آشنایی با مخازن پلی اتیلن و نحوه ساخت آنها

به گزارش آوای البرز ، مخزن پلی اتیلن ، که به مخزن پلاستیکی نیز معروف است ، امروزه در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و دامنه کاربرد این مخازن از ذخیره آب آشامیدنی گرفته تا انواع مایعات اسیدی و شیمیایی بسیار گسترده است.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلن که به مخزن پلاستیکی نیز معروف است ، امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. این مخازن دارای خواص ضد جلبکی ، ضد کرونری و ضد باکتریایی هستند و برای اهداف بهداشتی تأیید شده اند. از دیگر ویژگی های این مخازن می توان به اشکال مختلف ، وزن سبک ، عایق حرارتی و قیمت مناسب اشاره کرد.

تاریخچه مخازن پلی اتیلن

هزاران سال است که از مخازن ساخته شده از سنگ ، سرامیک و چوب استفاده می شود. به عنوان مثال ، تمدن دره سند بین 1500 تا 3000 قبل از میلاد وجود داشت و از مخازن آب برای ذخیره آب و غلات استفاده می کرد.

اما مخازن پلاستیکی فقط از اواسط قرن بیستم استفاده می شده است. اگرچه پلاستیک در دهه 1800 سنتز شد ، اما تا ظهور تکنولوژی از آن برای ساخت مخازن استفاده نمی شد. این فناوری در دهه 1960 ایجاد شد. هنگامی که مهندسان اولین فرایند تبدیل قالب پلاستیکی را ایجاد کردند. این فرآیند به تولیدکنندگان اجازه داد تا ظروف توخالی بزرگتری بسازند. سپس از پلی اتیلن با چگالی کم برای ساخت مخازن پلاستیکی استفاده می کنند.

در پنجاه سال گذشته ، مهندسان و شیمیدانها فرایندهای بهبود یافته و ترکیبات پلاستیکی جدید را معرفی کرده اند. این امر منجر به رشد و توسعه صنعت تانکرهای پلاستیکی آب شده است. دستاوردهای جدید در ساخت مخازن پلاستیکی شامل استفاده از فناوری نانو و تولید مخازن آب ضد باکتری است.

امروزه تولید کنندگان و توزیع کنندگان مخازن پلی اتیلن ، علاوه بر فناوری های جدید ، توجه خود را به پایداری معطوف کرده اند. خوشبختانه امروزه همه انواع منابع آب پلاستیکی قابل بازیافت هستند. البته این صنعت هنوز به دنبال راه هایی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی و حفاظت از زمین سالم است که محققان آن را رها نکرده اند.

کاربرد مخزن پلی اتیلن در صنایع مختلف

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن برای ذخیره سازی و حمل و نقل گسترده مصارف استفاده می شود. برخی از صنایع مختلف که از مخازن آب پلاستیکی استفاده می کنند عبارتند از: گاز ، نفت ، کشاورزی ، تصفیه آب ، مواد شیمیایی ، غذا و نوشیدنی ، بازیافت ، شستشوی قطعات صنعتی ، تولید و آبکاری.

به عنوان مثال ، صنعت کشاورزی از انواع مخازن برای پشتیبانی از سیستم های آبیاری و کود استفاده می کند. صنعت پتروشیمی از تانکرهای پلاستیکی برای حمل و ذخیره نفت و گاز استفاده می کند. مخازن پلی اتیلن برای اهداف بهداشتی استفاده می شود ، یعنی ظروف پلاستیکی مورد استفاده در صنایع آشامیدنی ، آشپزخانه و غذا.

انواع مخازن پلاستیکی بر اساس نوع مواد

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن همه کاره هستند. برای ذخیره مایعات ، مواد شیمیایی و جامدات مختلف: قلیاها ، اسیدها ، آب و حلالها در شرایط استرس زا استفاده می شود. در مخازن ساخته شده از پلی اتیلن ، تثبیت کننده های اشعه ماوراء بنفش برای استفاده در مصارف بیرونی و بیرونی اضافه می شوند. این ویژگی به ویژه برای انواع مخازن آب خانگی مفید است. علاوه بر این ، انواع مخازن پلی اتیلن بسیار بادوام و درجه غذایی (درجه غذایی) هستند. بنابراین ، آنها بهترین مخزن آب خانگی محسوب می شوند.

مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن در برابر حرارت (نقطه ذوب 320 درجه فارنهایت) ، رطوبت ، مواد شیمیایی و سایر مواد خورنده مقاوم هستند. آنها بادوام ، سبک و بادوام هستند. مخازن پلی پروپیلن در مکانهایی که کارخانه های فرآوری فولاد ضد زنگ وجود دارد ، محبوبیت بیشتری دارند.

مخزن FRP (مخزنGRP)

متداول ترین ماده ای که برای ساخت مخازن FRP استفاده می شود ، پلاستیک تقویت شده با شیشه یا GRP است. مخازن FRP در فرآوری مواد غذایی مورد تأیید سازمان غذا و دارو استفاده می شود.

نحوه ساخت مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن

پلی اتیلن (PE) با پلیمریزاسیون نفت خام و گاز طبیعی (گاز اتیلن) ​​به دست می آید. این پلیمر حاوی زنجیره ای طولانی از اتم های کربن است که توسط دو اتم هیدروژن به هم متصل شده اند. این ساختار بسیار ساده و خواص ترموپلاستیک آن را به محصولی بسیار تجاری تبدیل کرده است. پلی اتیلن به دلیل کنترل بر خواص مختلف مانند چگالی ، شاخص جریان ذوب ، بلورینگی ، اندازه شاخه ، پیوند عرضی ، وزن و توزیع وزن مولکولی به طور گسترده ای در صنعت پلاستیک استفاده می شود.

روش تولید مخازن پلی اتیلن مدل سازی چرخشی است. به این ترتیب از پلی اتیلن HDPE برای ساختن مواد پلاستیکی توخالی استفاده می شود.

مخازن آب پلی اتیلن از چه نوعی ساخته شده اند؟

مخزن پلی اتیلن

مخزن آب می تواند از انواع مواد پلاستیکی ساخته شود. متداول ترین مواد پلاستیکی مورد استفاده در ساخت مخازن آب ، پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد ، پلی اتیلن (PE) یک ترموپلاستیک سبک است که در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی مقاومت می کند. این ویژگی از استحکام بالا و تنوع ساختاری ، پلی اتیلن را به رایج ترین پلاستیک برای تولید مخازن آب تبدیل کرده است. مقاومت بالای پلی اتیلن در برابر انواع مواد شیمیایی صنعتی ، آن را برای ساخت مخازن و ظروف ذخیره سازی ، خشک ، مرطوب و خوراکی مناسب کرده است.

پلی اتیلن شفاف است و رنگ طبیعی آن بسته به ضخامت و نوع دیوار کمی از سفید تا سفید کرمی متغیر است. برای مخازن ساخته شده از پلی اتیلن ، تثبیت کننده های اشعه ماوراء بنفش در کاربردهای بیرونی و بیرونی (معروف به مخزن آب ضد جلبک) استفاده می شود. در صورت سفارش می توان آنها را رنگی نیز ساخت. مخازن آب پلی اتیلن از نظر شکل و ظرفیت متفاوت هستند. از یک مخزن کوچک کمتر از 100 لیتر تا یک مخزن بزرگ آب پلی اتیلن. بیشترین استفاده از این مخازن مخازن 10000 لیتری و 20000 لیتری می باشد.

به اختصار

“پلی اتیلن چیست؟” در پاسخ به سال. به طور خلاصه ، پلی اتیلن یک ترموپلاست با کیفیت بالا است. در برابر آب و هوا ، سایش و مواد شیمیایی مقاوم است.

طول پلی اتیلن یک گزینه عالی برای تولید مخازن پلاستیکی است. مخازن پلی اتیلن به دلیل هزینه کم و انعطاف پذیری بالا اخیراً بسیار محبوب شده اند. به همین دلیل ، علاوه بر استفاده از مخازن پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی ، از آنها در صنایع غذایی ، مدیریت فاضلاب ، تولید مواد شیمیایی و کشاورزی نیز استفاده می شود.

پلی اتیلن مورد استفاده در مخازن آب دارای تثبیت کننده اشعه ماوراء بنفش است. پلی اتیلن خطی استاندارد اصلی مورد استفاده در ساخت مخازن پلی اتیلن بهداشتی است.

اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید ، به شما پیشنهاد می کنیم از فروشگاه ما البرز تانک دیدن کرده و تمام ویژگی ها و ابعاد انواع مخازن را مشاهده کنید. در سایت فروشگاه ما ، همه مخازن به طور جداگانه طبقه بندی شده اند تا انتخاب و مقایسه را برای شما آسان کند. به راحتی می توانید سوالات خود را در مورد خرید مخزن متناسب با نیاز خود از طریق تماس تلفنی بپرسید تا ما با افتخار به شما پاسخ دهیم.