آشنایی با چیلر و نحوه عملکرد آن

چیلر نوعی ماشین است که گرما را از طریق یک سیکل ترمودینامیکی از یک جریان سیال خاص خارج می کند. به جرات می توان گفت این دستگاه یکی از مهم ترین دستگاه های خنک کننده در کارخانجات و ساختمان های صنعتی می باشد.

آشنایی با خرده فروش و نحوه کار آن

چیلر دستگاهی است که از فرآیندهای فیزیکی تبخیر و تقطیر برای انتقال آب از یک قسمت به قسمت دیگر برای خنک کردن آب استفاده می کند. در واقع کولر در طی این فرآیند به راحتی خنک کننده مورد نیاز را تامین می کند. خوب است بدانید که خنک کننده هوا بیشترین کاربرد را برای یک دستگاه خنک کننده دارد. آب خنک شده با دستگاه خنک کننده با استفاده از کولر به واحدهای ساختمان دارای کانال خنک کننده هوا پمپ می شود. در واقع کانال های خنک کننده هوا همان فن کویل های نصب شده در ساختمان هستند.

وظیفه اصلی کولرها انتقال آب سرد شده به واحدها به کمک لوله است. این دستگاه پس از انتقال مایع سرد کولرهایی مانند فن کویل دمای محیط را کاهش می دهد. دمای مایع در حین انتقال به خوبی حفظ می شود زیرا لوله های انتقال مایع به طور خاص عایق بندی شده اند. کولرها بیشترین کاربرد را در صنعت تبرید دارند زیرا آب موجود در چیلرها خنک و تبخیر نمی شود.

04

نمونه ای از چیلر

شرکت تهویه مطبوع پرسون یکی از بهترین شرکت های ایرانی در صنعت تهویه مطبوع می باشد. این شرکت خوشنام و خوشنام توانسته است با ارائه اجناس با کیفیت و خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان را به بهترین نحو ممکن جلب کند. این شرکت یکی از تامین کنندگان محصولات تهویه مطبوع خانگی و صنعتی مراکش در کشورمان ایران می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد مینی خرده فروشان این شرکت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مینی چیلر

آشنایی با خرده فروشان فشرده سازی و مزایای آنها

بد نیست بدانید که کولرها انواع مختلفی از تراکم و جذب دارند. تفاوت بین دو مدل چیلر در این است که مدل های تراکمی با برق تولید سرما و گرما می کنند، در حالی که مدل های جذبی این کار را با استفاده از انرژی حرارتی انجام می دهند. در این قسمت به بررسی مختصر مدل های فشرده سازی می پردازیم.

چیلرهای تراکمی: برای کارکرد این مدل از کولرها به یک دستگاه کمپرسور الکتریکی نیاز است. کولرهای تراکمی به عنوان چیلرهای الکتریکی نیز شناخته می شوند. کولرهای تراکمی با استفاده از قسمت های مختلف اواپراتور، کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط و منبع تغذیه ساخته می شوند. خوب است بدانید که مدل های تراکمی آنها دارای انواع چیلرهای تراکمی پیچی، چیلرهای تراکمی گریز از مرکز، چیلرهای تراکمی رفت و برگشتی و چیلرهای تراکمی اسکرال می باشند.

05

نمونه ای از چیلر

در کولرهای تراکمی، ابتدا گاز با استفاده از کمپرسور فشرده می شود. گاز متراکم شده پس از ورود به کندانسور با هوا یا آب اتمسفر خنک می شود و به مایع تبدیل می شود. با عبور این مایع از لوله مویین یا شیر انبساط، با فشار کم وارد اواپراتور یا خنک کننده می شود. در طی این عملیات کاهش فشار، مایع به خوبی تبخیر می شود.

این مایع گرمای نهان تبخیر را از محیط خنک کننده جذب می کند و ماده را در تماس با قسمت خنک کننده خنک می کند. پس از این چرخه، گاز حاصل از اواپراتور به کمپرسور کولر گازی منتقل شده و این چرخه تکرار می شود. مدل های فشرده سازی نسبت به مدل های جذبی مزیت هایی دارند. برای مثال مدل های فشرده سازی حجم کمتری نسبت به مدل های جذبی دارند. همچنین قیمت این مدل ها نسبت به کولرهای جذبی کمتر است.

به خرده فروشان جذب و انواع مختلف آنها نگاه کنید

انواع دیگر خرده‌فروش‌ها شامل مدل‌های جذبی هستند. در مدل های جذبی به جای کمپرسور از جاذب و مولد حرارت (ژنراتور) استفاده می شود. در کولرهای جذبی ابتدا بخار آب با استفاده از لیتیوم برومید غلیظ جذب می شود و سپس آب در سمت گرما در اثر حرارت تبخیر می شود. پس از طی این مراحل در کندانسور کولر گازی فشار آن برابر با 1/0 اتمسفر می شود و بخار آب به مایع تبدیل می شود و با سرد شدن مجدداً تبخیر می شود. پس از طی این مراحل، آب گرمای نهان خود را از جو خنک کننده گرفته و باعث نوعی خنک شدن می شود. آب تولید شده در یخچال به جاذب منتقل می شود و این چرخه تکرار می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد چیلرهای هوای خنک، لینک زیر را بررسی کنید.

چیلر هوا خنک

06

نمونه ای از چیلر

این نوع چیلرها دارای اجزای مختلفی مانند کندانسور، اواپراتور، ژنراتور، جاذب، مبدل حرارتی، پمپ های محلول و مبرد هستند. این نوع چیلرها را نمی توان در مناطق کم آب استفاده کرد زیرا این مدل ها به یک برج خنک کننده نیاز دارند که برای کارکردن به آب نیاز دارد. از این نوع کولرها در مناطق تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی و مسکونی بزرگ استفاده می شود.

استفاده از این نوع کولر مزایای زیادی دارد. لرزش، صدا و ارتعاش در این مدل نسبت به مدل های تراکمی کمتر است. علاوه بر این، مصرف برق این مدل ها کم است، زیرا از برق به عنوان منبع تغذیه استفاده نمی کنند، بنابراین استفاده از این مدل ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است. جذب آب مقطر مبرد مورد استفاده در کولرهای آبی است که در طبیعت فراوان و بی خطر است. اما در مبردهای تراکمی، مبرد نوعی کلروفلوئوروکربن است که می تواند اثرات مخربی بر محیط زیست به ویژه لایه ازن داشته باشد. علاوه بر این، فرآیند سرمایش و گرمایش در مدل های جذبی بسیار سریعتر است.

07

نمونه ای از چیلر