اختلال پیام‌رسان‌های داخلی برطرف شد

اختلال پیام‌رسان‌های داخلی برطرف شد

احسان خرامید، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، در گفت‌وگو با آوای البرز اعلام کرد از حوالی ۸ صبح امروز و با تلاش همکارانش در وزارت ارتباطات و تیم پیام‌رسان ایتا، اختلال این پلتفرم نیز رفع شد تا اکنون تمام پیام‌رسان‌ها بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

از اواخر شب گذشته، به‌تدریج پیام‌رسان‌ها وصل شدند و اکنون همگی بدون مشکل درحال ارائه خدمات به کاربران هستند. خرامید در پاسخ به چرایی تفاوت در زمان حل اختلال پیام‌رسان‌های مختلف گفت: «اجازه دهید مسائل فنی را همکاران فنی وزارتخانه در فرصت مقتضی اعلام کنند.»

او باور دارد درصورتی‌که تمهیدات چند وقت اخیر این وزارتخانه نبود، شاید پیام‌رسان‌ها با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شدند.

محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شب گذشته درخصوص اختلال در سرویس برخی پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد: «ساعاتی پیش به‌دلیل قطعی برق شهری، دستگاه‌های برق اضطراری یکی از مراکز داده فعال شد، اما به‌دلیل مشکل در سیستم برق اضطراری، برای دقایقی برق سرورها قطع شد که همین اختلال کوتاه موجب از دسترس خارج‌شدن سرورها شد.»

وی با تأکید بر اینکه اختلال در سیستم برق اتفاق نادری نیست و بارها سرویس‌های جهانی با چنین مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند، اظهار داشت برخی تمهیدات در حوزه برق شهری و تدابیر مراکز داده پشتیبان می‌تواند کیفیت خدمات را افزایش داده و اختلال‌های حداقلی را نیز مدیریت کند که برای اجرای سریع در دستور کار است.

گفتنی است از ساعت ۱۸:۳۰ روز گذشته، پیام‌رسان‌های بله، ایتا و سروش با اختلال جدی روبه‌رو شدند و امکان استفاده از آن‌ها برای کاربران وجود نداشت. اختلالی که بنابر اعلام وزارت ارتباطات، به‌دلیل مشکل در شبکه تأمین برق یکی از دیتاسنترهای شرکت ارتباطات زیرساخت رخ داده بود.

قطعی برق در شرکت ارتباطات زیرساخت امری مسبوق به سابقه است و پیش از این در مردادماه ۱۴۰۱ نیز موجب اختلال سراسری در اینترنت شد.

۵۸۵۸