پیاده‌روی اربعین، سنتی به درازای چهارده قرن

همانطور که شرح داده شد ، حضرت آدم (سلام الله علیها) هزار بار پیاده به خانه خدا رفت. این مسیر و سنت پیاده روی هرگز در تاریخ به هیچ دین و فرهنگ خاصی اختصاص داده نشده است ، زیرا سزار ، امپراتور روم ، هر زمان که در جنگی با امپراتوری ایران پیروز شد ، با خداوند عهد بست و از این پیروزی بزرگ سپاسگزار است. برآورده شد ، او پیاده راهی اورشلیم شد.
در اسلام پیاده روی یک سنت خوب تلقی می شود و در این زمینه امامان دروغین (ع) توصیه های زیادی کرده اند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

امام صادق (ع) زیارت خانه پیاده خود را محبوب ترین روش تقرب و تقرب به خداوند می داند:
“حج پیاده معادل هفتاد حج است!” ⁇
البته توصیفات زیادی در این زمینه از معصوم دریافت شده است. اهل بیت (ع) نیز این سنت حسنه را انجام می دادند ، زیرا امام مجتبی (ع) بیست و پنج بار پیاده به مدینه مشرف شد و به خانه خدا مشرف شد.
امام حسن (ع) در راه مسجد از محوطه پایین آمد و فاصله بین مدینه و مکه را طی کرد و همه وسایل نقلیه به دنبال امام (ع) حرکت کردند و از خودروهای خود پیاده شدند. سواره نظام در کاروان هیچ o نداشت.
در روایتی دیگر ، امام حسین (ع) در حال قدم زدن در جاده بود ، در حالی که حامل ها و تجهیزات در کنار او بدون اسب حرکت می کردند. سوابق تاریخی نشان می دهد که از زمان امامان معصوم (ع) ورود پیاده به قصر امامان عطار (ع) مرسوم بوده است.
بارها حضرت زین العابدین (ع) برای زیارت مزار جدش امیرالم Muمنین (ع) به نجف اشرف می آمد و فرزخ ها در این قبر مقدس اقامت می کردند. بارگاه امام است و آمدند و شب را در آن گذراندند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

امام صادق (ع) در این باره می فرماید: آنکه در زیارت امیرالمieveمنین (ع) قدم می زند ، خداوند متعال همیشه پاداش حج و عمره را می نویسد!
اگر پیاده برگردد ، پاداش دو حج و دو عمره در هر زمان برای او نوشته می شود!
جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر مدینه به کربلا در چهلمین روز سال 61 هجری قمری بود. از سوی دیگر ، کاروان الله ، در بازگشت به مدینه ، ابتدا عازم کربلا شد و در روز چهلم ، این دو کاروان در فاصله کوتاهی به کربلا و محل دفن پیامبر رسیدند. و شهدای عاشورا.
این سنت حسنه در سالهای حضور ائمه اطهار (ع) علی رغم حکومت ظالمانه و خونین امویان و عباسیان تا کربلا و نجف اشرف ادامه داشت.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

حاکمان دولت های شیعه ، مانند دولت آل بویه و رژیم صفوی ، از این سنت خوب پیروی کردند و درصدد گسترش آن در بین فرقه شیعه بودند. هجرت امام
علما و بزرگان به پیروی از ائمه معصومین اهمیت زیادی برای این سنت حسنه قائل شده اند که بسیار مشهور است و تا زمان مرحوم شیخ مرتضی انصاری به صورت پیاده به زیارت کربلا و قصرهای حسینی می روند. همانطور که شرح داده شد ، آنها بر اساس نذر خود پیاده به زیارت امام هشتم مشهد مقدس رفتند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

طبق اسناد تاریخی ، در زندگی ائمه هدی (علیه السلام) از گذشته های دور ، سنت رفتن به زیارت در این ایام خاص وجود داشته است.
در آموزه های شیعه ، پنج زمان ویژه در سال برای زیارت قبور مطهر امام حسین (ع) وجود دارد. اول رجب ، اول رجب ، نیمه شعبان ، ایام عرفه و اربین پنج خرمایی است که توسط اهل بیت (ع) برای زیارت امام توصیه شده است. طبق اسناد تاریخی ، از گذشته های دور ، در زندگی امامان هدی (ع) ، سنت پیاده روی برای زیارت در این روزهای خاص وجود داشت. سنتی که معمولاً در نجف با زیارت امام علی (ره) آغاز می شود.
با گسترش جنبش عاشورا در سراسر جهان به مدت دو قرن تا زمان متوکل ، هرگونه تغییر در کربلا و امام (دربار اسلام) در سراسر جهان اسلام گسترش یافت ، بنابراین عملیات متوکل در 236 هجری قمری انجام شد. تخریب کاخ امام حسین (ع) به شعور شیعیان آفریقا رسید.
همانطور که قبلاً ذکر شد ، علما و بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف در احیای و تداوم این سنت حسنه در طول تاریخ نقش مثری داشته اند و این سنت خوب همیشه به دلایل سیاسی وجود داشته است. رژیم های ضد شیعی در حال ضعیف شدن هستند و ما کربلا را در آربین حسینی می بینیم و می بینیم ، مانند افسانه ای هیجان انگیز و دریای خروشان مردم پیاده.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

بر اساس برخی منابع تاریخی ، زیارت کربلا پیاده تا زمان مرحوم شیخ مرتضی انصاری (حدود 1281 هجری قمری) مرسوم بوده است ، اما گاهی فراموش می شده است و در همین دوران بود که مرحوم محمد نوری آن را احیا کرد.
در آن زمان این فعالیت و پیاده روی تا کربلا را نشانه فقر و فقر می دانستند! با عزم و تلاش نوری ، این سنت دوباره زنده شد.
او برای حمل وسایل گله اجاره کرد و با همراهان و شاگردانش که سه شب از نجف به کربلا سفر کردند ، پیاده امام حسین را همراهی کرد. صبح و عصر پیاده روها را طی می کردند و وسط روز استراحت می کردند ، غذا می خوردند و نماز می خواندند. مردم ، علما و بزرگان از کار آنها استقبال خوبی کردند که جمعیت زیادی از آنها ، گاهی بیش از 30 نفر در چادرهای بیست تا سی نفره ، به آنها ملحق شدند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

این عالم بزرگوار برای اولین بار در عید قربان از نجف تا کربلا که سفری سه روزه بود پیاده رفت و حدود سی نفر از دوستان و بستگان وی را همراهی کردند. “محدث نوری” از آن زمان تصمیم گرفت هر سال این اثر را تکرار کند. وی آخرین بار در سال 1319 هجری قمری به زیارت حرم اباعبدالله حسین (ع) مشرف شد.
در بین علما و فضلای حوزه علمیه نجف اشرف ، سفر به کربلا در مقاطع مختلف تا زمان محدث نوری به ویژه در اربعین حسینی ادامه داشت ، اما با ظهور اولین نوع خودروها در منطقه ، سفرهای کاروانی بسیار کم رنگ شد. و فراموش شده

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

در همین دوران بود که سید محمود شاهرودی ، از اساتید علم و نفوذ معنوی حوزه علمیه نجف وارد عرصه شد و به دلیل تعهد و اجبار وی برای پیاده روی به سمت کربلا ، برخی از ایرانیان ، به ویژه حوزه های علمیه ، گاهی او را همراهی می کردند. به این سنت باستانی ، معنوی و معنوی توجه شد و بنابراین ، در قرن حاضر ، سنت بازگشت به کربلا و به ویژه اربعین گسترده شده است.
مشهور است که مرحوم آیه شاهودی در شبهای جمعه بیش از صد بار مسیر نجف تا کربلا را طی کرد و در سایر سفرهای زیارتی ، در این سفر معنوی ، جمعی از طلاب و سایر علما و بزرگان حوزه علمیه حرکت کردند. آنها دنبال کردند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

راهپیمایی به سمت کربلا باعث شد این فعالیت در بین طلاب ، حوزه های علمیه و دیگر اقشار جامعه محبوبیت پیدا کند و تعداد آنها سال به سال افزایش یابد. در این زمان بود که اکثر ارشد و اساتید و علمای برجسته حوزه عبارت بودند از میرزا جواد ملکی تبریزی ، سید محسن امین ، معروف به شیخ محمد حسین غروی ، میرزا نائینی ، سید محمد روحانی ، میرزا جواد تبریزی ، علامه محمد زخی شهدا و علمای بزرگ از دو خانواده علوم و حکیم و مرحوم سیبو که کاروانی از جوانان خودپسند را راه انداخته بودند از این فرصت به لحاظ امکانات نهایت استفاده را بردند. مورد سوء استفاده قرار گرفت و درسهای دینی و اخلاقی را در میانه راه قرار داد. علاوه بر این ، او شهرت بالایی در این جهت با این کاروان برای سالها آسان ندارد! آنها در این راه قدم زدند ، شکوه و آینده نگری را اضافه کردند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

در این زمان ، به ویژه در اربین حسینی ، می توانم بگویم که اندک علمای برجسته ای در حوزه بودند که این راه را انتخاب نکردند ، و از آن زمان هزاران نفر از دو راه و جاده فرعی آمده اند. رودخانه فرات که به “جاده دانشمندان” معروف است ، قدم زدن به سرزمین عشق و افسانه و بهشت ​​روی زمین بود.
زیارت کربلا در طول زمان در عراق گسترش یافت و در مناسبت های مختلف ، زائران امام حسین (ع) از نقاط مختلف عراق به کربلا سفر کردند و از شهر خود تا کربلا پیاده روی کردند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

با روی کار آمدن حکومت بعثی اموی ، وی به شدت به این موضوع ، مراسم عزاداری و سنت رسیدگی کرد ، بسیاری از حجاج را در پیاده رو دستگیر کرد و برخی را زندانی کرد و آنها را به شهادت رساند!
در آن زمان بود که این مراسم کم نور شدن دریاچه به طور کامل بسته نشده بود و مردم ناامید ، مخفیانه ، توسط چراغ هایی با فتیله روغن سیاه ، از مسیر علما بین باغ ها هدایت می شدند. بومیان و کشاورزان منطقه از آن به عنوان چراغ آبیاری در باغها و شالیزارهای خود استفاده می کردند ، گاهی با مقداری چمدان و غذا برای زائران ، این چراغهای چشمک زن در شب ، زائران ، پیاده روها ، شبهای مخفی و … باغهای روزانه ، که روزها به گوشتخواران تبدیل شد ، به باغها ، این سنت حفظ می شود.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

اما تنها پس از سقوط رژیم بعث بود که عشق حسینی به عزیزان امام حسین (ع) افزایش یافت و این سنت پایدار رواج بیشتری یافت.
از ابتدای صفر ، اکنون بیشتر و بیشتر زائران و زائران حسینی را می بینید که به این زمین می آیند ، نه تنها از همه شهرهای عراق ، بلکه از همه شهرها و کشورهای جهان. یک افسانه جهانی!
حضرت ابوالفضل ، یاران مأیوسش ، بهشتی را بر روی زمین و در رکاب امامان معصوم و اسیران خدا و در نهایت به کعبه امیدها و آرزوهای آنها ، یعنی کربلا و امام حسین ، برای این عاشقان فراهم می کند. و برادر فداکارش

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

لازم به ذکر است که طی چند سال گذشته ، این سنت زیبا و خوب از مقام والایی نزد خداوند نه تنها مورد توجه شیعیان و اهل سنت و همه مسلمانان از فرقه های مختلف آن بوده است. ادیان و مذاهب دیگر ، مانند مسیحیت ، در این تور جهانی بزرگ و دیدار مجدد شرکت کرده اند.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

البته باید اذعان داشت که این سنت حسنه ، که همواره از سوی امامان معصوم (ع) گفته می شد ، ناشی از کوشش و دقت مقامات شیعه و تشریفات نیگو در این دوران پس از غیبت امام ارواح امام بود. ، به طوری که هر دوره ای تضعیف شد و مرد بزرگی از نجف اشرف آن را احیا کرد و با برکت صاحب الامر شک ندارم که حماسه مهیج پیاده روی شهری روز به روز گسترش می یابد. ، یک اقیانوس خروشان حرکت مردم را با امواج قوی تری پر کرد. تاثیر بیشتری ایجاد خواهد کرد.

کلمه شهری ، یک سنت چهارده قرن پیش

پیامبر اکرم خودش به دختر بزرگوارش حضرت فاطمه ع نسل و نسلی تا روز قیامت خبر و وعده می داد ، آنها فرزند شما را عزادار نگه می دارند !!

* خادم افتخاری سنت اطبا در عراق و عضو آکادمی علوم پزشکی ایران