استقبال باکو از تشکیل کارگروه مشترک کشورهای منطقه حوضه آبریز ارس

شفاف در دیدار با شاهین مصطفی معاون نخست وزیر در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و آذربایجان گفت که وی به سابقه 50 ساله حوزه مشترک ارس اشاره کرده و پیشنهاد کرده است که کارگروه مشترک با کشورهای همسایه همکاری کند. این رودخانه باید در ایران ، آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه باشد که توسط آذربایجانی ها پذیرفته شده است. .

وزیر نیرو در مورد تصمیمات مثبتی که معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در تاریخ 22 دسامبر در تهران اتخاذ کرد ، گفت: پروتکل کمیته مشترک فنی گامی اساسی در جهت تسریع در اجرای پروژه خداآفرین – کوئیزکالا خوسی است.

وی در ادامه این بازدید با اشاره به تماس منظم خود با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: خوشبختانه به درخواست های وزیر انرژی جمهوری آذربایجان برای اجرای پروتکل پاسخ مثبت داده شده است.

اردکانیان گفت: در عوض ، ما درخواست های ویژه ای برای اجرای پروتکل در 22 دسامبر سال 2020 داشتیم و امیدواریم که به زودی آن را اجرا کنیم.

وزیر نیرو به معرفی یکی از این درخواست ها به عنوان کارفرمایی که در حال تکمیل پروژه از طرف آذربایجان است اشاره کرد و افزود: امیدواریم این کار در اسرع وقت انجام شود و کتباً رسماً به ما اطلاع داده می شود.

به نظر وزارت نیرو ، وی گفت: “خسارت احتمالی جاده و برج برق را تعیین کنید ، روش جبران خسارت مطابق پروتکل درخواست دیگر ماست ، امیدواریم به زودی این کار را انجام دهیم.” وزیر نیرو یادآور شد: البته بندهای دیگری نیز در پروتکل 22 دسامبر وجود دارد که خوشبختانه امروز در مورد آنها بحث شد. درخواست من این است که سریعاً برای اجرای پروتکل 22 دسامبر اقدام شود.

اردكانیان به مهندس مشاور ایرانی موننكو كه برای این منظور انتخاب شده بود گفت: “ما انتظار داریم كه اطلاعات اضافی را از جمهوری آذربایجان برای یك پروژه تلفیق سیستم قدرت بین ایران ، آذربایجان و روسیه دریافت كنیم.” محل.

وی همچنین افزود که اطلاعات هنوز به اشتراک گذاشته نشده است و این یک مسئله مهم است. از آنجا که فرصت ما برای اجرای پروژه در دولت فعلی در حال پایان است ، دیگر نباید کار به تأخیر بیفتد. وی گفت: امروز در سند کمیسیون مشترک ، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر دارایی و دارایی ایران کمک های مربوط به مسائل مربوط به آب و برق را تصویب کردند.

روابط اقتصادی ایران و آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است / پیرو توافقات آخرین دیدار دو کشور

نخست وزیر جمهوری آذربایجان به دنبال توافقاتی که در آخرین نشست حاصل شد ، از اهمیت روابط اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان انتقاد کرد. شاهین مصطفی با اشاره به توافقات صورت گرفته در جلسه قبلی درباره سدهای خداآفرین و کیسکالاسی گفت: “در 22 دسامبر سال 2020 ، دو کشور عملکرد خوبی داشتند و به توافق های مهمی دست یافتند.”

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع یافته است خاطرنشان کرد: “با این حال جمهوری آذربایجان برای نشان دادن اهمیت روابط دو کشور با یک هیئت 14 نفره به ایران سفر کرد.”

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اخیراً در مورد روابط دو کشور اظهار داشت: «با نگاهی به شاخص ها و نمودارها ، همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل ، انرژی و سایر زمینه ها نسبت به گذشته گسترش و افزایش یافته است.

وی در مورد چهاردهمین نشست مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان و امضای تفاهم نامه همکاری دو کشور گفت: امروز یک روز موفقیت آمیز برای ما بوده است زیرا توافق های جدیدی را با وزیر دارایی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران انجام داده ایم. در طول راه رفع شد.

مصطفی افزود: در توافقات این سند امیدوارم برخی از موارد مربوط به تقویت همکاری های انرژی از جمله آب و برق ، این نکات منجر به همکاری بیشتر بین دو کشور شود. در پایان ، رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به لزوم پیروی از توافق های به دست آمده در آخرین دیدار دو کشور در 22 دسامبر ، ابراز نگرانی کرد.