آشنایی با تنبک و نکات ارائه آن

 

 

تنبک یکی از مهمترین اجزای موسیقی سنتی ایرانی است. تنبک به دو صورت تکنوازی و همراهی در کنار سایر سازهای کوبه ای ایرانی نواخته می شود و امروزه اساتید این ساز بیشتر به تکنوازی و تکنیک نواختن تنبک می پردازند. آموزش تنبک در موسیقی ایرانی اساس ریتمولوژی است و نقش بسیار مهمی در آن دارد.

در واقع تنبک نقش عمده ای در ریتم و ریتم قطعات موسیقی سنتی دارد. تقریباً همه نوازندگان سازهای ایرانی نیاز به دوره ریتمولوژی و سازهای کوبه ای در ساز تنبک دارند که به درک ریتم و تسریع در روند آموزش موسیقی کمک می کند. این ساز به دو صورت تنبک و دمبک تلفظ می شود که شکل مدرن تر آن تنبک است.

این کلمه از دو قسمت لحن و پشت تشکیل شده است که دو حرکت اصلی در نواختن این ساز هستند که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این حرکات داده خواهد شد.

 

تنبک جز اولین و محبوب‌ ترین سازهای ایرانی کوبه‌ ای و دل‌ نشین می‌ باشد. آموزش تنبک در کرج در کنار اساتیدی حرفه‌ ای که تحصیلات آکادمیک دارند انجام می‌ شود. دوره‌ های آموزش تنبک در کرج در این آموزشگاه در حال برگزاری است. با آموزش تنبک در آموزشگاه موسیقی در کرج به‌ صورت حرفه‌ ای و با اعتماد به‌ نفس بالا و مهارت زیاد به نواختن تنبک خواهید پرداخت.

اجزای تنبک

 

تنه اصلی این کیسه از چوب، سفال و فلز ساخته شده است که رایج ترین آن ها کیسه چوبی است، در حالی که از پوست گوساله، شتر و بز نیز برای تهیه چرم تون کیسه استفاده می شود. چرم شتر کم صداترین در بین این سه است. پوست بز کمترین رنگ را دارد و اکثر دباغ‌ها توصیه می‌کنند با پوست بره که بهترین تن را دارد، برنزه‌ای تهیه کنید.

 

همانطور که در تصویر می بینیم ساز تنبک از پنج قسمت چرمی تشکیل شده است که سوراخ بزرگ، ساقه اصلی، ناپیر و سوراخ کوچک در تمامی تنبک ها یکسان است.

 

برای بازی Tanback، علائم روی سه ناحیه اصلی ایجاد می شود: پوست، دهانه بزرگ، و قسمت اصلی بدنه و قسمت ورودی با مرکز پوست.

 

قبل از شروع به شناسایی نت ها، سبک ها و نشانه ها، نواحی پوست شامل سه قسمت مرکزی (سر)، وسط، پهلو (پشت) را شناسایی می کنیم.

 

نمادهایی که با ˄ نشان داده می شوند مربوط به دست راست و نمادهایی که با ˅ نشان داده می شوند مربوط به دست چپ هستند. همچنین چینش انگشتان به صورت شکل زیر می باشد.

موسیقی تنبک

نت های موسیقی تنبک از قسمت زیر تشکیل شده است.

امضا کردن

بازی یک نفره

guceceka

اصطلاحات و تئوری رایج موسیقی

یک نشانه

 

تنبک تقریباً 250 شخصیت مختلف دارد که هر کدام صدا و شیوه نواختن منحصر به فردی دارند. در این مقاله پنج حرکت مهم را توضیح می دهیم.

 

5: به این می گویند اشاره به سمت راست. در این حالت پنج انگشت دست راست با حرکت مچ ناحیه میانی را لمس می کند.

 

4: به این ژست دست چپ می گویند و در این حالت چهار انگشت دست چپ با تکان دادن مچ و از بالا قسمت میانی را لمس می کند.

 

˅2: این حرکت پلنگ دو نام دارد. در این حالت با دست چپ به ناحیه کناری با دست چپ ضربه می زنیم که عدد بالایی حرکت انگشت ضربه را مشخص می کند.

 

˄: به این حرکت هشت یا پشت می گویند، در این حالت با حرکت مچ با اولین مفصل انگشت دوم دست راست به پهلوی طبل ضربه می زنیم. آموزش تنبک در کرج

Ɋ: به این حرکت تم می گویند در این حالت دست راست خمیده (مانند قاشق) است و با حرکت مچ به ناحیه وسط برخورد می کند.

 

نمادهای این حرکات به سبک مدرن نوشته شده اند و در سبک سنتی فقط شکل نماد تغییر می کند.

برای درک مفهوم استرس، نت 4/4 را به عنوان مثال در نظر می گیریم.

 

یک سبد با چهار سوراخ خالی برای قرار دادن دانه ها (تخته خرده چوب) تصور کنید. از نماد دایره در این طرح می توان استفاده کرد، روند کار تا انتها یکسان است، به عنوان مثال می توان از یک کاغذ سفید با دو کاغذ سیاه یا چهار رشته کمان استفاده کرد.

 

سکوت

سکوت در سازهای کوبه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زمانی که علامت مربوط به سکوت را می بینیم، همانطور که سکوت است، سکوت خواهیم کرد. این نشانه ها همان نشانه های استرس است، فرقش این است که نباید یک عمل انجام داد، در نگاه اول خیلی راحت است.. اینطور به نظر می رسد، اما در کنار هم نشان دهنده سختی در قسمت های دیگر است.

 

 

 

 

تکنیک های عمومی و تئوری موسیقی

 

تئوری موسیقی زبان مشترکی در بین همه سازهاست و تنبک نیز از این قاعده مستثنی نیست. سبک های موسیقی خوانی تنبک شامل دو سبک یک خطی و سه خطی می باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم. یک خط در سبک های بالا یک خط خرسی است. خط خرسی خطی است که نت ها در آن حرکت می کنند.

 

 

قضایا و اصطلاحات کلی

 

تئوری موسیقی زبان رایج در همه سازهاست و تنبک نیز از این قاعده مستثنی نیست. سبک های موسیقی خوانی تنبک شامل دو سبک تک خطی و سه خطی می باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم. آموزش موسیقی ویولا در کرج یک خط در سبک های بالا یک خط حامل است. خط نقاله خطی است که اسکناس ها در امتداد آن حرکت می کنند.

 

 

الگوی سه راه راه

 

در سبک سه خط خط، هر خط مربوط به هر قسمت از پوست است. خط اول مربوط به ارائه نت در قسمت مرکزی (به عنوان مثال، حرکت تم)، خط دوم مربوط به ارائه نت در قسمت میانی درام است (به عنوان مثال، حرکت حرکت دست راست)، و خط سوم مربوط به عملکرد نت در پهلو (مانند حرکت پشت) است