آسان ترین راه مطالبه وجه چک در قانون جدید

برای مطالبه وجه چک راه کارهای گوناگونی وجود دارد. مراجعه به دادسرا و طرح شکایت کیفری چک بلامحل، یا مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه چک با ارائه دادخواست حقوقی و راه دیگر نیز مراجعه به دایره اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه یا به اصطلاح حقوقی است. برای کسب اطلاعات بیشتر از پیدا کردن بهترین وکیل وصول مطالبات در مشهد کلیک کنید.

در خصوص مطالبه وجه چک، مقالات متنوعی برای مخاطبین محترم در همین پایگاه قرار داده ایم، اما بیان اینکه بهترین راه مطالبه وجه چک کدام یک از موارد فوق است، به نکات و متغیرهای زیادی بستگی دارد. در ادامه این مقاله تلاش می کنیم تا نکات مهمی را در مورد موثرترین و بهترین راه های مطالبه مبلغ چک و طرح شکایت و اقدامات لازم جهت وصول وجه چک بلامحل، را برای مخاطبین محترم بازگو نماییم. برای گرفتن بهترین وکیل مشهد به وبلاگ مستروکیل مراجعه کنید.

ضمانت اجرا و نهایتا نتایجی که از این سه روش حاصل می گردد عبارتست از: ممنوع الخروج کردن صادر کننده، دریافت حکم جلب، مطالبه خسارت دیرکرد از تاریخ سررسید، حکم محکومیت، تعیین مجازات، ممنوعیت از داشتن دسته چک و … که پیگیری این موارد و ارئه راهکار آن صرفا از طریق انجام مشاوره با یک وکیل خوب متبحر چک امکان پذیر خواهد بود. البته قبل از شروع هر اقدامی توصیه می کنیم برای تشخیص و انتخاب راهکار مناسب برای  وصول چک با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه اسناد تجاری و وصول مطالبات حتما مشورت نمائید.

نحوه مطالبه وجه چک طبق قانون جدید چک

برای مطالبه وجه چک راههای مختلفی وجود دارد از جمله مراجعه به دادسرا و شکایت کیفری چک بلامحل یا مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه چک با دادخواست حقوقی و در نهایت مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه یا به اصطلاح اجرای چک اینکه بهترین راه مطالبه وجه چک چیست، بستگی به نکات و متغیرهای زیادی دارد.در ادامه تلاش می شود به نکات مهم در خصوص بهترین راه های مطالبه وجه چک و شکایت و اقدام جهت وصول وجه چک بلامحل، اشاره شود.

توصیه می شود قبل از هر اقدام جهت تشخیص و انتخاب کوتاه ترین راه و بهترین راه وصول چک با یک و وکیل با تجربه در زمینه اسناد تجاری و وصول مطالبات مشورت نمائید. نتایج مختلفی که از این سه راه حاصل می شود عبارتست از ممنوع الخروجی، حکم جلب، خسارت دیرکرد، حکم محکومیت، تعیین مجازات، ممنوعیت از داشتن دسته چک که فقط یک وکیل خوب برای چک میتواند بهترین و کوتاهترین راه برای وصول وجه چک را به شما معرفی کند.

برای وصول چک چه کار باید کرد ؟

مطالبه وجه چک زمانی موضوعیت پیدا می کند که دارنده به بانک مراجعه کند و با عدم قابلیت پرداخت چک مواجه گردد به این معنی که به دلیل کسرموجودی یا مغایرت امضاء یا دستورعدم پرداخت یا مسدودی حساب، چک قابلیت پرداخت نداشته باشد که در این فرض دارنده باید یک تصمیم مهم بگیرد و آن اینکه منتظر پرداخت وجه چک و رفع مانع از سوی صادرکننده بماند یا اقدام خود را در جهت اعمال فشار به صادرکننده شروع کند.
در همین راستا دارنده ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد که البته این رفتار باید با توجه به شخصیت تجاری و معاملی و نیز موقعیت صادرکننده انتخاب گردد.
1-
بعد از اطلاع از عدم امکان وصول چک بدون برگشت زدن آن از بانک خارج شده و به مذاکره با صادرکننده بپردازد.
2-
چک را برگشت بزند ولی بدون اقدام جهت شکایت فقط از آن بعنوان یک اهرم فشار در مذاکره بهره ببرد.
3-
چک را برگشت زده و بلافاصله با انتخاب راه مناسب اقدام به شروع شکایت علیه صادرکننده نماید.

بر اساس مقررات جدید و آخرین تغییرات قانون چک یک راه و انتخاب برای اقدام و اعمال فشار به صادرکننده به آنچه از قبل وجود داشت اضافه گردیده است که عبارت است از ” اقدام جهت درخواست صدور اجراییه در اجرای احکام دادگستری “.
به موجب این امکان به دارنده حق داده شده است که پس از برگشت چک با مراجعه مستقیم به اجرای احکام مانند کسی که حکم قطعی دادگاه را در دست دارد بلافاصله درخواست شروع عملیات اجرایی را نماید.