آغاز واکسیناسیون سراسری علیه «تب برفکی» در کشور

آغاز واکسیناسیون سراسری علیه «تب برفکی» در کشور

آغاز واکسیناسیون سراسری علیه «تب برفکی» در کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور خبر داد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا اسدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور خبر داد و گفت: پیرو تغییرات انجام شده در برنامه راهبردی تب برفکی که مبتنی بر وضعیت بیماری در مناطق و استان‌ها و مطالعات تحلیلی آینده‌نگر ترسیم شده، کشور به دو منطقه تقسیم‌بندی شده است به طوری که زمان فاز یک و دو واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک و سنگین در دو منطقه کشور متفاوت در نظر گرفته شده و در کنار آن شهرستان‌ها و واحدهای اپیدمیولوژیک پرخطر که تعداد رخداد بیماری در آنها نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد نیز شناسایی و به‌صورت سه مرحله‌ای در طول سال تحت ایمنی‌زایی قرار می‌گیرند.

وی افزود: فاز یک واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان به طور همزمان به مرحله اجرا در آمده است و این طرح تا ۱۰ شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در این برنامه دام‌های سنگین و سبک روستایی و عشایری به‌صورت رایگان با استفاده از اکیپ‌های مایه‌کوبی دولتی و بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی می‌شوند.

وی ادامه داد: به‌منظور همسان‌سازی ایمنی بین دامداری‌های صنعتی و غیرصنعتی الزامی برای انجام مایه‌کوبی همزمان در دامداری‌های صنعتی نیز اعلام شده است که بر اساس آن دامداری‌های صنعتی باید با استفاده از توان خود نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.