مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری ادبی اصفهان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، گردشگری ادبی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان است. این نوع گردشگری توسط ادبیات و شخصیت ها، مکان ها یا سایر عوامل فرهنگی شکل می گیرد. در ایران، به ویژه اصفهان، پتانسیل زیادی برای فعال کردن گردشگری ادبی بدون آدرس وجود دارد.

ادبیات یکی از برندهای مهم ایران در جهان و جامعه جهانی است و بسیاری از نویسندگان، شاعران و داستان نویسان ایرانی شهرت جهانی دارند. اما شاید گردشگری ایران نتوانسته از این پتانسیل حیاتی برای جذب و توسعه گردشگری بهره ببرد. گیر آهسته تر

از این رو انجمن علمی-گردشگری دانشگاه اصفهان با همکاری 30 تشکل دانشجویی و ادبی بعدازظهر جمعه جشنواره ای را با عنوان «موزه های ادبی و گردشگری ادبی ایران» در قالب یازده نشست مجازی برگزار کرد. در اولین نشست این جشنواره استعدادهای گردشگری ادبی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه ندا ترابیعضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان به معرفی گردشگری و میراث ادبی استان اصفهان پرداخت و به مزایای بی نظیر این نوع گردشگری اشاره کرد.

ترابی به موارد مهم مانند مدیریت رویداد جشنواره‌هایی مبتنی بر میراث ادبی ملموس و نامرئی شهر اصفهان از جمله نویسندگان بزرگ اصفهان، آرامگاه‌ها، خانه‌ها، مدارس تاریخ و آثار سمعی و بصری. بر اساس از رمان و … یاد کرد. وی گردشگری را اهرمی برای حفظ میراث ادبی می داند و بر لزوم ثبت شهر خلاق ادبی در یونسکو با وجود قدمت و شناخته شدن ادبیات ایران در جهان تاکید کرد.

حضور فعال ادبیات در خرده فرهنگ ایران

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: ادبیات یکی از عناصر فرهنگی است که مشخصه هر کشوری است و در انواع میراث ملموس و نامرئی مانند مدارس تاریخی، زادگاه ها و مقبره های بزرگان وجود دارد. گردشگری، مهمترین راه حفظ میراث ادبی جهان، امروز باید برای حفظ این میراث تلاش کند.

وی ادامه داد: به گفته گوته نویسنده آلمانی، ادبیات فارسی یا ادبیات ایران یکی از قدیمی ترین آثار ادبی جهان است. . در ایران حتی حروف خیابانی به نام نویسندگانی چون صائب، مشتاق و ساغیر نامگذاری شده است.

ترابی با اشاره به حضور ادبیات در خرده فرهنگ های ایرانی تاکید می کند: استفاده از ادبیات نیز به عنوان یک تصمیم مهم در زندگی تلقی می شود و بسیاری قبل از انجام برخی کارها یا در روزهای سخت خداحافظی می کنند. این موارد نشان از علاقه و ذوق ایرانیان به ادبیات از قدیم الایام تا به امروز دارد.

این استاد دانشگاه بر دوره‌های ادبی اصفهان در دوره‌های صفوی، افشار، خواجار و پهلوی و همچنین سبک ادبی بازگشت و هندی‌اش تأکید می‌کند: . جشنواره‌های ادبی مانند اصفهانی، نشاط اصفهانی، ژاله اصفهانی، سروش اصفهانی، سیجیر اصفهانی و نعیم اصفهانی را می‌توان در اینجا برگزار کرد. شهرداری ها می توانند در این امر نقش بسزایی داشته باشند. علاوه بر این، شهرها، روستاها، محله ها و خانه های این افراد می تواند نقطه یا راهی برای گردشگری ادبی باشد.

وی درباره میراث ادبی اصفهان بیان می کند: یکی دیگر از میراث های ادبی اصفهان، روستای غار آهنگر در چادگان اصفهان است که آرامگاه غار آهنگر در آن قرار دارد که شانه می تواند نقش بسزایی در کتابخوانی و گردشگری داشته باشد. شرح ..

هتل های ادبی

ترابی با اشاره به وجود چندین مدرسه تاریخی مانند مدرسه چهارباغ، مدرسه نصیری و مدرسه فرانسوی در اصفهان، گفت: مدارس تاریخی یکی از مهم ترین میراث های ملموس ادبی هستند که این مکان های تاریخی برای رویدادهای ادبی مورد استفاده قرار می گرفتند. “

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به نمونه های دیگری از میراث ادبی و ظرفیت های گردشگری ادبی در ایران و جهان تاکید می کند: استفاده از لوکیشن برای فیلم ها و سریال های بر اساس رمان یا کتاب مورد خاصی است. . ظرفیت گردشگری ادبی بسیاری از این مکان ها امروزه به عنوان هتل استفاده می شوند، به عنوان مثال هتلهابیتمربوط به فیلم ارباب حلقه ها بود. ارائه شده توسط Blogger . علاوه بر این، مدرسه حلبیان را می توان یکی از جاذبه های گردشگری ادبی یا نوستالژیک اصفهان به عنوان محل فیلمبرداری سریال «دم شکوه» دانست. باگر برو

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این بحث ها برای ایجاد رویدادها و جشنواره های میراث ادبی در شهر و استان اصفهان آغاز شود. برای اینکه شهری مانند اصفهان بتواند در گردشگری ادبی جا بیفتد، باید راهبردهایی اجرا شود. هر بازار گردشگری جدید یا مشابه آن موقعیت مناسب، جایگاه بازارهایی که می خواهند وارد بازار رقابتی گردشگری شوند باید محصولات جدیدی ارائه کنند که این میراث را برای گردشگران جذاب کند.

ترابی افزود: به عنوان مثال داستان هزار و یک شب که هر شب داستانی را روایت می کند یا در مدارس تاریخی شب شعر برگزار می کند یا با کشورهای دیگر به ویژه شهرهای خلاق ادبی همایش های مشترک برگزار می کند، مثلاً دستاورد بارسلونا در اسپانیا. اصفهان. اصفهان به ویژه در دوره صفویه در ویژگی های فرهنگی و روابط ایران با اسپانیا بسیار قوی بود و بسیار مؤثر بود. به خصوص که بارسلونا یکی از خواهرخوانده های اصفهان است.

عدم آگاهی مانع اصلی گردشگری ادبی است

همچنین احمدرضا شیخ، استادیار جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه اصفهان به موارد مشابه در جهان گردشگری ادبی مانند مسیرهای گردشگری ادبی در کشورهای دیگر مانند اسپانیا اشاره کرد. شیخ در این دیدار به موضوعاتی که در ایران باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله ارتباط صنعت گردشگری با میراث ادبی کشور اشاره کرد.

او گفت: «بخش خصوصی واقعاً از این منطقه اطلاعی ندارد و در کشورهای دیگر، به عنوان مثال در اسپانیا، آژانس های ویژه در مسیر همینگوی، یکی از شناخته شده ترین مسیرها، فعالیت می کنند. هر سال برای جشن گرفتن جشنواره سن فرمین به اسپانیا بروید. این مسیر الگوی بسیار خوبی است که در ایران قابل الگوبرداری و پیاده سازی است.

وی افزود: در این مسیر هتل یا اتاقی که نویسنده در آن اقامت داشته است گران ترین است و معمولا کسانی که این اتاق را رزرو می کنند افراد خاص یا علاقه مند به تجربه این مسیر هستند. این نشان می‌دهد که یک محصول گردشگری خاص می‌تواند هر یک از شخصیت‌های ادبی ایرانی، به‌ویژه شهرت بین‌المللی یا برجسته ملی را تعریف کند.

آژانس های مسافرتی باید حرفه ای کار کنند

شیخ گفت: برای رسیدن به این هدف، بسیاری از آژانس ها می توانند به صورت تخصصی روی هر یک از این شخصیت ها کار کنند و طرفداران و پیروان این شخصیت ها را در بازار شناسایی کنند. این بدان معناست که بخش کوچکی از بازار را هدف قرار دهید و بتوانید با این شرکا تماس بگیرید و بسته مسافرتی مناسب را برای آنها طراحی کنید تا در نهایت بتوانند به گردش مالی در این زمینه دست یابند.

استاد گروه گردشگری اصفهان درباره ظرفیت های ادبی اصفهان توضیح داد: اصفهان پتانسیل و منابع خام فراوانی دارد اما باید به محصول گردشگری تبدیل شود و برای تحقق این امر باید برنامه های عملیاتی تدوین شود. . اینکه آژانس ها به صورت حرفه ای در یک حوزه فعالیت می کنند هنوز در ایران به رسمیت شناخته نشده است و همین دلیل کاهش تنوع محصولات گردشگری در کشورمان است.

شیخ با اشاره به سفرنامه هایی که درباره ایران در سطح بین المللی نوشته شده است، گفت: بسیاری از گردشگران در اولین بخش از بازار ایران، اطلاعات مربوط به ایران را از این سفرنامه ها گرفته اند. اما در ایران بسته های مسافرتی بر اساس این سفرنامه ها برای پاسخگویی به تقاضای بازارهای هدف وجود ندارد.

وی در ادامه درباره پتانسیل فعلی برای تشکیل شرکت های دانش بنیان در حوزه گردشگری گفت: در بخش خصوصی ما افرادی هستند که فقط در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کرده اند که بیشتر آنها عملا از صنعت گردشگری هستند. دانش و بینش مورد نیاز برای نوآوری را داشته باشد.” بدون نیاز به ایجاد یک محصول جدید؛ دانشجویان یا افراد علاقه مند و متخصص باید به تیم های کاری بپیوندند و فعالانه فعالیت کنند.

استاد دانشگاه اصفهان در پایان پیشنهاد راه اندازی اولین شرکت گردشگری علوم ادبی را مطرح و تاکید کرد: البته این شرکت می تواند زمینه اشتغال خوبی برای دانشجویان فراهم کند و در آینده شاهد تحولات بسیار مثبتی خواهیم بود.