آغاز ریزش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران/ این خانه‌ها روی دست مالکان باد کرده است

در پایان تعطیلات اسکاندیناوی معمولا افزایش نسبی معاملات مسکن وجود دارد، اما امسال به دلیل کاهش انتظارات از مذاکرات هسته ای و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، پیش بینی می شود بازار راکد بماند.

آگهی های املاک همچنان با واحدهای خالی بزرگی پر می شود که در دست فروشندگان باقی مانده است. از سوی دیگر کمبود واحدهای کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرف کننده به وضوح قابل مشاهده است. مشاوران املاک از کاهش شدید قیمت ها در برخی نقاط شمال پایتخت خبر می دهند.

پیش بینی می شود با آغاز ماه مبارک رمضان، بازار مسکن از امروز در رکود باقی بماند. البته با توجه به سایه مذاکرات هسته ای، این بازار از اواسط سال گذشته در حال از دست دادن انتظارات بوده و این وضعیت همچنان وجود دارد.

وضعیت بازار مسکن در اولین روز پس از تعطیلات

بررسی ها نشان می دهد که خرید و فروش ملک در تهران به ویژه در نیمکره شمالی در حال افزایش است و مناطق 5 و 4 که دو منطقه پرتردد تهران هستند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قیمت در منطقه 5 بین 35 تا 45 میلیون دامنه در هر متر مربع است در حالی که در منطقه 4 از 22 دامنه در هر متر مربع تا 35 میلیون دامنه متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپار شرقی است و نرخ در سوهانک، شمس آباد، پاسداران، شیان و لویزان واقع در منطقه 4 بسیار بالاتر از این ارقام است.

همانطور که می خواهید یک آپارتمان لوکس و نیمه لوکس بزرگ در دست مالکانی است که اکنون با رکود بازار استراتژی اقتصادی خود را تغییر داده اند.

سایر بازدهی سرمایه حتی با نرخ سود بانکی از خواب سرمایه در بازار مسکن جذابتر شده است. این در مورد بانک هایی است که از نرخ های مصوب پیروی می کنند. زیرا برخی کارشناسان به احتمال کسری بودجه دولت اشاره کرده و انتظار دارند نرخ سود بانکی بالای 22 درصد باشد.

بهمن 1400 تورم در بازار مسکن تهران به کمترین حد خود از دی ماه 1396 رسید. در آذرماه 1396 تحت تأثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و ورود سرمایه به بازارهای غیرمولد، رشد نسبی معاملات و افزایش قیمت مسکن آغاز شد و در دی ماه 1396 تورم سالانه بازار مسکن آغاز شد. . در تهران به 16.7 درصد رسید. این رشد پس از آن صورت می گیرد که نرخ افزایش قیمت مسکن در ماه های گذشته عموماً زیر 10 درصد بوده است.

از ژانویه 2017، قیمت مسکن افزایش یافته است و در نوامبر 2016 به بالاترین میزان خود یعنی 118 درصد رسیده است که بالاترین سطح در 34 ماه گذشته است. از آن زمان، روند تورم سالانه به 16.4 درصد در فوریه 1400 کاهش یافته است. این کمترین نرخ رشد قیمت از ژانویه 2017 است.

223227