نحوه اجرای سیستم آبیاری قطره ای

هزینه آبیاری قطره ای چقدر است؟

آبیاری قطره ای را باید نوعی از آبیاری موضعی بدانیم که به صورت قطره چکانی خروج آب داشته و باید در جای مسیر آن، نازل های خروج آب تعبیه شوند. از این رو هزینه آبیاری قطره ای مقداری بیشتر بوده و برای طراحی و تعبیه آن باید دقت و مهارت بیشتری به کار گرفته شود.

برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای، نیازمند تعبیه شیر، لوله ها در مسیر آبیاری و قطره چکان ها یا همان نازل ها هستیم. با توجه به این که این آبیاری می تواند به شکلی کاملا گسترده در زمین فضای سبز جای گرفته و در نقطه به نقطه آن پراکنده شود، باید آن را به مراتب مفیدتر از آبیاری بارانی بدانیم.

از آن جایی که برای طراحی و اجرای این سیستم آبیاری، نیازمند تجهیزات بیشتری هستیم، هزینه آبیاری قطره ای متناسب با آن مقداری افزایش را خواهد داشت. از این گذشته بسته به این که چه تعداد نازل خروج آب یا قطره چکان نیاز داشته و یا چه میزان لوله در مسیر تعبیه سیستم آبیاری قطره ای قرار داده شود، این هزینه متفاوت خواهد بود.

بنابراین برای استعلام هزینه آبیاری قطره ای در فضای سبز مورد نظر خود، بهتر است ابتدا با یک کارشناس طراحی و اجرای فضای سبز مشورت کرده و دریابید که چه میزان قطره چکان و چه میزان لوله و شیر کنترل فشار و همین طور چه سایز پمپ یا منبع آب تحت فشار نیاز دارید. با در نظر گرفتن این نکات، می توانید هزینه لازم برای برپایی و اجرای این طرح آبیاری فضای سبز را برآورد کنید.

اما در نظر داشته باشید که علی رغم نرخ بالاتر این شکل از آبیاری، به دلیل فرمول خروج آب از نازل های آن، کمتر با شسته شدن کودهایی که به خاک اضافه کرده اید، روبرو هستیم و به طور کلی در این روش هدررفت آب کمتری نیز داریم.

انواع روش های آبیاری قطره ای

روش اول: آبیاری با آرایش یک ردیفه

روش دوم: آبیاری با آرایش دو ردیفه

روش سوم: آبیاری با آرایش لوپ یا حلقه ای

روش چهارم: آبیاری قطره ای با نوار تیپ

روش پنجم: آبیاری بالبر

روش ششم: آبیاری زیرسطحی

روش هفتم: آبیاری قطره ای تراوا

روش هشتم: آبیاری قطره ای سفالی یا کوزه ای

روش نهم: آبیاری موضعی مه پاش

روش دهم: آبیاری موضعی میکروجت

روش یازدهم: آبیاری قطره ای ثقلی

حال با توجه به این که فضای سبز شما چه شرایطی داشته باشد و نوع قرارگیری گل و گیاهان آن به چه صورت باشد، چه نوع گیاهانی در این فضا کاشته شده، محل قرارگیری آن ها نسبت به یکدیگر چگونه است و هر یک به چه میزان آبیاری نیاز دارند، یکی از روش های آبیاری قطره ای انتخاب خواهد شد. بدیهی است که در صورت نیاز در بخش های مختلف این فضا، از روش های مختلف آبیاری استفاده می شود و می توان به این شکل بهره برداری حداکثری از روش های آبیاری را داشت.

به طور مثال در صورت نیاز در بخشی از فضای سبز از آبیاری قطره ای با آرایش یک ردیفه استفاده شده و در بخشی دیگر از آبیاری قطره ای با آرایش دو ردیفه استفاده خواهد شد. ممکن است بخواهید در منطقه ای از فضای سبز خود که گلکاری متمرکز شده است، از آبیاری قطره ای با آرایش حلقه ای استفاده کرده و به این شکل دامنه آبیاری قطره ای را به شکلی موثرتر در بخش گلکاری انبوه، پیاده سازی کنید.

به هر ترتیب چیزی که باعث می شود شما یکی از روش های آبیاری قطره ای را برای فضای سبز خود انتخاب کنید، پتانسیل ها و خصوصیات اولیه فضای سبز است و این موارد تعیین کننده خواهند بود.

لازم است که پیش از انتخاب یکی از این انواع آبیاری موضعی، ابتدا با کارشناس باغداری و طراحی و اجرای فضای سبز مشورت داشته و نظر تخصصی و کارشناسی وی را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که این یک مورد کاملا تخصصی است و در صورت تجهیز غیرکارشناسی فضای سبز به سیستم آبیاری، با مشکلاتی در آینده روبرو خواهید بود و احتمالا نیاز به هزینه کردن مجدد پیش می آید.

مدت زمان آبیاری قطره ای

مدت زمان آبیاری قطره ای در مقایسه با دیگر مدل های آبیاری زمین های زراعی به مراتب بیشتر است، اما نمی توانیم این را به عنوان یک امتیاز منفی در نظر بگیریم. درختان و گیاهان نیازی به آبیاری یکباره و کوتاه مدت نداشته و اتفاقا آبیاری قطره ای و رفته رفته، می تواند به مراتب موثرتر باشد.

نازل آبیاری قطره ای

نازل های آبیاری قطره ای در جای جای مسیر قرار گرفته و باید دقت داشته باشید که هر یک از نازل ها به درستی کار کنند. در صورتی که یک یا بیشتر از نازل ها دچار مشکل شده و خروج قطره ای آب از طریق آن ها متوقف شود، در آبیاری همان منطقه، مشکل ایجاد خواهد شد و باید حتما به موقع نسبت به این موضوع رسیدگی صورت بگیرد.

هزینه آبیاری قطره ای باغچه

هزینه آبیاری قطره ای باغچه با توجه به مساحتی که تحت آبیاری قرار می گیرد، تعیین خواهد شد. بدیهی است که هر آن قدر که مساحت محوطه بیشتر باشد، هزینه آبیاری نیز بالاتر خواهد رفت. توصیه می کنیم که حتما پیش از اقدام، مشاوره تخصصی در این حوزه داشته باشید.

آبیاری قطره ای در تهران چیست و به چه دلیل انجام می شود؟

طراحی سیستم آبیاری فضای سبز، درست همزمان با ، انجام خواهد شد و لازم است که پیش از اقدام به طراحی و اجرای فضای سبز ، در مورد نحوه آبیاری آن تصمیم قطعی را گرفته باشید.

البته این که چه نوع سیستم آبیاری را برای فضای سبز در اختیار خود انتخاب می کنید، به جز وضعیت آب و هوایی، به گل و گیاهان کاشته شده نیز بستگی مستقیم خواهد داشت. با این حساب درست زمانی که نوع گل و گیاهان تحت کاشت را انتخاب می کنید، لازم است که نوع و سیستم آبیاری نیز تعیین شود.

در شرایطی که نیاز به آبیاری با سرعت کم اما کاملا عمقی و پیوسته وجود داشته باشد، از سیستم آبیاری قطره ای در تهران استفاده می شود. به این شکل باید ترتیب و نظم درستی برای محل قرارگیری نازل های سیستم آبیاری وجود داشته و به خوبی تمامی نقاط لازم با سیستم آبیاری قطره ای؛ تحت آبیاری به موقع و اصولی قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید که آبیاری صحیح فضای سبز، ضامن حفظ سلامت و شادابی گل و گیاهان کاشته شده است و در صورتی که بخواهید هزینه های صرف شده بابت کاشت گل و گیاهان مختلف در فضای سبز ایجاد شده، به هدر نرود؛ باید به خوبی سیستم آبیاری مهندسی شده ای را برپا کرده باشید.

مزیت داشتن نقشه آبیاری قطره ای در تهران

در صورتی که نقشه آبیاری را از پیش داشته باشید، در صورت بروز مشکل، به راحتآبیاری قطره ای نوعی آبیاری موضعی و میکرو می باشد که در آن آب را با فشار کم از روزنه ها یا تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاهان می رساند. در این روش آب به آهستگی در پای گیاهان ریخته می شود و باعث صرفه جویی و افزایش بازدهی آبیاری می گردد. از طرفی با توجه به اینکه در این روش مساحت و عمق کمی از خاک خیس می شود میزان تبخیر آب کاهش می یابد. از آبیاری قطره ای می توانید در آبیاری محوطه سازی، ، گیاهان داخل روف گاردن و تراس سبز و… استفاده کرد و فضایی جذاب و با طراوت و سرسبز را در محل ایجاد کرد. بهترین راه  اجرای سیستم آبیاری قطره ای است.

طراحی اجرای آبیاری قطره ای

در سیستم آبیاری قطره ای آب از شبکه های لوله ای و نهایتا خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان ها عبور می کند. بسته به کیفیت طراحی سیستم نصب شده یک سیستم آبیاری قطره ای می تواند از انواع روش های آبیاری دیگر مانند آبیاری سطحی و بارانی کاربردی تر باشد.از آنجا که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای ثابت هستند ، خودکار کردن بسیاری از آن ها آسان است . این سیستم‌ها برای مدیران آبیاری که قصد اختلاط کود و آب (کود آبیاری) را درون سیستم آبیاری دارند ، مناسب هستند.

استفاده آبیاری قطره ای

امروزه بسیاری از افراد از  اجرای آبیاری در محوطه سازی استفاده می کنند و هم چنین در بسیاری از  دیوارهای سبز  طبیعی برای آبیاری گل های فلاور باکس ها هم کاربرد بسیاری دارد . همچنین اجرای آبیاری قطره ای در فضا هایی ماننده و تراس سبز می تواند جزو تاثیر گذار ترین عناصر باشد.

تجهیزات مورد نیاز اجرای آبیاری

  • منبع آب یا لوله آب ساختمان که باید در جلوی آن یک پمپ نصب شود .
  • ایستگاه کنترل مرکزی( شامل ایستگاه پمپاژ و ایستگاه فیلتراسیون) که خود ایستگاه پمپاژ شامل پمپ و متعلقات آن می باشد . دستگاه کنترل مرکزی از اتصالاتی ساخته شده است که نقش های مهمی را اجرا می کنند :
  1. کنترل فشار
  2. تنظیم و کنترل جریان
  3. تزریق کردن کود به شبکه
  4. تصفیه کردن آب
  • فیلتر شن (بسته به نوع منبع آب برداشتی ، یکی از این دو نوع فیلتر استفاده می شود . فیلتر سیکلون یا هیدروسیکلون برای چاه های آب ، و فیلتر شن برای استخرهای ذخیره آب می باشد) .
  • تانک کود که تمامی مواد مغزی گیاه را در داخل آن ریخته و به وسیله پمپ به لوله ها هدایت می شوند .
  • فیلتر توری یا دیسکی (فیلتر دیسکی ذرات کوچکتری را نسبت به فیلتر توری جذب می نماید) .
  • لوله اصلی ، لوله آبرسانی ، لوله‌های جانبی یا لوله‌های فرعی (لاترال‌ها) .
  • لوله ها در این سیستم به دو صورت اجرا می شوند رو یا زیر خاک که به دو صورت نیز موجود اند ،
  • لوله با سوراخ سر خود ( نیاز به اتصال نازل ندارد ) {این نوع در اجرا مشکلات بسیاری را به وجود آورده مانند عدم امکان ایجاد نازل جدید برای محل آبیاری مورد نظر و گرفتگی آن .}
  •  لوله با امکان اتصال نازل {این نوع دارای مزایای بیشتری نسبت به نوع اول است و کاربرد بیشتری نیز دارد . این لوله ها که به اصطلاح لوله ماکارانی نام دارند از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت مناسبی دارند . در زمین های زراعی یا آبیاری خطی می توان از یک لوله اصلی ( که قطر بیشتری نیز دارد ) انشعاب گرفته و با اتصال فلکه به صورت جداگانه استفاده کنیم .}
  • قطره چکان و اتصالات لازم برای اجرای آبیاری قطره ای.

مزایای اجرای آبیاری قطره ای

اجرای روش آبیاری قطره ای مزایای بسیاری دارد که در ادامه ی مقاله به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • اگر این روش بصورت اصولی اجرا شود در افزایش میزان بازدهی تاثیر چشمگیری دارد .
  • به دلیل اجرای آبیاری بصورت قطره ای میزان هدر رفت آب و مواد مغذی کاهش میابد .
  • در زمین های کشاورزی که شکل منظمی ندارند نیز به راحتی قابل اجرا می باشد .
  • می توان آب های بازیافتی و غیر قابل آشامیدن برای آن استفاده نمود.
  • برای تامین رطوبت لازم برای ریشه ی گیاهان بسیار مفید است .
  • برای اجرا در زمین های شیبدار هیچگونه محدودیتی ندارد .
  • به دلیل آبیاری متمرکز به گیاه هدر رفت آب و رشد علف های هرز کاهش میابد .
  • میزان و زمان آبیاری با استفاده از شیرها و تایمرها قابل کنترل و تعیین میباشد .
  • هزینه تامین نیروی انسانی برای آبیاری قطره ای کمتر می باشد .
  • میزان فرسایش خاک کاهش می یابد .
  • با آبدهی و کوددهی توسط سیستم قطره ای از هدر رفت کود و آب جلوگیری می کنیم .
  • خشک ماندن شاخ و برگ گیاهان احتمالا برزوز بیماری در گیاهان را کاهش می دهد .
  • آبیاری قطره ای به فشار پایینی نسبت به دیگر روش های آبیاری نیاز دارد ، بنابراین مصرف انرژی کاهش میابد .

معایب اجرای آبیاری قطره ای

  • هزینه ی اجرای آبیاری قطره ای در ابتدا نیاز به یک سرمایه گذاری اولیه دارد .
  • اگر در این روش سیستم فیلتراسیون تعبیه نشود امکان دارد که لوله ها و قطره چکان ها دچار گرفتگی می شود و عملکرد سیستم را مختل می کند .
  • در سیستم های زیر سطحی خرابی های احتمالی که ممکن است به مرور زمان ایجاد شود قابل شناسایی نمی باشد .
  • در اجرای آبیاری قطره ای اگر از متریال و مهندسین با تجربه استفاده نکنید، ممکن است تا در آینده ئچار مشکلات جدی و بخشش نا پذیر شوید