تورم در بخش های ضعیف دیگر باید بیشتر شود.

بی اخلاقی در هدف قرار دادن مدیران

بررسی مسیری که طی یک دهه گذشته طی شده است نشان می دهد که حمایت از آسیب پذیرها از ابتدا به دلیل توزیع مجدد لیبرال وجوه در نتیجه اجرای طرح هدفگذاری در بین افراد ، از ابتدا بی اثر بوده است. برخلاف ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها (50٪ از درآمد پروژه براساس یارانه های نقدی و غیر نقدی است) ، دولت هنوز در حال انتقال به ناکجا آباد است تا یك یارانه نقدی به 78 میلیون نفر در ماه مه 2016 ارائه دهد.

به عبارت دیگر ، دولت به ناحق موظف است یارانه نقدی برای همه دیزل ها فراهم کند. نتیجه این است که به جای کاهش بار مالی ، فشار مضاعف به بودجه عمومی وارد می کند. قدرت خرید اولیه 45000 تومانی برای گروههای آسیب پذیر در میان موج تورم فرو رفت و اجرای موثر عدالت اجتماعی را زیر سوال برد.

از سوی دیگر ، مفاد تبصره 14 قانون بودجه سالانه نشان می دهد که عمل شستشوی پول در عمل همچنان ادامه دارد ، اگرچه قوه مقننه بارها در سالهای اخیر بارها بر لزوم حذف دهه های پر درآمد تأکید کرده است. با توجه به از بین بردن حداقل 22 میلیون نفر باقی مانده در سه دهه بهترین جامعه یارانه دولتی هنوز می تواند 12000 میلیارد دلار در سال از هزینه های دولت صرفه جویی کند ، این باعث می شود ریسک بزرگ PBO در شب های یارانه نقدی در سناریوی فعلی بهبود یابد. بودن.

بچه ها متوجه آن نمی شوند ؟!

امروز و فردا تأخیرهای چند ساله در حذف یارانه برای ثروتمندان یکی از مصوبات هیئت دولت است و زایمانهای جدید فقط با تأیید وزارت تعاون ، در صورت وجود منابع ، به صلاحدید سازمان هدفمندی یارانه ها در دریافت یارانه واجد شرایط هستند. بود.

عدم تمایل به تصمیم گیری

براساس این طرح ، در سالهای اخیر ، تنبلی و نرخ برنامه ریزی نشده حامل انرژی ، تاخیر در حذف یارانه به ثروتمندان و ناکارآمدی سیستم توزیع یارانه موجود نشان داده شده است که از اهداف هدف منحرف می شوند. بنابراین دیزلهای فوق سهم زیادی از یارانه های دولت در کالاها و خدمات را در جیب خود مشاهده می کنند. حاکمیت ضعیف در حوزه هدفمندی یارانه ها است.

شواهد این ادعا این است که کل مخارج دولت برای پرداخت یارانه بودجه 1398 ، بودجه مازاد و یارانه های پنهان 2.2 برابر بودجه آن سال بوده است. علاوه بر این ، میانگین میزان یارانه پنهان دریافت شده توسط خانوارها (از جمله بنزین ، بنزین و برق) در دهه دهم 21.3 میلیون تومان بود که 7 برابر بیشتر از دیزل اول است. جزئیات این بررسی را می توان در جدول زیر مشاهده کرد.

یک دهم یارانه پنهان برای گاز ، برق ، بنزین ، دارو و ملزومات اساسی

اصل ظلم رو در رو است!

مطالعه فوق نشانگر شدت ناعادلانه توزیع یارانه های پنهان بین دهه های مختلف مطالعه است. اما واقعاً ، چرا دولت اینقدر محافظه کار و خجالتی است؟

در سالهای اخیر ، سقوط شدید ارزش ریال و رد شاخص های کلان اقتصادی توسط ابزارهای اجرایی کشور ، انگیزه بیشتری به ایده سرکوب قیمت ها بخشیده است. به عبارت دیگر ، دولت فعلی با کمبود سرمایه اجتماعی و عدم انگیزه برای بازنگری در سیاست ها ، در حال روی آوردن به خنجر و جلوگیری از تنش ، تغییر یا تغییر است.

به نظر می رسد این رویکرد نه تنها در بازار ارز ، خودرو و فولاد بلکه با اجرای قانون در مورد یارانه های هدفمند فراموش شده است! طرز فکر این تصمیمات این است که مردم (دولت) احساس می کنند که از حق استفاده از منافع خود استفاده کرده اند ، بنابراین فشارهای تورمی را کاهش می دهد. طعنه آمیز است که این تفکر با ایجاد قانون در مورد یارانه های هدفمند (عدالت اجتماعی) مغایرت دارد ، که به جای آوردن صلح به جامعه ، تلاش برای سودآوری از فضای اجاره کشور را شدت می بخشد.

امسال سرنوشت یارانه غنی چه خواهد بود ؟!

با بررسی آخرین تصمیمات وزارت در رابطه با هزینه های هدفمند منابع و یارانه ها ، بند “الف” تبصره 14 قانون بودجه نشان می دهد که وزارت تعاون با کلیه بانکهای اطلاعاتی مسئولیت دارد. سه دیزل برتر درآمد را از لیست گیرندگان مشخص کنید، با ارائه شواهد به افراد. سازمان هدفمندی یارانه ها باید برای از بین بردن یارانه برای کارمندان اعلام شده اقدام کند.

نکته اصلی اراده افراد مسئول حذف یارانه به ثروتمندان از طریق وسایل اساسی مانند بانکهای اطلاعاتی خانوار است. البته در سالهای اخیر همیشه اظهارات متناقضی در مورد فقدان یا وجود این اطلاعات وجود داشته است ، اما به هر حال شواهد نشان می دهد که ارزیابی شرایط زندگی اکثر خانوارها دشوار نیست. چطور پیش از این آمار قابل اطمینان برای نظارت بر اطلاعات خانوارهای ایرانی در برنامه مدیریت مصرف سوخت جمع آوری شده است..

از طرف دیگر ، اداره ثبت املاک و امور خارجه کشور و سازمان تأمین اجتماعی می توانند بانک اطلاعات لازم را برای نتایج داده های ارگان ایجاد کنند. این روزها ، قوانین و بخشنامه های وسیع تر ایجاد یک زیرساخت اطلاعات و شناسایی جامعه هدف مرتبط را به تأخیر می اندازند. عدم انجام این کار ، اجرای قوانینی نظیر وضعیت فعلی مالیات برای خانه های خالی را به تأخیر می اندازد.

هرچند در شرایط فعلی ثروتمندان را می توان شناسایی کرد اما به نظر نمی رسد دولت اراده ای برای حذف یارانه های سه دهه اول درآمد داشته باشد. محمد شریعتمداری ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جدیدترین بیانیه خود دلایل اصلی تاج و تخت را به عنوان دلیل اصلی عدم از بین بردن سه دهک غنی عنوان کرد. 3 سال از اعلام این قانون می گذرد و آیین نامه های لازم برای لغو یارانه به ثروتمندان تمدید شده است ، و هر ساله مقامات دولتی بهانه ای می دهند تا از اجرای آن خودداری کنند.

انتهای پیام / 4141