مناظره‌های ماندگار یک نوجوان در قامت امام

شخصیت علمی و اخلاقی امام جواد (ع) در منابع اهل سنت ارائه شده است
بسیاری از علمای اهل سنت گفتگوی امام جواد (ع) با یحیی بن اختم قاضی را نقل کرده اند. استاد مهدی پیشوایی در کتاب 542 صفحه ای خود ، سیرا پیشوایان ، به طور مفصل این بحث را شرح می دهد. در جریان این بحث ، وکیل مشهور وقت ، یحیی بن اختام ، در مقابل پاسخ ها و استدلال های جوادالائیما (ع) در نوجوانان ، شکست سختی خورد. جالب است بدانید که برخی از دانشمندان اهل سنت به قصد مأمون برای این بحث اشاره کرده و آن را در آثار خود گنجانیده اند.

بحثهای طولانی یک نوجوان به عنوان یک امام

کتاب “یادآور ویژگی های امت در ذکر ویژگی های ائمه” کتاب به زبان عربی به قلم یوسف بن خزاعلی یکی از مشهورترین دانشمندان اهل سنت قرن هفتم هجری است. نویسنده اهل سنت آن در صفحه 490 می نویسد:
قاضی یحیی بن اخطام ، به توصیه مأمون ، از او مسائل پیچیده ای پرسید [امام جواد(ع)] وی پرسید: شاید امام در پاسخگویی به س questionsالات اشتباه کرده باشد ، اما به همه آن س questionsالات به درستی پاسخ داده است. “

بحث های موجود یک نوجوان در نقش امام

“دانشجویان س theال در مناقب خاندان پیامبر” کتابی عربی در شرح حال دوازده امام تألیف محمد بن طلحه الشافی (582-652 ق). دانشمند اهل سنت محمد بن طلحه شفیع در مورد امام جواد در صفحه 303 این کتاب نوشت:
“محمد بن علی (ع) جوان بود اما از احترام و جایگاه علمی بالایی برخوردار بود.”

بحث های طولانی یک نوجوان به عنوان یک امام

“مناقب (علیه السلام) نام انسان مبارکی است که در خانه پیامبر اعظم در آل محمد زندگی می کرد.”شرف الدین موصل (متوفی 657 ه. ق.) ، دانشمند شفیع قرن هفتم ، کتابی درباره زندگی و فضایل اهل بیت (ع) نوشت.
موصل شفیع در صفحه 144 کتاب خود از جوادالائمه (ع) به عنوان “امام” نام برده و می نویسد:
عناوین وی Takki ، Mortesa و Ghane هستند. این یک کلمه محکم است. دیگران از دانش و راهنمایی او بهره مند می شوند؛ فضل و جلالت او در بین مسلمانان مشهور و گسترده است. وفاداری مقام یک بنده مخلص خداوند است. دانش و صبر [توامان] او از نظر فکر ، خرد و اختیار از همه پیشی می گیرد. خانه او خانه فقرا است. “او یکی از بهترین راویان ، درجات و درجات همه بندگان خداست.”

بحث های طولانی یک نوجوان به عنوان یک امام

کتاب “حبیب آل سیر” در اخبار بشریتمشهورترین کتاب تاریخ ایران توسط گواس الدین بن همام الدین حسینی تألیف شده است که قدمت آن به دوره مغول باز می گردد. این عالم شفیع از شبه قاره هند در صفحه 92 کتاب خود در محضر امام جواد (ع) شعرهایی سروده است:
از صلیب نجیب علی علی رضا گرفته تا فرزندان م theرتسه وارسته
نهال میوه میوه رسول بتول در باغ سوریه
دخترش که به لطف و سخاوت خود شهرت داشت ، در آسمان بلند درگذشت
“عزت او علاوه بر افسران غیر قابل اندازه گیری است.”

گیاس الدین بن همام الدین ، ​​در صفحه 91 کتاب خود ، با احترام از جواد الائمه (ع) یاد کرده و می نویسد:
“آقا را ابوجعفرزنی می نامیدند و لقب او تاکی ، جواد ، غنه ، مورتسا و منتج بود … اشرین و متین[220] در بغداد ، او به فردوس برین و مقبره بنی هاشم ، در نزدیکی مرقد جد نورانی خود ، موسی القدیم ، رفت.[(ع)] دفن شده علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت استدلال کرده اند که معتزم خلیفه آن امام بلندپایه را مسموم کرده است.

بحث های طولانی یک نوجوان به عنوان یک امام

مداخلات امام با جریانات متغیر زمان
امام جواد علیه السلام شیعیان را علیه فرقه هایی که در زمان این امام وجود داشتند ، رهبری می کرد. رسول جعفریان کتاب زندگی فکری و سیاسی امامان شیعه صفحه 490 درباره این می نویسد:

اهل حدیث: حدیث شناسان که شخصیت دین بودند ، خدا را بدن می دانستند. امام به آنها گفت كه امام به آنها اجازه نمي دهد پشت كسي كه خدا را بدن مي داند نماز بخوانند و زكات او را بدهند.

اطلاع: واقفه فرقه دیگری از شیعیان در زمان امام جواد (مانند) بود که برای شیعیان مشکل ساز بود. آنها پس از شهادت امام قدیم متوقف شدند. پسرش علی بن موسی امام الرضا را قبول نکرد. وقتی از وی در مورد نماز خواندن امام در پشت وقف مومنان س askedال شد ، وی پاسخ داد که شیعیان از این کار منع شده اند.

: دشمنی سید با ائمه و تمسخر ائمه باعث شد که ائمه علیه آنها موضع سخت بگیرند؛ همانطور که در روایتی از امام جواد (ع) آمده است ، واقفیه و زیدیه نمونه هایی از این آیه هستند: خَاشِعَةٌ؛ بخوانید و در صفوف غیر خدا قرار بگیرید.

غلات: امام نیز از حبوبات متنفر بودند زیرا آنها نقش عمده ای در توهین به شیعیان داشتند. خطر این امر برای شیعیان بسیار جدی بود؛ دلیل آن این است که آنها روایاتی را به نام امامان جعل کردند (مانند این) و بدین وسیله شیعیان پیرو امامان را گمراه کردند. امام جواد (ع) در مورد ابوالخطاب ، یکی از پیشوایان غلات ، فرمود: خداوند لعنت بر ابوالخطاب و یارانش ، که مانع او می شوند یا او را به لعن مشکوک می کنند. سپس پس از مراجعه به امام ابوالقمر ، جعفر بن واقد و هاشم بن ابی هاشم و استفاده از ائمه اطهار (علیهم السلام) به نفع مردم ، آنها را در ابو الر Rankنك در نظر گرفتند. خطاب؛ در یک روایت ، آنها حتی به اسحق انباری گفتند: دو دانه ، ابوالمهری و ابن ابی الصرقا که خود را سخنگوی ائمه می دانند ، باید به نوعی کشته شوند. اسحق سعی در اجرای دستور امام داشت ، اما هر دو از دستور امام مطلع شدند و از اسحق پنهان شدند. دلیل تصمیم امام نقش بسیار حساس آنها در گمراه کردن شیعیان بود

استاد دکتر رسول جعفریان در کتاب خود “زندگی فکری و سیاسی ائمه شیعه (ع)” می نویسد: “دانش تاریخی در مورد زندگی امام جواد (ع) بسیار گسترده نیست زیرا محدودیت های سیاسی همیشه مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان دروغین شده است ، از جمله تقیه و شیعه. یكی از راههای مخفی محافظت از خود در برابر فشارهای دولت ، پرهیز از نقل قول اخبار از منابع تاریخی است. “(زندگی الكتریكی … ؛ ص 476)
اما این محدودیت مانع نفوذ معنوی حضرت جوادالائمه (ع) در جهان اسلام نبود. شاهد این مدعا در اشاره مناقب به مقام والای امام همام در آثار دانشمندان برجسته اهل سنت یافت می شود. به نظر نمی رسد محدودیت های اعمال شده توسط خلفای بنی عباس بر امام و یارانش در ابراز عشق مسلمانان به اهل بیت تأثیر بگذارد. به همین دلیل ، همه مسلمانان شیعه امامان شیعه را بدون توجه به مذهبشان دوست داشتند. بازتاب این عشق فراوان را می توان در آثار دانشمندان اهل سنت خواند.

بحث های موجود یک نوجوان در نقش امام

/ 6262