افزایش قیمت کالاها رکورد ۱۰ ساله زد

                                                                                                                                                                                                            افزایش قیمت کالاها به بالاترین سطح 10 ساله رسید

طبق گزارش ها شفاف استشاخص Spot کالای بلومبرگ که قیمت 23 ماده اولیه را ردیابی می کند ، روز سه شنبه 0.8 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از سال 2011 است. این شاخص که به پایین ترین سطح چهار ساله رسیده است ، از مارس گذشته بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

با خروج برخی از اقتصادهای برجسته جهان از بیماری همه گیر Kovid 19 و افزایش فعالیت تولید آنها ، قیمت فلزات اوج گرفت. عادی سازی حمل و نقل در این کشورها باعث افزایش قیمت انرژی نیز شده است. در همان زمان ، محصولاتی مانند ذرت ، گندم و شکر در پی خشکسالی افزایش یافته اند که محصولاتی را در برزیل ، ایالات متحده و اروپا نابود کرده است. چین همچنین خرید کالاهای خود را افزایش داد.

افزایش قیمت کالاها قیمت ها را از خانه به سمت مواد غذایی ، دستمال های کاغذی و پوشک سوق داده است و نگرانی ها را در مورد تورم در جهان افزایش داده است. وزیر خزانه داری ایالات متحده ، جانت یلن و رئیس سابق بانک مرکزی صبح روز سه شنبه در مصاحبه ای گفتند که برای جلوگیری از گرم شدن اقتصاد باید نرخ بهره زودتر افزایش یابد. وی گفت که انتظار افزایش نرخ بهره را ندارد و انتظار تورم بالا را هم ندارد.

ایالات متحده و چین به سرعت در حال بهبود از بیماری همه گیر هستند و بهبود این اقتصادهای بزرگ باعث افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه گرفته تا وسایل الکترونیکی و زیرساخت ها شده است. فورد موتور پیش بینی می کند با افزایش قیمت فولاد ، آلومینیوم و فلزات گرانبها ، 2.5 میلیارد دلار در پایان سال 2021 افزایش یابد.

دولت رییس جمهور جو بایدن 2.5 تریلیون دلار در زیرساخت ها هزینه كرد و پیش بینی كرد كه تغییرات آب و هوایی باعث تسریع در رشد صفحات خورشیدی ، توربین های بادی و وسایل نقلیه الكتریكی می شود كه باعث افزایش قیمت فلزات و نگرانی ها شده است. گروه گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که قیمت کالاها طی 6 ماه آینده 13.5 درصد افزایش خواهد یافت. هر بشکه نفت به 80 دلار و هر تن مس به 11000 دلار افزایش خواهد یافت. بانک آمریکا پیش بینی کرده است که با بهبود برنامه های واکسیناسیون و بهبود حمل و نقل ، بیشترین تقاضا برای نفت در شش ماه آینده افزایش خواهد یافت.

اگرچه قیمت کالاها افزایش یافته است ، اما این به معنای شروع سوپرسیکلت دیگری نیست که به عنوان قیمتی بالاتر از متوسط ​​بلند مدت تعریف می شود.

تحلیلگران بانک JPMorgan بر این باورند که وقتی کارمندان به محل کار خود بازگردند ، تقاضا برای کالاها به سمت خدمات سوق پیدا می کند و تقاضا برای فلزات برای تولید لوازم الکترونیکی خانگی کاهش می یابد. طبق اعلام موسسه اقتصاد سرمایه ، قیمت سنگ آهن که اخیراً به بالاترین سطح رسیده است ، در پایان سال حدود 20 درصد کاهش می یابد و مس که در ماه گذشته به 10 هزار دلار در هر تن رسیده بود ، به 8250 دلار می رسد. ربع چهارم.

به گفته بلومبرگ ، نوسانات قیمت کالاها تأثیر قابل توجهی در هزینه های زندگی دارد ، زیرا شامل سوخت ، برق ، غذا و پروژه های ساختمانی است. این امر همچنین بر شرایط تجاری ، نرخ ارز و سیاست های کشورهای وابسته مانند روسیه ، برزیل و شیلی تأثیر می گذارد.