آفت حضور مستندسازان کاربلد در مدیریت فرهنگی

مطرح شده در گفتگو با آنا، داور جشنواره فیلم عمار؛

هیئت داوران سیزدهمین جشنواره فیلم عمار عدم حضور مستندسازان جوان و با تجربه و حضور آنها در عرصه های مدیریتی را یکی از عوامل کاهش کیفیت مستندهای جدید می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با تقدیر از افراد و آثار برجسته به کار خود پایان داد.

امیر مهریسدان داور بخش «حافظه ملی» جشنواره امسال درباره آثار امسال گفت: کیفیت کارها خیلی اذیتم نمی کند، به نظرم مجموع آثار خیلی قوی نیستند و آنجاست. ممکن است دلایل قبل و بعد از آن باشد، مثلاً تغییر رویکرد مستندسازان از مستند به داستانی.» اگرچه می بینید که سازندگان مستند امکاناتی مانند «هلی شات» و دوربین های خوب یا بودجه نسبتاً مشخص دارند، اما توانسته اند بازیگر بیاورند، اما خروجی کار عالی نیست.

** دو آفت برای بخش اسناد

وی گفت: یکی از دلایل این مشکل، وسوسه ورود به عالم خیال است. از طرفی در تربیت مستندساز کوتاهی کرده ایم، در چند وقت اخیر مستندسازان حرفه ای کارگردان شده اند یا وارد عرصه داستانی شده اند و جایگزین آنها را تربیت نکرده ایم و در نتیجه نسل جوان رشد نکرده است. این فضا به بلوغ رسیده است و به همین دلیل تنوع در خلاقیت ها در حال افزایش است.

مهریسدان تصریح کرد: به محض اینکه کل هیئت داوران به این نتیجه رسیدند که همه آثار شایسته دریافت لامپ نیستند، مفهوم بسیار واضح بود، یعنی کیفیت پایین آمده بود. شعار امسال برداشت جالبی از توصیف زن ایرانی دارد. اتفاقاً در مستند به این موضوع توجهی نشده است، نبود مسائل مربوط به زنان به این دلیل است که همه فیلم‌هایی که کارگردانان، کارگردانان، نویسندگان و زنان در جایگاه مناسب خود دارند به آثار سفارشی ختم می‌شوند. .

وی گفت: نبود نادر طالب زاده از این جهت احساس می شود که در حوزه مستند و رسانه حاج قاسم بود و با بچه ها بسیار پرانرژی بود. من هیچ وقت ندیدم انرژی منفی بدهد، یادم می آید که آقای طالب زاده سر کلاس از گرانی و اینها شاکی بود، اما هیچ وقت ناامید نشد، نه اینطور. باید داده شود.

انتهای پیام/