اسپری‌های آبگریز و خودتمیزشونده چه ویژگی دارند؟/ پایان‌نامه‌ای که منجر به تولید ۲ محصول نانو شد

گروه استانی خبرگزاری آنا ، پنجمین جشنواره ملی فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی ، با اعلام اسامی افراد برگزیده به مدت سه روز در سال 1999 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.

وی 468 مقاله ، 26 پروژه تحقیقاتی ، 55 كتاب ، 96 محقق عالی ، 30 مقاله و مقاله ، 49 اختراع ، 182 پیش تولید و محصول ، 16 واحد فناوری و 4 شركت دانش بنیان تألیف و ترجمه كرده است.

شعبه یادبود امام خمینی (ره) در شاهری ، تحت مدیریت سوزان صمدی ، یک واحد فناوری دستیاری نانو (نانوسیست BATIS) با یک محصول اسپری خود تمیز کننده برای استفاده در مقادیر مختلف مواد از دانشگاه آزاد اسلامی است.


بیشتر بخوانید:

حذف آلودگی های آب با استفاده از ذرات نانو

ساختار جدیدی را در فناوری “اتوماتای ​​سلولی کوانتومی” معرفی می کند

بستری را برای ارائه کالاهای تولید داخل ایجاد کنید


به همین مناسبت ، خبرنگار خبرگزاری آنا سمیناری را در دانشگاه یادبود خمینی در شاهری ، منتخب برای پنجمین جشنواره ملی فناوری ، در مورد جزئیات محصول اسپری خود تمیز کننده برای استفاده از سطوح مختلف مواد در واحد فناوری برگزار کرد. یاور نانوئیست (باتیس نانوسیست) و فعالیتهای علمی صمدی ، عضو هیئت علمی امام. در زیر می خوانیم.

آنا: ابتدا واحد فنی و زمینه آن را بیان کنید.

صمدی: هسته فناوری نانوسیست Batis در سال 1397 با هدف ساخت و تجاری سازی ترکیبات نانوسیستم قابل استفاده در صنایع مختلف آغاز به کار کرد و اولین محصول به عنوان اسپری تمیز کننده سطح آبگریز تولید شد.

هسته در ساخت یک سلول خود تمیز کننده آبگریز شفاف بر اساس تایتانیا موفق بود و در سال 2009 به یک واحد فناوری ارتقا یافت. در سال 1399 ، این واحد فنی موفق شد یک سلول خود تمیز کننده آبگریز شفاف مبتنی بر تیتانیا را با واسطه سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشور ثبت اختراع کند که اکنون به رسمیت شناختن علمی خود دست یافته است و البته در مرحله داوری است.

به دلیل من و ثبت شرکت Helper Nanocyst Helper در سال 1399 و همکارم “دکتر علی پارسا” در این پروژه ، نام این واحد فناوری به “یاور Nanocyst” تغییر یافت.

آنا: از چه زمانی شروع به کار کردید ، موفقیت هایی که تاکنون کسب کرده اید ، چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

صمدی: کار علمی من در موضوع خود پاکسازی (خود پاکسازی) از سال 2007 با طرح پایان نامه (رساله دکتری) آغاز شد و با تعریف پروژه های مختلف دانشجویی تا سال 1397 ادامه یافت. پس از آن ، در فرم اصلی و سپس در واحد فنی باقی می ماند. طی دو سال گذشته با کمک همکارم توانسته ایم دو محصول تولید کرده و به صورت اسپری ارائه دهیم.

آنا: در مورد این محصول توضیح می دهید؟

صمدی: محصول اسپری سطح آبگریز بر روی سطوح مختلف مانند شیشه ، سنگ ، سرامیک و آجر پاشیده می شود که دارای پوشش شفافی است که آبگریز است.

منظورتون از آبگریزی چیست؟

صمدی: قطرات آب گریز آب اما به صورت گویچه های کوچک می غلتند و از سطح جدا می شوند ، یعنی سطوح نزدیک به ذره نانو مرطوب نیستند. به عنوان مثال ، وقتی یک بشقاب چرب می شود و آب در آن ریخته می شود ، آب مانند کره زمین جریان می یابد بدون اینکه جذب شود. اما هنگام شستشو با مایع ظرفشویی با استفاده از همان ظرف ، آب مانند گذشته نیست.

یکی دیگر از محصولات ما “سلول تمیزکننده آبگریز مبتنی بر تیتانیوم” است که برای اولین بار دارای خصوصیات آبگریز و خود تمیز کننده به روشی جدید است. در این سنتز ، سل شفاف و کریستالی از تیتانیا ساخته می شود که می تواند بر روی سطوح مختلف مانند شیشه ، سرامیک ، آجر و سنگ پاشیده شود و یک فیلم شفاف بر روی سطوح تشکیل شود.

اسپری های آبگریز و خود تمیز کننده چه خصوصیاتی دارند؟  / 2 پایان نامه منجر به تولید محصولات نانو

آنا: پس چگونه کار می کند؟

صمدی: تیتانیوم دوپینگ ترکیبی از دو نیتروژن یون و فعالیت فوتوکاتالیستی فلورین یک فیلم شفاف است (برای انجام عمل فوتوکاتالیستی در محدوده قابل مشاهده).

تحقیقات مختلفی برای خود تمیز کردن ، تهیه ، استفاده و ایجاد پوشش های خود تمیز کننده از ترکیبات محدود و تخصصی انجام شده است و گزارش های زیادی منتشر شده است که نشان می دهد هنگام بررسی این گزارش ها تحت هیچ شرایطی نمی توان از این پوشش ها استفاده کرد. هر جا.

آنا: چرا؟

صمدی: این پوشش پس از تهیه با استفاده از روش سل-ژل یا محلول محدودیت هایی دارد.

آنا: این محدودیت ها را توضیح دهید.

صمدی: محدودیت این پوشش ها این است که پوشش باید روی سطح مورد نظر از خط تولید قرار گیرد و برای تشکیل نهایی پوشش ، سطح پوشش داده شده باید برای مدت زمان مشخصی در دمای بالا باشد و در بعضی مواردی که فشار لازم برای تثبیت پوشش روی سطح وجود دارد ، موارد شفاف نبوده و از همه مهمتر ، فقط خاصیت آبگریز ناشی از پاشش روی پوششهای شفاف است.

اکثر ترکیبات خود تمیز کننده پایه تیتانیوم برای تبدیل TiO2 آمورف به فاز بلوری آناتومی به عملیات حرارتی نیاز دارند. این امر کاربرد پوشش را به پستهایی که می توانند در برابر گرما تا صدها درجه سانتیگراد تحمل کنند محدود می کند. هنگام پخت مجدد قطعه روکش شده ، امکان استفاده از آن در کارخانه و خط تولید محدود می شود.

آنا: آیا این پوشش باید به فواصل زمانی تمیز شود؟

صمدی: آره، خصوصیات تمیز کردن یا تمیز کردن من به تمیز کردن سطوح نه می گویم. در عوض ، شکاف بین تمیز کردن سطح و مدیریت با نگهداری سطح ، در مناطق خاص مانند عتیقه جات ، مجسمه ها و نمادهای شهر ، ساختمانهای بلند شیشه ای در مراکز شهر ، اتوبوس های بین شهری ، قطارهای بین شهری ، تابلوهای راهنما ، علائم و رانندگی افزایش می یابد. مهم.

آنا: در مورد ویژگی ها و مزایای این محصول توضیح دهید.

صمدی: پس از سمپاشی بر روی سطوح مختلف ، به ویژه بر روی انواع مختلف شیشه ، سلول شفافی در آنها ایجاد می شود و سلول شفافی را تشکیل می دهد.تهیه تیتانیوم در مقیاس نانو عملکرد آن را بهبود می بخشد. شرایط نگهداری و نگهداری آن آسان است و محصول نهایی برای کاربر آسان است و یکی از بهترین ویژگی های آن است.

آنا: موارد استفاده این محصول را با جزئیات بیشتری توضیح دهید.

صمدی: سطح شیشه ها و چراغ های وسیله نقلیه (اتومبیل ، اتوبوس ، قطار) را می توان با این لوله شفاف پوشاند تا یک فیلم شفاف روی آنها ایجاد شود.

در ساختمان های بلند ، پس از تمیز کردن شیشه ، می توان این شیشه خود تمیز را برای ماندگاری تمیز روی شیشه پاشید (این کار از برخی جهات انجام می شود).

با استفاده از این محصول می توان دکل های برق نزدیک گرد و غبار را در فواصل منظم اسپری کرد تا از قطع شدن برق و آسیب دیدگی آن جلوگیری شود

علائم سطح ، چراغ راهنمایی ، چشمه ها ، نرده های محافظ و تابلوهای تبلیغاتی که در شرایط مختلف آب و هوایی به طرق مختلف آلوده و آلوده هستند ، بسته به اهمیت آنها با این ماده خود تمیز کننده پوشانده شده و برای مدت زمان طولانی تمیز می شوند. کثیف باشید و وضوح را حفظ کنید.

پس از بازسازی و مرمت ، این پوشش خود تمیز کننده از آثار باستانی و بناهای تاریخی و همچنین دیوارهای خارجی فضای قدیمی شهر مجاور این محیط محافظت و حفظ می کند.

آنا: منطقه فعالیت واحد فناوری شما و نوع محصولات و خدمات چقدر است؟

صمدی: “دستیار نانوسیست” تولید و تجاری سازی ترکیبات نانوسیستم است که می تواند در صنایع مختلف ، زمینه بهره برداری و محصول واحد فنی مورد استفاده قرار گیرد.

آنا: آیا واحد فناوری کمک کننده علوم نانو در ایجاد درآمد برای شهروندان غیر دانشگاهی نقش دارد؟ آیا دانشگاه در کار شما دخیل است؟

صمدی: متاسفانه هنوز نه اما همچنین تلاشی برای جذب مشتری و کسب درآمد است. به راحتی می توان گفت که بدون حمایت دانشگاه و روشنگری رئیس دانشگاه ، دکتر سعید قاضی مغربی ، کار نمی توانست اینقدر گسترده باشد و به صورت یکسان ادامه می یافت. پروژه دانشجویی.

آنا: بحران تاج چه تاثیری در کار شما داشت و آیا محصولات یا خدماتی برای مقابله با تاج دارید؟

صمدی: متأسفانه ، بحران کرونا و محدودیت های سفر ما را مجبور به ترک آزمایشگاه به مدت هشت ماه کرد. با امضای قرارداد جدید با مرکز توسعه واحد فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) ، حدود دو ماه بعد دوباره وارد آزمایشگاه شدیم و با قدرت و الهام بیشتری تحقیق را آغاز کردیم.

آنا: شما در پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردید ، نظر شما در مورد این جشنواره مجازی چیست؟

صمدی: در واقع برگزاری جشنواره کار بسیار دشواری است. جشنواره فناوری نانو موفقیت بزرگی داشت. مباحث ارائه شده به عنوان کارگاه در این جشنواره بسیار عالی و مفید بود. به طور کلی ، من از تلاش برگزار کنندگان جشنواره قدردانی می کنم.

آنا: حرف آخر ….

صمدی: تحقیقات علمی تنها راه پیشرفت کشور است و کمک های مالی و ابزارهای لازم برای دستیابی به این هدف ضروری است.امیدوارم مقامات به حمایت از خانواده بزرگ محققان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دهند. پیشرفت در توسعه و تحقیقات.

انتهای پیام / 4117/4062 /