قدرت‌الله طاهری: محمود دولت‌آبادی، فردوسی ادبیات معاصر است

طاهری در توضیح نقش دولت آبادی در ادبیات داستانی معاصر گفت: پس از انقلاب مشروطه و یک دوره حدود 100 تا 110 ساله ، ما وارد مرحله جدیدی شده ایم که در آن پایه های زندگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ما کاملاً تغییر کرده است. دوران جدیدی که می توان آن را عصر جدید رنسانس نامید. همانطور که فردوسی در دورانی زندگی می کرد که ایران پس از اسلام سعی داشت عناصر فرهنگی پیشین را درک کند ، ضمن حفظ آنها ، آنها را با عناصر وحی ترکیب کرد ، که خود را از جهان قبلی جدا کرد. این کار را نکنید و با دنیای جدید اسلام آشنا شوید.

وی افزود: در قرن چهارم فردوسی این نقش را ایفا کرد و دوران جدید ما را با فرهنگ کهن آشتی داد. احمد و دیگر قصه گویان تحسین برانگیزند ، اما دولت آبادی شخص متفاوتی است و نقش ویژه ای که من به او می دهم یک طبقه اجتماعی بسیار خاص و موقعیت معلق روستایی و اجتماعی شهر است. او به درک بهتر این وضعیت تعلیق کمک کرده است.

طاهری با اشاره به دوره های تبادل فرهنگی گفت: دولت آبادی به همان شیوه ای رفتار می کند که جامعه ایران را از قدیم به جدید تبدیل می کند. . در کلایدر به راحتی می توانید ببینید مردم ایران که می خواهند از سبک زندگی روستایی به سیستم شهری منتقل شوند از چه چیزی رنج می برند. به طور خلاصه ، این یک خانواده ایرانی است. مشکلات ظریف و فاحش ایران را می توانید در آثار دولت آبادی مشاهده کنید. اگر از این قرن سابقه تاریخی باقی مانده باشد ، کلید و جای خالی سلوچ است. از طریق این دو رمان ، خوانندگان می توانند آینه کامل تحولات معاصر در آینده شوند و آن را به عنوان یک سند اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در نظر بگیرند. .

طاهری با اشاره به اهمیت صادق هدایت در ادبیات معاصر ، افزود: اگر صادق هدایت نمی مرد ، یکی دو داستان معروف او به او جغد کور و سه قطره خون هدیه می داد. تجربه پیشینیان این فرصت را ایجاد می کند. و این فرصت برای فردوسی

وی افزود: “البته ، تأثیر راهنمایی در دولت آبادی بیشتر نمایان است. دوتات آبادی در مصاحبه ای گفت که همه ما به لطف نویسنده ای که می گفت همه ما از کلاه گوگل بیرون آمده ایم ، از خانه تاریک بیرون آمده ایم. واضح است که دولت آبادی آثار عالی بسیاری تولید کرده است.

5858