افزایش پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی

به گزارش شفاف، زهرا سیدمعلمی، با اشاره به پیگیری‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت که منجر به دریافت مصوبه کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات دندانپزشکی از سوی هیات وزیران شده است، گفت: بر این اساس، ارائه خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر برای گروه‌های هدف، شامل مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۳ سال، کودکان ۳ تا ۶ سال و کودکان ۶ تا ۱۴ سال رایگان بوده و برای سایر مردم تا سقف ۶۵ درصد کاهش داده شده است.

وی افزود: این خدمات، ۲۲ ردیف خدمتی در دندانپزشکی، شامل ترمیم یا پرکردن دندان‌های شیری و دائمی، جرم‌گیری، فلورایددرمانی و شیارپوش (فیشورسیلنت) دندان‌های دائمی، کشیدن و پالپوتومی دندان‌ها و درمان پالپ زنده است.

مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه سهم پرداختی مردم در خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت در شهر‌ها تا سقف ۶۵ درصد کاهش داده شده است، ادامه داد: تعرفه منتج به کاهش پرداخت از جیب مردم در شهر‌ها و رایگان بودن خدمات در روستا‌ها برای اجرا در سطح کشور ابلاغ شده و لازم الاجرا است.

وی گفت: در حال حاضر، روزانه به‌طور متوسط ۷۰۰۰ خدمت دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود که با این کاهش پرداخت از جیب، انتظار می‌رود مراجعه مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت افزایش یابد.

سیدمعلمی با بیان اینکه برای تسهیل برخورداری مردم از خدمات دندانپزشکی، علاوه بر کاهش پرداخت از جیب، لازم بود آن‌دسته از خدمات این حوزه که عمده نیاز درمانی جامعه را شامل می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار گیرد، ادامه داد: به همین منظور دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت پیگیری‌های بسیاری برای گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی انجام داد و خوشبختانه با همکاری شورای عالی بیمه و بیمه‌های پایه، شامل بیمه سلامت، تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیرو‌های مسلح، خدمات ترمیم یا پرکردن دندان‌ها برای تمامی دندان‌های شیری و دائمی و در تمامی سنین، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه شیارپوش (فیشورسیلنت) دندان‌های دائمی ۶ و ۷ به‌عنوان یک اقدام ضروری برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها تا سن ۱۴ سالگی نیز تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته است، افزود: این موارد توسط شورای عالی بیمه برای اجرا در تمامی مراکز دندانپزشکی خصوصی و دولتی کشور به بیمه‌ها ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت یادآور شد: پیش از این نیز تعدادی از خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌های پایه بود که با اضافه‌شدن موارد جدید، خدماتی شامل معاینه دندان‌پزشکی، رادیوگرافی دهان و دندان، آموزش بهداشت دهان، پروفیلاکسی دندان‌های کودک، شیارپوش یا فیشورسیلنت دندان‌های دائمی، وارنیش فلوراید و فلورایددرمانی، ترمیم دندان‌های شیری و دائمی خلفی با آمالگام و کامپوزیت برای تمامی سنین، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی و جرم‌گیری با پوشش بیمه‌های پایه، به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این خدمات بیمه‌شده بخش عمده‌ای از نیاز‌های دندانپزشکی مردم را پوشش می‌دهد، اظهار امیدواری کرد: در آینده بتوان بخش بیشتری از خدمات این حوزه را تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار داد.