احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد

احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد

به گزارش خبرگزاری آوای البرز استان سمنان،یدالله یحیی پور روز شنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ گفت: با بررسی یک پرونده، برای بانده ۷ نفره حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیاء تاریخی که در یک ‌منزل مسکونی در دامغان با دستگاه فلزیاب به‌قصد تحصیل اشیای تاریخی حفاری کرده بودند، حکم محکومیت صادر شد.

رئیس اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: این حفاران غیرمجاز از سوی مراجع قضائی به تحمل سه سال حبس بابت حفاری غیرمجاز، یک سال حبس بابت خریدوفروش اموال و اشیای تاریخی و یک سال حبس بابت نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب محکوم شدند و ادوات و وسایل آن‌ها نیز به نفع دولت ضبط شد.

یدالله یحیی پور گفت: بناها و محوطه‌های تاریخی به‌دقت توسط مأموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی رصد و با حفاران غیرمجاز به‌طور جد برخورد می‌شود.

او افزود: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

رئیس اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان  گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، خریدوفروش اموال تاریخی فرهنگی حاصله از حفاری غیرمجاز ممنوع بوده است و خریدار و فروشنده، علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می‌شوند و هرگاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی صورت گیرد به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

یدالله یحیی پور افزود: هم‌وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.