اتلاف سالانه ۸۰ میلیارد دلار انرژی/ پاکستان از بی گازی، گاز ندارد و ایران از شدت مصرف

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری آوای البرزقیمت نفت اخیراً به سرفصل های سهمیه بندی گاز در پاکستان تبدیل شده است. بر اساس این خبر، پاکستانی ها فقط در ساعات معینی از شبانه روز از نعمت گاز برخوردارند و در بقیه اوقات از آن محروم هستند.. این خبر برای کشور حاوی دو نکته مهم است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

فرصت عالی برای پاکستان برای صادرات گاز

این خبر در معنای اول به معنای فرصتی برای صادرات گاز به پاکستان از طریق ایران است. با توجه به عدم تعادل گازی که کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند، یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان انجام داد، استفاده از ظرفیت روسیه است.

خط لوله نفت، خط لوله گاز، سوآپ نفت، سوآپ گاز

زیرا با شروع جنگ اوکراین و روسیه، روسیه با تحریم های اتحادیه اروپا مواجه شد و در واکنش به این تحریم ها، روسیه نیز از گازرسانی به اروپا خودداری کرد. این درگیری گاز روسیه را بدون مشتری رها کرده است و به ایران فرصت خوبی می دهد تا از فضای بین المللی موجود برای خرید گاز این کشور با قیمت پایین و صادرات آن به کشورهای همسایه با قیمت های بالا استفاده کند.

در همین راستا حبیب الله صفریان معتقد است: در مناقشه روسیه و اتحادیه اروپا می توانیم گاز مازاد روسیه را بخریم و از آن برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه استفاده کنیم، یکی از پیشنهادات جدی این است که ایران بتواند گاز مازاد روسیه را از طریق ترکمنستان دریافت کند. مسیر پاکستان و عراق می توانند سالانه 15 تا 20 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه خریداری کنند و این گاز را می توان با قیمت بالا به کشورهای همسایه و غیره صادر کرد.

لازم به ذکر است که اهمیت این موضوع مورد توجه مسئولان قرار گرفته است چنانکه محمدجواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات و توافق با شرکت دولتی گازپروم روسیه باید در تامین گاز و اجرای پروژه مشارکت داشته باشد و صادرات گاز به عمان و پاکستان به طور مشترک ادامه یابد.

خط لوله نفت، خط لوله گاز، سوآپ نفت، سوآپ گاز

مهدی صفری معاون اقتصادی و دیپلماتیک وزارت امور خارجه نیز گفت: شرکت های روسی قراردادهایی را برای خطوط لوله انتقال گاز در خاک پاکستان برای صادرات گاز از ایران به این کشور منعقد خواهند کرد. کشور.”

از این رو توجه به این نکته ضروری است که سرعت تکمیل این امر بسیار مهم است و تبدیل شدن کشور به قطب انرژی این بخش ضروری است. در صورت کاهش سرعت در تحقق این هدف، کشورهای رقیب مانند ترکیه از این فرصت استفاده کرده و جایگاه کشور را در این رقابت ها به دست خواهند آورد.

شدت مصرف کشور را فقیر کرد

دومین نکته قابل ذکر مصرف بالای انرژی در کشور است، به گفته صفریان، ایران در حال حاضر سومین تولید کننده گاز و چهارمین مصرف کننده گاز جهان است که بیشترین انرژی کشور را به خود اختصاص داده است. پرتفوی گاز است.. کشور شیب تند دارد و وابستگی به گاز هر سال مصرف را افزایش داده است.

این کارشناس افزود: از سوی دیگر کشور تاکنون توانسته است با افزایش تولید پاسخگوی افزایش تقاضا باشد اما ارقام نشان می دهد که ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور از میدان پارس جنوبی تامین می شود و تولید پارس جنوبی نیز به حداکثر خود رسیده است. این کشور در سال های آینده با عدم تعادل گاز مواجه خواهد شد

خط لوله نفت، خط لوله گاز، سوآپ نفت، سوآپ گاز

وزیر نفت نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: در تابستان پیک مصرف در بخش خانگی 160 تا 170 میلیون مترمکعب است اما در زمستان این رقم به 600 تا 700 میلیون مترمکعب می رسد که چهار برابر مصرف در فصل گرم سال است. بیش از 83 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از گاز تامین می شود.

وزیر نفت افزود: در سطح جهان تنها 23 درصد سوخت نیروگاه ها از گاز تامین می شود. در بخش خانگی شاهد رشد ۶ درصدی مصرف گاز، در بخش صنعتی، رشد سالانه ۵ درصدی در مصرف گاز و ۶ درصدی در بخش نیروگاهی هستیم. رشد شدت مصرف انرژی بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

جدای از آن، محمدرضا اکبری، کارشناس ارشد انرژی نیز معتقد است: «شایان ذکر است. برآورد 60 تا 80 میلیارد دلاری معادل کل اتلاف انرژی کشور است برخی از آنها به دلیل محدودیت های فرآیندهای ترمودینامیکی اجتناب ناپذیر هستند. اما به طور مشخص ما روزانه 500 میلیون بشکه نفت خام اتلاف انرژی داریم و با فرض اینکه هر بشکه معادل 80 دلار باشد، معادل 40 میلیارد دلار در سال تلفات انرژی داریم که حدود 80 درصد کل کشور است. در شرایطی که درآمد صادرات نفت خام مجاز نباشد، درآمد آن از نظر صرفه جویی برای کشور مهم است.

خط لوله نفت، خط لوله گاز، سوآپ نفت، سوآپ گاز

بنابراین مشخص است که مصرف گاز کشور بالاست. از این رو، در دسترس بودن این منبع الهی و سیاست های نادرست منجر به افزایش مصرف و کاهش بهره وری در کشور شده است.

در این راستا بسیاری از کارشناسان معتقدند اصلاح ساختار فعلی بهینه سازی یکی از اقداماتی است که باید اجرا شود، اکبری در این خصوص گفت: گام اول اصلاح روابط اقتصادی، گام بعدی اصلاح ساختار، و در مواقعی که چند پیشنهاد مطرح می شود، تشکیل معاونت راهبردی انرژی زیر نظر ریاست جمهوری است که هدف آن متعادل سازی انرژی و مدیریت مصرف هنگفت انرژی است، باید با سایر وزارتخانه ها تعامل داشته باشد، اگر ساختار فعلی اصلاح نشود. کشور با چالش های زیادی روبرو خواهد شد که طی چند سال آینده کشور را به یک واردکننده در بخش انرژی تبدیل خواهد کرد.

تغییر در ساختار لزوماً به معنای تغییر قیمت نیست

وی با اشاره به تجربه شکست خورده دولت‌های گذشته گفت: بنابراین اولین قدم در این مسیر، تثبیت قیمت‌های مصرف‌کننده نهایی نیست، اینکه دولت‌ها می‌گویند این تجربه شکست‌خورده است تا جایی که روابط اقتصادی همیشه اشتباه است. ساختار اصلاح شده و هرگونه اقدام اصلاحی مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.» منجر به شکست و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.»

خط لوله نفت، خط لوله گاز، سوآپ نفت، سوآپ گاز

بنابراین باید به سمت افزایش بهره وری و بهینه سازی در کشور حرکت کنیم و جایگاه بهینه سازی را در کشور ارتقا دهیم. پیش نیاز این مشکل تلاش دوگانه و اصلاح ساختاری است.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای موافق رای و 0 رای مخالف