اطلاعات مهمی در مورد سنگ های ساختمانی

اگر می خواهید از سنگ در ساختمان خود استفاده کنید، باید بدانید که سنگ ها بر اساس ظاهر، استحکام بدنه، تراکم، یکنواختی، شکل و جنس به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. این مقاله به بررسی این سوال و تشریح انواع سنگ های ساختمانی اختصاص دارد.

انواع سنگ های ساختمانی

انواع مختلفی از سنگ وجود دارد که شاید نام آنها را نشنیده باشید، مانند سنگ بازالت، مرمر، کوارتزیت، تراورتن، ماسه سنگ، گنیس و گرانیت. از این سنگ ها به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود. سنگ ها معمولاً از معادن سخت برای اهداف ساختمانی گرفته می شوند. سنگ هایی که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شوند باید محکم، بادوام، مقاوم در برابر عناصر مضر (باران، آفتاب، مه و …)، استحکام بالا و مقاومت کامل باشند. از سنگ های شکسته، نرم و شکننده در ساخت و ساز استفاده نمی شود. سنگ ها بسته به سختی و مقاومت کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، چنین سنگ های سخت گرانیت ناتانس در کارهای ساختمانی سنگین – کف، پله و … – سنگ های نرم و ضعیف سنگ عباس آباد به دلیل استحکام و سختی کم در نماها کاربرد فراوانی دارند.

برای تزیین ویژگی های پرطرفدارترین سنگ های ساختمانی از برخی از سنگ های ذکر شده بیشتر استفاده می شود و به همین دلیل محبوبیت بیشتری دارند. در این بخش به معرفی برخی از آنها و برجسته کردن ویژگی های آنها می پردازیم.

بازالت نمونه ای از سنگ های آذرین فراوان است. بازالت سنگی متراکم و ضخیم است که به رنگ های مختلف در طبیعت وجود دارد. کاربردهای بازالت معمولاً صنعتی است و در ساخت و ساز جاده ها به عنوان سنگ ریزه یا سنگ بتنی در ساخت بنادر، سواحل، پل ها، سدها و سواحل رودخانه ها استفاده می شود. بافت بازالت به دانه ریز یا متوسط ​​کاهش می یابد. قدرت آن 200-350 مگاپاسکال است. بازالت مقاومت خوبی در برابر آب و هوا دارد، اما به نظر می رسد تا حدودی در برابر رطوبت آسیب پذیر است. در طبیعت رنگ آن از خاکستری تیره تا سیاه متفاوت است. بد نیست بدانید که بازالت کاربردهای غیر ساختاری نیز دارد. الیاف بازالت دارای مقاومت سایشی عالی، استحکام کششی، استحکام و خواص چسبندگی بالا و خواص الکتریکی با قابلیت اشتعال کم هستند.

گرانیت سنگی آذرین است که از کوارتز، میکا و فلدسپات تشکیل شده است. این سنگ در طبیعت فراوان است. گرانیت بسیار سخت و سنگی است. این نوع سنگ به دلیل استحکام بالایی که دارد بیشتر در ساختمان هایی که نیاز به استحکام بالایی دارند استفاده می شود. در ایران مرغوب ترین نوع این سنگ بیشتر در خراسان رضوی یافت می شود که به گرانیت مشهد معروف است. بسته به ترکیب آن، گرانیت رنگ های زیادی دارد، از خاکستری و سیاه تا صورتی، آبی و سبز. گرانیت به دلیل سختی و تخلخل، انتخابی ایده آل برای کابینت، اپن آشپزخانه و دکوراسیون داخلی است. همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت مناسب برای استفاده در شومینه های داخلی نیز می باشد. نکته جالب در مورد گرانیت این است که نسبت به باد در برابر گرما و سرما مقاومت کمتری دارد. اگر از گرانیت صیقلی استفاده شود، می تواند کاربردهایی مانند نوع مکعبی که برای ساختن ستون ها، نمای دیوارها و کف استفاده می شود، داشته باشد. مقاومت گرانیت در برابر نفوذ آب، امکان استفاده از این سنگ را در نمای ساختمان فراهم می کند. گرانیت همچنین دارای مصارف صنعتی است و برای اهداف مهندسی عمران از جمله دیوارهای پل، دیوارهای حائل، سنگ تراشی، سنگ ریزه بتنی و بالاست برای خطوط راه آهن استفاده می شود. سنگ نهبندان یکی از مهمترین این سنگ های گرانیت می باشد.

مرمر نوعی سنگ رسوبی است که از کربنات کلسیم، آراگونیت یا دولومیت تشکیل شده است. این سنگ در آب گرم تشکیل می شود و معمولاً با فشار بر رسوباتی مانند خارپشت دریایی، مرجان ها یا رسوبات کربنات کلسیم تشکیل می شود. در دنیا طبقه بندی سنگ مرمر وجود ندارد و این نام فقط در ایران استفاده می شود. این سنگ به سنگ اونیکس نیز معروف است. سنگ مرمر سفید خالص است اما به دلیل ناخالصی هایی که مواد اولیه سنگ را تشکیل می دهد رنگ های آن کرم، قرمز، قهوه ای، صورتی، مشکی، خردلی، سبز و … می باشد و در کف سازی استفاده می شود. جذب آب و تخلخل این سنگ برای پله ها بسیار کم است و آن را برای مقاومت در برابر آتش، رطوبت بالا و شرایط آب و هوایی مناسب می کند. وزن مخصوص آن 2670 کیلوگرم بر متر مکعب و چگالی آن کمتر از مرمر کریستال ابری است.

ماسه سنگ نوعی گل سنگ است که حاوی کوارتز و فلدسپات است. در واقع ماسه سنگ از ادغام دانه های سیلیس به وجود می آید. ماسه سنگ دارای رنگ های مختلفی مانند سفید، خاکستری، قرمز، قهوه ای و زرد است. این رنگ ها به دلیل ترکیب اصلی ماسه، اکسید آهن و سیلیس است. تخلخل آنها معمولاً از 5 تا 25 درصد متغیر است. به دلیل هزینه ای که دارد برای استفاده در نمای ساختمان مناسب نیست. اگر شن و ماسه در داخل خانه مورد نیاز باشد، از آن در مخلوط های سیلیس و سیمان – برای سازه های سنگین و بتن استفاده می شود. ماسه سنگ برای ستون ها، سدها و دیوارها استفاده می شود.

اخرین حرف

برای راهنمایی و خرید انواع سنگ های ساختمانی به سایت کالاسخ مراجعه کنید و اطلاعات مهمی در مورد تمامی سنگ های موجود در بازار به دست آورید.

“ما در هر قدم از مسیر با توییم”

kalasakt.com

* گزارش آگهی