اجرای طرحی برای توسعه باغ‌های انگور سیستان

به گزارش شف، شرایط اقلیمی و محیطی عمده ترین عواملی است که کشت برخی محصولات را در مناطق مختلف محدود می کند. انگور یکی از با ارزش ترین محصولات باغی است که در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل قابل کشت است.

در سال‌های اخیر، کشت و نگهداری مزارع موجود برخی از محصولات باغی در مناطق جنوبی کشور با تهدیدات جدی برای توسعه مواجه بوده است. انگور مهمترین محصول باغی منطقه سیستین است که از دیرباز برای کشت انواع مختلف رایج بوده است.

تقاضای زیاد این محصول در بازارهای ایران و کشورهای همسایه و کمیاب بودن سایر میوه ها در بازار یکی از دلایل بهبود تولید و توزیع زودرس و زودرس انگور در سیستان است. اهداف اصلی تاکستان روبی.

این طرح با 6 پایلوت نیم هکتاری شامل 3 پایلوت احداث باغات جدید و 3 پایلوت برای ارتقاء باغات موجود در سیستان در حال اجراست.

هدف اصلی طرح حاضر ساماندهی فناوری های موجود در توسعه و تولید انگور سیستان در قالب یک فعالیت توسعه و گسترش است.

بر این اساس، تلاش‌هایی برای ایجاد مزارع و کلون‌های جدید، بهسازی و نوسازی باغ‌های درجه دو، بهبود روش‌های آموزشی، ساخت باغ‌های جدید، باغ‌ها و سایبان‌های اصلاح‌شده و ترویج و توسعه اصول باغبانی در باغ‌های جدید و اصلاح‌شده و سایر موارد در حال انجام است. باغ ها منطقه و پروژه را راضی کند.

از دستاوردهای عمده این پروژه می توان به توسعه فناوری های جدید برای بهینه سازی تولید انگور و توسعه فناوری های بهبود کمی و کیفی انگور و فرآورده های انگور اشاره کرد.

از طریق این پروژه، فناوری‌های جدید برای تبدیل و فرآوری سایر محصولات با ارزش افزوده بالا از انگور توسعه می‌یابد و مبنای توسعه فناوری حمل و نقل و نگهداری طولانی‌مدت این میوه خواهد بود.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، این پروژه راه را برای توسعه فناوری های بسته بندی مناسب برای طول عمر و تحویل محصول و توسعه فناوری های کاهش مصرف آب در تاکستان ها هموار می کند.

پروژه «ساماندهی خانه تاکستان یاقوت» که توسط یکی از شرکت های فناور توسعه یافته است، با حمایت کارگروه ویژه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست توسعه یافته است.