آیا کامپوزیت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟

سوالی که اکثر مردم هنگام ترکیب کردن می پرسند این است که آیا پوسته کامپوزیت باعث تنفس می شود؟ پاسخ به این سوال به کیفیت نصب مشترک بستگی دارد. در این مقاله دکتر. محمد عاطفت، کارشناس دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، علل تنگی نفس پس از نصب کامپوزیت ها را ذکر می کند.

علل بوی بد دهان پس از نصب کامپوزیت

در بین روش های لمینت دندان، افرادی که با مواد کامپوزیت کار می کنند بیشتر از بوی بد دهان رنج می برند. در ادامه در مورد علل بوی بد پس از نصب ترکیب صحبت خواهیم کرد.

بوی بد دهان بعد از لمینت دندان

ناسازگاری کامپوزیت با لبه دندان و عدم رعایت استانداردهای خاص

اگر ترکیب ترکیب به خوبی با لبه دندان تناسب نداشته باشد و بین ترکیب و دندان فاصله باشد، نفوذ پلاک باکتریایی و ذرات غذا باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی و بوی بد دهان می شود. اگر ایمپلنت دندان با دقت زیادی انجام شود، باکتری وارد نمی شود و دندان پوسیده نمی شود. هنگام نصب لمینت، دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که فضای بین لمینت و لمینت خیلی زیاد نباشد.

استاندارد دیگری که باید در هنگام قرار دادن روکش در نظر گرفت، تراشیدن دندان برای ایمپلنت های کامپوزیت است. در حالت استاندارد، دندان برای کاشت کامپوزیت باید حدود سه دهم میلی متر تراشیده شود. مسواک زدن بیش از حد باعث از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شود.

نوع کامپوزیت ونیر

نوع کامپوزیت انتخابی شما تاثیر زیادی در ظاهر و کیفیت آن دارد. ونیرهای کامپوزیت از یک پایه رزینی با ذرات شیشه در داخل تشکیل شده است. بر اساس ذرات کامپوزیت روکش های شیشه ای به انواع مختلفی از جمله: macrofill، medfill، microfill، nanofill طبقه بندی می شوند. اندازه ذرات شیشه در کامپوزیت ها متفاوت است. هرچه اندازه ذرات پرکننده کوچکتر باشد، سطح کامپوزیت صاف تر، براق تر و کم رنگ تر خواهد بود. علاوه بر این، جلا بیشتری دارد. اندازه ذرات در کامپوزیت میکروفیل حدود 1 تا 01 میکرون و در کامپوزیت نانوفیل اندازه ذرات حدود نانو است، بنابراین بهترین نوع روکش کامپوزیت میکروفیل یا نانوفیل است.

اکثر افرادی که قصد ساخت کامپوزیت را دارند فکر می کنند سفیدی کامپوزیت ها باعث مصنوعی به نظر رسیدن آنها می شود. اگرچه این تصور اشتباه است دلیل دیده شدن دندان مصنوعی رنگ مات و نور ضعیفی است که از ضخامت مواد کامپوزیت عبور می کند. اگر می خواهید دندان هایتان پس از نصب روکش طبیعی به نظر برسد شما باید مواد کامپوزیت نیمه شفاف را با انتقال نور خوب انتخاب کنید. در حال حاضر تحت تحریم است تقلبی های زیادی در بازار وجود دارد. بنابراین، دندانپزشکان باید تقلبی ها را از واقعی تشخیص دهند و از شرکت های تایید شده خرید کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان معمولاً بهداشت نامناسب دندان و دهان است. اگر بعد از کاشت ایمپلنت کامپوزیت خود بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، قطعا پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را تجربه خواهید کرد. پس از نصب روکش، مانند قبل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

سیگار کشیدن

سیگار باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شود. افراد سیگاری معمولاً از اسهال و بوی بد دهان رنج می برند.

غذای مخصوص بخورید

خوردن برخی غذاها مانند پیاز و سیر باعث بوی بد دهان می شود. علاوه بر غذاهای ذکر شده، چسبیدن گوشت بین دندان ها نیز منجر به بوی بد دهان می شود. برای جلوگیری از بوی بد دهان به طور مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید. برای از بین بردن بوی تند برخی غذاها بهتر است از دهانشویه های آنتی باکتریال برای از بین بردن باکتری ها استفاده کنید.

بیماری لثه

یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان، بیماری های لثه مانند بیماری پریودنتال است. بیماری لثه باعث ایجاد پلاک در اطراف لمینت دندان می شود. این باکتری ها لثه ها را گرم کرده و باعث تشکیل سموم می شوند. اگر التهاب لثه ادامه یابد، لثه ها، استخوان فک و لمینت های سرامیکی ممکن است آسیب ببینند.

در صورت عدم درمان، بیماری پریودنتال می تواند به سایر نواحی لثه گسترش یابد و باعث بوی بد دهان شود. علائم بیماری لثه به شرح زیر است:

لثه های قرمز و متورم

خونریزی لثه

دندان های شل و حساس

به غیر از برخی بیماری های لثه، برخی بیماری های دیگر مانند: عفونت ریه، رفلاکس معده، دیابت و مشکلات کبدی و کلیوی نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. شخصی که لمینت های سرامیکی یا کامپوزیت نصب می کند ممکن است از این بیماری ها بی اطلاع باشد و به اشتباه فکر کند که بوی بد دهان ناشی از روکش ها است.

مصرف داروهای خاص

برخی داروها باعث خشکی دهان و ایجاد بوی بد دهان می شوند. برای رفع این مشکل می توانید از مرطوب کننده یا دهان شویه استفاده کنید.

شل بپوشانید

فشار زیاد روی کامپوزیت باعث شل شدن روکش می شود. علاوه بر فشار، اگر دندانپزشک هنگام چسباندن روکش به دندان از چسب کافی استفاده نکند، احتمال شل شدن تاج وجود دارد. اگر به هر دلیلی احساس کردید که تاج دندان شل شده است، قبل از ورود باکتری به تاج، حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا تاج را ترمیم کنید.

جلوگیری از بوی بد دهان پس از نصب ترکیبات

برای جلوگیری از بوی بد دهان، توصیه می شود راه حل های زیر را امتحان کنید:

پس از استفاده از چسب، مقدار زیادی آب بنوشید. آب دهان شما را هیدراته نگه می دارد و از عفونت های خشک دهان جلوگیری می کند.

بهتر است آدامس بدون قند بجوید. بهترین راه حل، آدامس حاوی زایلیتول است.

از نعنا زیاد استفاده کنید. این آب نبات ها برای حذف باکتری ها و ذرات غذا از لثه و لمینت شما کار می کنند.

پس از گذاشتن روکش ها، از دندانپزشک بخواهید که دهانشویه مناسب دندان هایتان را به شما بدهد. دهانشویه ضد عفونی کننده می تواند از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری کند.

بوی نعناع را از دهان پاک می کند

تا پس از نصب روکش، بوی بد دهان نداشته باشید باید عادت های بد و سبک زندگی ناسالم خود را کنار بگذارید. پس از ساخت روکش شما باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان های زیر ونیرها را از نظر پوسیدگی بررسی کنید. قبل از اینکه مشکلات جدی تری مانند عفونت و بوی بد دهان ایجاد شود.