فرصت‌سوزی بزرگ در اسقاط خودرو

3 سال پیش اگر بحث واردات خودرو حل می شد و کشور مشکل ارزی نداشت و بندهای مربوط به واردات خودرو بررسی می شد، شاید این بند حذف می شد. در زمان خودش حداقل “در سه سال گذشته بین 750 تا 1 میلیون خودروی فرسوده از خیابان ها و جاده ها خارج شده اند و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ هرگز به این شکل نبوده است.”

به گزارش آوای البرز ایمان وی نوشت: سن مجاز خودرو در ایران حدود 20 سال است و هر چه قدیمی تر از آن، خودروی فرسوده محسوب می شود، خودروهای قدیمی به دلیل مصرف انرژی زیاد و ماهیت آلاینده بودن برای شهرها مضر هستند و پس از مدتی باید مجبور شوند. به همین منظور از چند سال پیش طرح جایگزینی خودروهای فرسوده راه اندازی شد و یکی از مهمترین تصمیمات نجات شهرها از آلودگی هوا بود.این طرح در سال 1387 برای تنظیم مقررات تصویب شد اما در مرحله اجرا با مشکل مواجه شد و مسئولان اجرای آن را متوقف کردند.

خودروسازان در حال تقلا برای طرح اسقاط هستند

محمود مشادی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور، خودروهای فرسوده را منبع امرار معاش اقشار متوسط ​​و فقیر جامعه دانست. به قیمت خودرو، مردم عملا رغبتی به اسقاط خودروهای خود ندارند، «تراست» گفت: موضوع مربوط به طرح واردات خودرو یکی از معضلات و چالش های جدی است که پس از سه سال بین مجلس رفت و آمد کرد. شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که در نهایت بند مربوط به اسقاط خودروها را تصویب کردند، همچنین در این گواهی (در ماده 10 این قانون) آمده بود که هر چهار خودروی جدید ساخته و شماره گذاری می شود. خودروی فرسوده باید اسقاط شود یعنی (قانون ۲۵ درصد) اما متاسفانه امروز شاهد مشکلات، چالش ها و سنگ اندازی خودروسازان در کشور هستیم. ما طرفدار این موضوع هستیم.

سه سال فرصت طلایی برای کشور از دست رفته است

رئیس اتحادیه صنف مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور افزود: اگر سه سال پیش بحث واردات خودرو حل می شد، کشور مشکلی در زمینه ارز نداشت. ، و امکان واردات خودرو را بررسی کرد، شاید با حذف این ماده و برخورد به موقع با آن، حداقل در سه سال اخیر بین 750 تا 1 میلیون خودروی قدیمی از خیابان ها و معابر حذف شده است. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اینگونه نبود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز سه سال فرصت طلایی برای کشور از دست رفته است، اما خوشحالیم که قانون 25 درصد تصویب شده است، به ازای هر چهار خودروی ساخته شده یک خودروی فرسوده اسقاط می شود.

با تولید یک میلیون خودرو، 250 هزار خودرو اسقاط می شود

این فعال خودروسازی اظهار داشت: چالش جدی امروز در ساماندهی صنعت خودرو این است که اگر تولید خودرو در کشور به یک میلیون تا 200 میلیون خودرو در سال برسد، حدود 250 تا 300 هزار خودروی فرسوده باید اسقاط شود. در همکاری با ضعف مواجه هستیم.

مشهدی شریف تصریح کرد: تولیدکنندگان موتورسیکلت که تاکنون از اسقاط 100 درصدی بهره مند شده اند، پیش از این برای شماره گذاری هر موتورسیکلت جدید باید یک موتورسیکلت را اسقاط می کردند، با قانون جدید مجلس به قانون 25 درصد ملحق شدند. ، تعداد موتورسیکلت هایی که تاکنون باید اسقاط شوند از حدود 300 هزار دستگاه به 75 هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین به ازای هر خودروی سواری جدید باید 7 موتورسیکلت اسقاط شود و 10 تا 11 هزار خودرو نیز در منطقه باید اسقاط شود.

این فعال حوزه خودروسازی در خصوص کامیون، دیزل و سایر خودروهای سنگین گفت: برای این گونه خودروهای سنگین باید گواهی اسقاط تهیه شود، مشکل واردات کامیون های سه ساله جدی شده است که نیاز به اسقاط کامیون ها دارد. مجوز واردات آنها را تمام کرده ایم و حداقل نیاز کشور در یک سال حدود 400 هزار کامیون است.

پتانسیل اسقاط یک میلیون خودرو را دارد

وی ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو بر اساس گواهینامه ظرفیت اسقاط یک میلیون خودرو را دارند، اما موانعی بر سر راه آنها وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. خودروسازان بزرگ باید مشوق هایی را در نظر بگیرند تا مالکان خودروهای فرسوده را به تجارت خودروهای خود برای خرید خودروهای جدید تشویق کنند و دارندگان خودروهای دست دوم را تشویق کنند تا از قیمت های بازار و کارخانه استفاده کنند.

مشهدی شریف گفت: مصرف سوخت خودروهای فرسوده بیشتر از خودروهای نو است. همچنین این خودروهای فرسوده مایه معیشت قشر ضعیف جامعه هستند و لازم است دولت امکانات آن را در نظر بگیرد.

صرفه جویی در مصرف بنزین با اسقاط خودروی فرسوده

وی ادامه داد: محاسبات نشان می دهد که مصرف بنزین خودروهای فرسوده 4.13 درصد بیشتر از خودروهای نو است و اگر قیمت بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس مقایسه کنیم و آن را با قیمت بنزین 3000 تومانی مقایسه کنیم، تفاوت آن است. حدود 18000 تومان. با ضرب این عدد در 4.13 درصد به حدود 75 هزار تومان می رسد، بنزینی که با اسقاط این خودروها و جایگزینی آنها با خودروی جدید صرفه جویی می شود.

مشهدی شریف تصریح کرد: در 365 روز این مبلغ حدود 25 میلیون تومان به صرفه جویی بنزین تبدیل می شود و اگر دولت به مالک خودروی فرسوده گواهی صرفه جویی انرژی (همان مبلغ 25 میلیون تومان) بدهد، یک انگیزه جدی برای دارندگان خودروهای دست دوم

وی تصریح کرد: در سال 1387 قیمت گواهی اسقاط خودرو یک میلیون تومان تعیین شد که یک هفتم قیمت خودرو نو بود و امروز قیمت گواهی اسقاط خودرو نیاز به بازنگری دارد. و اگر قیمت این گواهینامه یک هفتم باشد، اگر قیمت خودروی نو را در نظر بگیریم، قیمت آن حدود 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود و دارندگان خودروهای فرسوده علاقه مند به معاوضه خودروی خود خواهند بود. مبلغی در این محدوده برای گواهی اسقاط دریافت می کنند که از طریق آن علاقه مند به تعویض خودروهای فرسوده خود هستند.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور ادامه داد: مراکز اسقاط در کشور آماده امضای تفاهم نامه و تفاهم نامه مشترک با خودروسازان برای تولید گواهی اسقاط هستند. این گواهی را بر اساس قیمت کارشناسی تهیه کنید تا نیاز کشور به هر میزانی برآورده شود.

وی افزود: اگر به هر دلیلی این قانون لغو، کنار گذاشته شود و یا به حالت تعلیق درآید و قانون اجرا نشود، روز به روز شاهد آلودگی هوای شهرها خواهیم بود. البته هوای پاک که یکی از حقوق مردم عادی است با این راه های ساده محقق نمی شود و باید از خودروهای فرسوده دوری کرد تا هوای تازه را ببینیم و با تصادفات جاده ای کمتر مواجه شویم.

لزوم اصلاح جدول معادلات

مشهدی شریف با تاکید بر لزوم بازنگری در جدول هم ارزی و شاخص های آن، گفت: چند سال پیش هیات دولت جدول معادل سازی را تصویب کرد که در آن یک هفتم گواهینامه موتورسیکلت، دو گواهی برای تاکسی، دو گواهی برای وانت کمتر از یک تن و بیش از یک گواهی برای وانت. سه گواهی برای هر تن، پنج گواهی برای کامیون سبک، 12 گواهی برای کامیون متوسط، 14 گواهی برای کامیون سنگین و 14 گواهی برای کامیون سنگین وجود دارد. 16 گواهینامه، یک مینی بوس و یک اتوبوس به ترتیب دارای پنج گواهینامه و 14 گواهینامه هستند. بررسی کنید، اگر تغییراتی در این لیست ایجاد شود، طبیعتا قیمت خودروهای دست دوم تغییر خواهد کرد و صاحبان این خودروها علاقه مند به تحویل گرفتن این خودروها خواهند بود. به مراکز اسقاط

در زمینه واردات و اسقاط کامیون ها کارشناسی دقیقی انجام نشده است

این مسئول مرکز اسقاط خودروهای کشور گفت: کامیون های سه ساله نیز مشکل دارند که متأسفانه از ابتدا با دقت و کارشناسی طراحی نشده اند و به نظر می رسد باید به عقب برگردیم. قانون مجلس برای اخذ مجوز واردات هر کدام، یک کامیون اسقاط کافی است، مابه التفاوت تناژ کافی است، برای هر تن بر اساس جدول معادل می توان گواهی اسقاط صادر کرد. اما پیشنهاد قبلی برای کامیون های وارداتی معادل سه تن و برگ سبز تناژ و تخفیف بود، این نیاز به بازنگری دارد تا روند و مشکل برای دارندگان کامیون های فرسوده که علاقه مند به خرید کامیون های جدید یا افراد هستند تسهیل شود. علاقه مندان کامیون هایی می خرند که سه سال عمر دارند و باید آن را تعمیر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها با اسقاط و بازیافت خودروهای قدیمی می توان شاهد هوای پاک و آلودگی، کاهش تصادفات و تصادفات جاده ای، کاهش آلودگی صوتی و فراموشی این موضوع و شاهد روزهای بیشتری از مدرسه باشیم. در زمستان ادارات به دلیل آلودگی تعطیل می شوند.»

انتهای پیام/