فسخ تعهدات و قراردادهای بین المللی

ما در مراودات خود اختیار سلب مالکیت و خلع ید را داریم که مانع معامله می شود، اما در معاهدات بزرگتر به ویژه با سایر کشورها و قراردادهای بین المللی باید مبنای قانونی برای عمل در هر مرحله وجود داشته باشد. در بررسی قرآن این آیه توجهم را جلب کرد.

وَإِّفَنَّ مِنْ قوْمٍ خيَانَةُ فَنْبِزْ إلَيْهمْ علي سوال خداوند خائنان را دوست ندارد. انفال، 58

اگر از خیانت گروهی می ترسید [پیمانشان را] آن را به طرف آنها پرتاب کنید [تا طرفین] مساوی با [بدانند که پیمان گسسته است] چون خداوند خائنان را دوست ندارد. انفال، (58).

خیانت کار بسیار زشتی است که خداوند آن را نمی پسندد و هر آنچه در مورد وفای به عهد و اهمیت آن گفته شد باید در مورد خیانت گفته شود. اعتقاد و مخالف آن یعنی ارتداد، مقوله‌ای شرک‌آمیز و اخلاقی است که نه مسلمان را می‌شناسد و نه غیرمسلمان را. قاعدتاً در این جمله ملت را باید یک گروه یا به تعبیر امروزی کشور طرف قرارداد دانست. «علی الساشا» در آیه به این معناست که اگر دیدید دشمنان خود را که با آنها عهد بسته اید از خیانت شدیداً می ترسند، چنان بجنگید که پیمان یا پیمانی مانند آنها را دور بریزید!

نکته اینجاست که صحبت از قراردادهای تحمیلی نیست. در قراردادهای اجباری قدرت وجود دارد، و ملتی که با بی تدبیری شکست خورده است، ممکن است از ترس ضرر بیشتر، تسلیم قراردادهای اجباری و شرم آور شود. اما وقتی صحبت از مذاکره به میان می آید، به این معناست که طرفین در موقعیتی برابر قرار دارند. این آیه در مورد این آیه مطلب جالبی می گوید:

اولین. به قول خود پایبند باشید و ابتکار عمل برای زیر پا گذاشتن عهد خود را به عهده نگیرید.

دومین. اگر ادله نشان داده شد و واقعاً می ترسید و می ترسید که دشمن بخواهد عهدش را زیر پا بگذارد، نه اینکه از عهدش تخلف کرده باشد (این مطلب به شدت تأکید شده است)، باید مقاومت کنید و بر آن پافشاری کنید. وفای به عهد.

سوم. از موضع قدرت حمله کنید و عهد یا عهدشان را بیندازید! اگر اختیار نداشته باشید این اتفاق نمی افتد. قدرت معنوی و توکل بر خدا، قدرت جسمانی و اتکا به ابزار قدرت. تعجب آور است که نظام اسلامی همچنان به این معاهده پایبند است، حتی اگر طرف های مخالفی مانند الجزایر و برجام آن را از هم پاشیده باشند. پاسخ به موقع از حملات فردا جلوگیری می کند.

چهارم. این دستور بعد از توافق است. اما اگر نسخه انگلیسی تنها استاندارد زمانی باشد که عبارت مبهم باشد یا عبارت نشان دهنده تقلب از طرف طرفین در هنگام تنظیم قرارداد باشد، چه؟ در مرحله اول نباید با قرارداد موافقت کرد وگرنه قرارداد فسخ شده تلقی می شود.

پنجم نیاز به هوشیاری و اطلاعات قوی دارد. ترس از عهدشکنی و خیانت به طرف مقابل هوشیاری و دقت زیادی می طلبد و البته مکانیسم خاص خود را می طلبد. ترس از خیانت نیازمند اطلاعات قوی و سیستم اطلاع رسانی به موقع است. شما باید از تمام امکانات لازم برای کسب اطلاعات در مورد موقعیت و نحوه رسیدگی طرف مقابل به قرارداد آگاه باشید.

قانون ششم به موقع اقدام به موقع از بسیاری از عملیات های بعدی جلوگیری می کند و به دشمن اجازه نمی دهد عملیات بعدی را انجام دهد که طبیعتا هزینه بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

هفتم این است که شفاف، غیر فریبنده، صریح و قاطع باشید. «علی باسا» یعنی شما هم مثل آنها فریب نخورید و نظر خود را به صراحت بیان کنید تا یا ابهام برطرف شود و یا موضع خاص شما برای طرف مقابل معلوم شود.

هشتم. به مردم اطلاع دهید. مردم مالک همه چیز هستند و هر توافق بین المللی باید به نفع مردم باشد. مردم هم باید ترس از خیانت دشمن را بدانند.

نهم. قرارداد نیاز به مراقبت و نیاز دارد. وقتی قرارداد بسته می شود، قطعاً انتظاراتی را به همراه دارد و باید دید که آیا این انتظارات برآورده می شود یا خیر.

10. بی تفاوتی تقصیر طرف قرارداد نیست. قراردادهای بین المللی و معاملات مالی و عدم استفاده از آنها نیز نشان از بی تفاوتی دارد. در حال حاضر سالانه مبالغ هنگفتی به سازمان‌های بین‌المللی می‌پردازیم که در آن قراردادها فقط نام ماست، در حالی که باید از امتیازات آن‌ها حداکثر استفاده را ببریم، اما به دلیل کم‌کاری، ناآگاهی یا بی‌کفایتی از آن امتیازات استفاده نمی‌کنیم یا استفاده نمی‌کنیم. . از آنها خوب استفاده کنید.. اگر این همه تحصیلکرده به کار گرفته شوند و آموزش های لازم و مربوطه به آنها داده شود و بتوانند در زمینه های مختلف از آنها بهره برداری کنند، کشور بسیار سود خواهد برد.

یازدهم. این آیه در مورد جنگ و شاید توقف مخاصمات است، اما می توان آن را به همه قراردادها تعمیم داد. ممکن است این ترس را در همه قراردادها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … داشته باشید، اگر به موقع اقدام نشود ممکن است زیان های بعدی جبران ناپذیر باشد.

دوازدهم. این آیه پاسخ به کسانی است که به اسلام، اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی و انواع آن اعتقاد ندارند.

6565