از بین بردن لکه زرد قدیمی روی لباس

از بین بردن لکه زرد از روی لباس سفید با اقلام خانگی

لباس‌ها به ویژه لباس سفید، در اثر کهنه شدن، تعریق یا تماس با لباس‌های دیگر دچار لک و کثیفی شوند. از بین بردن لکه زرد از روی لباس‌های سفید کار آسانی نیست، اما با روش‌های صحیح امکان پذیر است. برای شست و شوی شال و شال نخی و انواع لباس ها تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هنگامی که بحث روش‌های خانگی باشد، چند انتخاب پیش رو دارید:

  1. استفاده از سرکه سفید
  2. جوش شیرین
  3. آب اکسیژنه
  4. آبلیمو
  5. مسواک و خمیر دندان
  6. قرص آسپرین

برای جلوگیری از آسیب به قطعات ماشین لباسشویی، حتما از شوینده‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. استفاده از شوینده‌های نامرغوب باعث خرابی دستگاه می‌شود و ممکن است شما را متحمل صرف هزینه‌های سنگین برای کند.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن لکه ها

استفاده از سرکه سفید علاوه بر پاک کردن لکه‌ها، پارچه را نرم و لطیف نیز می‌کند. چنانچه قصد دارید از سرکه سفید در لباسشویی استفاده کنید، یک چهارم استکان سرکه را در مرحله آبکشی به لباسشویی اضافه کنید.

نکته

توجه داشته باشید که استفاده از سرکه سفید ممکن است به لباس‌های ابریشمی و استات آسیب برساند.

نکات مهم:

  1. سرکه به از بین بردن لکه‌های مواد شوینده و لکه‌های دئودورانت ضد تعریق نیز کمک می‌کند.
  2. از سرکه و سفید کننده به صورت همزمان استفاده نکنید زیرا برای سلامتی مضر است.
  1. استفاده از محلول جوش شیرین، آب اکسیژنه و صابون

اگر لکه‌های سرسختی روی لباس ظاهر شده‌اند، یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه، جوش شیرین و صابون را ترکیب کنید. سپس با استفاده از پشت قاشق آن را روی لکه بمالید تا کاملا پوشانده شود. پس از یک ساعت لباس را به صورت معمولی بشویید.

نکات مهم برای از بین بردن لکه زرد از روی لباس سفید:
صابون ممکن است باعث تغییر رنگ لباس شود. بنابراین حتما از صابون‌های بی‌رنگ و شفاف استفاده کنید.
چنانچه این روش بار اول به‌طور کامل تاثیرگذار نباشد، استفاده دوباره از این ترکیب قطعا کارساز خواهد بود.
همچنین می‌توانید از جوش شیرین به تنهایی استفاده کنید. چهار قاشق غذاخوری از جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید لباس به مدت 1 تا 2 ساعت داخل محلول بماند. پس از آن لباس را با آب ولرم آبکشی کنید.
  1. استفاده از آبلیمو برای از بین بردن لکه ‌های زرد

با استفاده از آبلیمو نه تنها به از بین بردن لکه‌ها کمک می کند، بلکه بوی خوشایندی هم به البسه می‌دهد. البته دقت کنید که هرگز از این ماده برای شستشوی لباس‌های رنگی استفاده نکنید. چراکه ممکن است آنها را سفید کند.

  1. استفاده از مسواک و خمیر دندان برای از بین بردن لکه ها

قبل از شستشوی لباس، لکه‌ها را با مسواک و خمیردندان از بین ببرید. بدین منظور ابتدا لباس‌ها را خیس کنید و یک لایه نازک از خمیر دندان روی لکه‌ها قرار دهید.

سپس با مسواکی کهنه، حدود ۳۰ ثانیه به پاکسازی لکه‌ها مشغول شوید. در نهایت لباس را با آب بشویید.

نکات مهم:
هرگز از خمیر دندان‌های رنگی استفاده نکنید چراکه ممکن است باعث لکه‌دار شدن لباس شوند.
برای دست یابی به بهترین نتیجه از خمیر دندان‌های حاوی سفید کننده استفاده کنید.
این روش برای لباس‌ها و پارچه‌های نخی کاربرد دارد و ممکن است به پارچه‌های دیگر آسیب برساند یا کارایی لازم را نداشته باشد.
  1. استفاده از قرص آسپرین و آب

برای از بین بردن لکه زرد از روی لباس سفید، ابتدا چند قرص آسپرین را لِه و با نیم فنجان آب داغ مخلوط کنید. خمیر ایجاد شده را روی لکه‌ها قرار دهید و پس از ۲ ساعت، لباس‌ها را در بشویید.

آسپرین له شده را فقط برای لباس‌های سفید استفاده کنید زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ البسه رنگی شما شوند.

چگونه لکه زرد را از روی لباس سفید پاک کنیم؟

پیش از سفید بهتر است بدانید که شستشوی لباس سفید با لباس‌های دیگر متفاوت است. از این رو حتما لباس سفید را جدا از لباس‌های رنگی بشویید تا رنگ نگیرد. هنگامی که می‌خواهید لباس سفید را بشویید، ماشین لباسشویی را پر نکنید، پرا که ممکن است لباس‌تان کاملا تمیز نشود و زرد بماند.

به منظور جلوگیری از زرد شدن لباس سفید، از ماده شوینده‌ای استفاده کنید که مناسب شستشوی لباس سفید باشد و لباس را درخشاند کند. همچنین پیش از شستشوی لباس سفید، حتما اقدامات لازم را برای پاک کردن انواع لکه‌ انجام دهید، سپس لباس‌تان را به روش معمول بشویید.

به منظور پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید در خانه می‌توانید مواد شوینده‌‌ مناسبی تهیه کنید. با این حال معمولا این ترکیبات شیمیایی حاوی سفیدکننده هستند که مناسب برخی از لباس‌ها نیستند و ممکن است به رنگ و بافت لباس آسیب برساند. در این صورت شما می‌توانید از ترکیبات طبیعی موجود در خانه استفاده کنید و لکه لباس را بدون هیچ نگرانی پاک کنید.

  1. جوش شیرین، پرواکسید و آب

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که پراکسید به عنوان پاک کننده رنگ مو و انواع لکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از بهترین روش‌های پاک کردن لکه زرد نیز است. به منظور پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید مقداری جوش شیرین، پرواکسید و آب را با یکدیگر ترکیب کنید.

ترکیب حاصل را روی لکه زرد لبای سفید قرار دهید. سپس تا حدود 30 دقیقه صبر کنید و در نهایت لباس را به روش معمول بشویید. در صورتی که لکه از روی لباس پاک نشد، دوباره این مراحل را تکرار کنید تا اثری از لکه زرد باقی نماند.

  1. سرکه سفید و نمک

مقدار مساوی سرکه سفید و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و مقداری کمی آب به آن اضافه کنید. کمی از ترکیب سرکه سفید، نمک و آب را روی لکه زرد لباس سفید بریزید و حداقل تا 30 دقیقه صبر کنید. پس از 30 دقیقه، ترکیبات را از لباس پاک کنید و هنگامی که لکه زرد تعریق پاک شد، لباس سفید را به روش معمول بشویید.

  1. خمیردندان

یکی از ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لکه زرد روی لباس سفید، استفاده از خمیردندان است که در همه خانه‌ها موجود و در دسترس می‌باشد. مقداری خمیردندان را روی لکه زرد لباس بریزید و با یک مسواک نرم لکه را پاک کنید. هنگامی که لکه زرد پاک شد، می‌توانید خمیر دندان را از روی لباس بشویید.

  1. آب لیمو

یکی از پاک کننده‌های قدیمی از روی لباس سفید، آب لیمو است که شما با استفاده از آب لیمو می‌توانید لکه زرد را از لباس سفید و لباس‌هایی با رنگ روشن پاک کنید. از این جهت مقداری آب لیمو را به لکه زرد لباس بزنید. سپس لباس را به مدت یک روز زیر نور آفتاب قرار دهید. در نهایت لباس را به روش معمول یا در ماشین لباسشویی به سادگی بشویید.

  1. مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یکی از پاک‌کننده‌های قوی چربی و رنگ روغن است که برای پاک کردن لکه زرد روی لباس سفید نیز مناسب خواهد بود. از این رو پیش از شستشوی لباس، مقداری مایع ظرفشویی به پودر یا مایع شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید و لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا کامل شسته شود و لکه زرد پاک گردد.

  1. قرص آسپرین

قرص آسپرین یکی دیگر از روش‌های ساده پاک کردن لکه زرد تعریق از روی لباس سفید است. از این رو چند عدد آسپرین (تا 5 عدد کافی است) را با مقداری آب مخلوط کنید تا آسپریت در آب حل شود. سپس قسمت لکه‌دار لباس را داخل ترکیب آب و آسپرین به مدت 3 ساعت قرار دهید تا لکه زرد کاملا پاک شود. در نهایت لباس سفید را به روش معمول بشویید تا لاحتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی لباس های سفید خود را از کمد خارج کرده اید با لکه های زرد رنگ مواجه شده و قید آن لباس را برای همیشه زده اید! اما واقعا چرا این اتفاق می افتد و آیا راه حلی وجود دارد که بتوان از ایجاد لکه های زرد روی لباس سفید جلوگیری کرد؟!

خوشبختانه جواب این سوال مثبت است و روش های ساده ای برای از بین بردن لکه زرد روی لباس و ملحفه وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.