اسلامی: آماده تجهیز ۵۰ کلینیک زخم در سال ۱۴۰۳ هستیم

اسلامی: آماده تجهیز ۵۰ کلینیک زخم در سال ۱۴۰۳ هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در حوزه فناوری پلاسما سال گذشته کلینیک‌های زخم را دایر کردیم، گفت: امسال آمادگی داریم تا ۵۰ کلینیک زخم را تجهیز کنیم و گسترش دهیم.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسلامی دوشنبه شب همزمان با ۲۰ فروردین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، با حضور در گفت وگوی خبری به معرفی و تبیین آخرین دستاوردها و مهم‌ترین برنامه‌های صنعت هسته‌ای کشور در سال‌جاری پرداخت.

معاون رئیس جمهور در خصوص حوزه کشاورزی و پرتودهی در این حوزه گفت: گام اساسی پرتودهی است و هم مشارکت مردم در آن است و هم تولید دارد. ما برخی دستاوردها را از فاز آزمایشگاهی عبور دادیم. نیاز ما این بوده که سامانه ها را افزایش دهیم و ۱۲ قطب را در نظر گرفتیم.

وی افزود: هر سال یک یا دو مرکز را راه اندازی خواهیم کرد. گام اول این است که از ضایعات جلوگیری شود و گام دوم آفات را از بین می‌برد و میلیون ها دلار از کشور خارج نمی شود. اولویت وزارت جهاد گرفته و تنظیم شده است. در حال آمادگی برای نصب تجهیزات هستیم. این مشارکت مردم را و نیز صرفه جویی در هزینه را در پی خواهد داشت. این علوم و فنون بخش کشاورزی را دگرگون خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: برای ما مهم بود که ماده رادیواکتیو موجود را شارژ کنیم. سال ۱۴۰۲ حجم پرتودهی ما دو برابر سال گذشته بود. هم برای غلات و هم محصولات دیگر کاربرد خواهد داشت.

وی درباره قطب های تاسیس شده گفت: تاکنون ۳ قطب از ۱۲ قطب تاسیس شده و بقیه در سال های آینده تاسیس خواهد شد.

اسلامی به رادیوداروها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با نرخ رشد سرطان یکی از شیوه های درمان آن همین رادیوداروها هستند. امروز خوشحالیم که همپای کشورهای پیشرو هستیم. رادیوداروی جدیدی در آینده رونمایی خواهد شد و از اشعه الفا در آن استفاده می‌شود.

وی افزود: غیر از آمریکا فکر نمی‌کنم کشوری بر روی آن کار کرده باشد. ایران در فاز بالینی وارد شده و به زودی از این فاز عبور خواهیم کرد. ما از جهان جلوتر هستیم و یکی از دستاوردهای ماندگار بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به صنایع بالادستی و صنعت فولادسازی گفت: صنعت لیزر ما برای یکی از صنایع بزرگ کشور انجام دادند و خطی که آمریکایی بود و از کار افتاده بود را جایگزین لیزر گازی کردند و کار متفاوتی بود. با سیستم‌ها هسته ای ابزار دقیق ها اندازه گیری می‌شود و همکاران ما به طور کلی محصولات ایرانی تولید کردند و بیش از ۱۵۰ پروژه صنعت ما از این محصولات استفاده می‌کند. امروز صنایع پتروشیمی و فولاد دارند از این فناوری ها استفاده می‌کنند.

اسلامی در خصوص دستاوردهای سال گذشته گفت: فناوری پلاسما برای ما حائز اهمیت بود. در این فناوری فقط با مقاله مواجه بودیم و تجاری سازی نشده بود. اکنون انجام شده و سال گذشته کلینیک های زخم را دایر کردیم. امسال آمادگی داریم تا ۵۰ کلینیک زخم را تجهیز کنیم و گسترش دهیم. برای کسانی که زخم های بدخیم دارند مانند دیابتی ها و زخم بستری ها، اکنون در خدمتشان قرار گرفته است.
وی افزود: در بحث صنعت بحث شیرابه هست که یکی از معضلات است و با استفاده از پلاسما میتوانیم این‌ها را بازافرین کنیم. همچنین در خصوص پساب ها میتوانیم با طریق پلاسما جلوگیری کنیم.

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.