هشدار انجمن قلب آمریکا درباره مصرف یک مکمل محبوب و توصیه شده برای زنان

به گزارش آوای البرز، اکثر مردم با بهترین چیزهایی که برای داشتن قلب سالم باید بخورند آشنا هستند: سبزیجات، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی. برخی از ماهی‌ها مانند سالمون دارای مزیت اسیدهای چرب امگا 3 هستند که چربی سالمی است که موجب کاهش کلسترول خون بدن می‌شود.

مطالعات در مورد فواید روغن ماهی ثابت شده است ولی بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های مصنوعی ساخته شده از این مکمل‌ها نمی‌تواند برای قلب مفید باشد. در آخرین نمونه از این مطالعات که در مجله BMJ منتشر شده است، محققان گزارش می‌دهند که افرادی که سابقه مشکلات قلبی ندارند و به طور منظم مکملهای روغن ماهی مصرف می‌کنند، در واقع با خطر فیبریلاسیون دهلیزهای قلب مواجه هستند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از تایم، مطالعات قبلی نشان داده است، مکمل روغن ماهی به طور منظم با 15درصد مشکلات قلبی مرتبط است.

دکتر آلیس لیختنشتاین، مدیر و دانشمند ارشد در آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق در دانشگاه تافتس و داوطلب متخصص انجمن قلب آمریکا می‌گوید که خطر فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط با مکمل‌های روغن ماهی – به ویژه در موارد بالا دوز – جدید نیست. و خطر ذکر شده در مطالعه کنونی می تواند منعکس کننده این واقعیت باشد که برخی از افراد دوزهای بالاتری مصرف می کردند، زیرا محققان فقط از افراد می خواستند مصرف مکمل را گزارش کنند و نمی توانستند مصرف واقعی یا دوز مصرفی آنها را تأیید کنند.

در مطالعات بالینی مشخص شده است که مکمل‌های روغن ماهی با 28 درصد کاهش خطر حملات قلبی و 17 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

دکتر جوآن منسون، رئیس بخش پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک بیمارستان بریگهام می‌گوید که این نتایج احتمالاً بیشتر نشان‌دهنده تاثیر روغن ماهی بر قلب است.

منسون می‌گوید: دوز 1 گرم در روز و کمتر با افزایش معنی داری در فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط نیست. اما دوزهای بیش از 1 گرم در روز خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را نزدیک به 50 درصد افزایش می‌دهد.

دلیل خطر می تواند به اثرات فیزیولوژیکی روغن ماهی مربوط باشد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می توانند بر ریتم الکتریکی قلب، به ویژه ضربان اتاق های فوقانی یا دهلیزی تاثیر بگذارند.

به دلیل این خطر است که انجمن قلب آمریکا مکمل های روغن ماهی را برای جلوگیری از بیماری قلبی توصیه نمی‌کند.

لیختنشتاین می گوید: خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی افزایش می یابد. او می‌گوید در عوض، افرادی که علاقه‌مند به محافظت از خود در برابر مشکلات قلبی هستند، باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند که شامل خوردن ماهی در حدود یک تا دو بار در هفته، ورزش منظم، به حداقل رساندن استرس و خواب کافی است.