افزایش قیمت مسکن ملی تکذیب شد

                                                                                                                                                                                                            انکار افزایش قیمت مسکن ملی تکذیب شد

طبق گزارش ها شفاف استبه نظر می رسد تعهد مسئولان در وزارت راه و شهرسازی به جای تعهد به ثبات تورم در مصالح ساختمانی ، با قیمت هر متر مربع مسکن ملی 2.7 میلیون تومان تحقق یابد. موضوع قیمت مسکن ملی هر روز ابعاد جدیدی پیدا می کند. مقامات بنیاد بنیاد مسکن از زمان اعلام نرخ 3.3 تا 4 میلیون تومان ، این ارقام را تکذیب کردند ، در حالی که مقامات وزارت راه و شهرسازی برای افزایش نرخ 2.7 میلیون تومانی اصرار دارند. در همان زمان ، تولیدکنندگان تخمین می زنند که اگر ارزش زمین با توجه به قیمت فعلی مصالح ساختمانی صفر محاسبه شود ، هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی حدود 5 میلیون تومان خواهد بود.

واقعیت این است که سازمان برنامه و بودجه در آنلاین ماه قیمت هر متر مربع از واحدهای برنامه اقدام ملی مسکن را 2.7 میلیون تومان براساس نرخ تعدیل در سه ماهه دوم سال جاری اعلام کرد. مقامات وزارت راه و شهرسازی می گویند که این مبلغ در واقع یک تماس ساختمانی است و نرخ پایه را به پیمانکاران اطلاع می دهد. این رقم در استانها با کاهش 10 درصدی یا افزایش 5 درصدی اعلام شده است. به این ترتیب از تولیدکنندگان دعوت می شود تا بر اساس رقم پایه (2.7 میلیون تومان) قیمت مورد نظر را اعلام کنند. هر سازنده ای که اعلام کند افزایش قیمت کمتر از رقم اساسی است ، باعث موفقیت پروژه و اجرای آن می شود.

از طرف دیگر مقامات می گویند این قیمت نهایی پروژه است و براساس هزینه های اعلام شده توسط سازندگان است. حال این س isال مطرح است که اگر قرار است قیمت ها سرانجام تعیین شود ، از این پس پیمانکاران چه نیازی به تعیین قیمت پایه دارند؟ حتی برگزاری مناقصه نیز ضروری نیست. هر پیمانکار واجد شرایط می تواند پروژه را به بهره برداری برساند ، فعالیت های خود را فقط با بررسی قیمت کارشناسانه کنترل کند و در نهایت پس از اتمام پروژه قیمت نهایی را اعلام کند.

منطقی به نظر می رسد که از این پس به دلیل نوسانات اقتصادی نمی توان قیمت نهایی واحدهای اقدام ملی را تعیین کرد ، اما یادآوری می کنیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی سال گذشته این قیمت را از 2.5 به 3.5 میلیون تومان رسانده بودند. این در هر متر مربع محاسبه می شود که مطمئناً مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است. در آن زمان قیمت هر کیلوگرم ریبار حدود 4000 تومان بود که اکنون حدود 12000 تومان است. سیمان از 10 هزار تومان در سال 1397 به 22 هزار رسید.

روز گذشته در شهری در استان اصفهان ، بنیاد مسکن سینگ در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که واحدهای خود را برای متقاضیان مسکن ملی ظرف دو سال با هزینه 500 میلیون تومان و بدون هزینه زمین تکمیل می کند. جواد هاگناس ، معاون بنیاد پروژه سینگ ، با تأیید هزینه 4 میلیون تومانی برای هر متر پروژه ، این اعلامیه را تأیید کرد و گفت: «چه اشکالی دارد که از ابتدا به متقاضی بگویید که قرار نیست هزینه پل زمین را پرداخت کنید ، اما هزینه آن چیست؟ … این پروژه ها 10 طبقه و 2 طبقه هستند. یک سالن اجتماعات در طبقه همکف احداث می شود که حدود 43٪ آن معمول است که به هر متر مربع از امکانات اولیه واحدهای مسکونی اضافه می شود. “بنابراین ، به همین دلیل است که هزینه این پروژه به حدود 4 میلیون تومن در هر متر رسیده است.”

ساعاتی بعد ، دفتر دارایی مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که گزارش هایی مبنی بر افزایش قیمت ساخت یک واحد مسکونی در مترمربع در طرح ملی مسکن به 3.3 میلیون تومان را رد می کند. در برنامه اقدام ملی مسکن سینگ ، قیمت پایه برای ساخت یک متر مربع واحد مسکونی بر اساس لیست قیمت منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه در سه ماهه دوم سال 1399 ، مبلغ 2.7 میلیون تومان به دستگاه های متولی اجرای برنامه اقدام ملی پرداخت کرده است. از مسکن آگاه است. “اگر در حین اجرای پروژه در هزینه ساخت افزایش یابد ، افزایش هزینه ساخت براساس تنظیمات تنظیم شده اعلام شده توسط پروژه و سازمان بودجه انجام می شود.”

در سناریوی فعلی که هر روز ارقام جدیدی از واحدهای اقدام ملی اعلام می شود ، متقاضیان گیج می شوند و از آینده این طرح چیزی نمی دانند. این ممکن است یکی از دلایل بدشانسی متقاضیان در برنامه اقدام ملی باشد. از 470،000 متقاضی تأیید شده ، 158،000 حساب افتتاح شده و فقط یك لك وجه واریز كرده است تا روز سوم دسامبر.

مسکن ملی در یک نگاه

در سپتامبر 2009 ، برنامه ملی اقدام به مسکن با حضور رئیس جمهور بررسی شد. اولین واحدهای این پروژه ، 400000 واحد و 11،560 واحد در اول نوامبر 2016 با دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این طرح با آوردن متقاضیان و وام های 100 میلیون تومانی بانک با نرخ سود 18 درصد ساخته می شود. تعداد متقاضیانی که در مرحله اول آورده شده اند حدود 40 میلیون نفر است. طبق آخرین برآورد هزینه تابستان سال 1399 ، متوسط ​​قیمت این واحدها در سطح کشور به 2.7 میلیون تومان در هر متر خواهد رسید. پس از اتمام مرحله اول ثبت نام ، متقاضیان واجد شرایط باید برای بارگذاری مدارک خود به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. آخرین مهلت بارگذاری اسناد و افتتاح حساب در پایان ماه اکتبر اعلام شد که تمدید شده است. در صورت واریز یا انصراف متقاضیان اولیه ، افراد از لیست ذخیره جایگزین آنها می شوند.