شرط حذف کنکور؛ حل چالش اشتغال است

وزیر علوم در برنامه زنده تلویزیونی:

شرط حذف کنکور؛ حل چالش اشتغال است

وزیر علوم گفت: اگر روزی بحث اشتغال در کشور حل شود شاید امکان حذف کنکور وجود داشته باشد، اما هم اکنون این امر میسر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم امشب (چهارشنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۳) در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: برگزاری کنکور در سال‌های گذشته نیازمند هماهنگی ویژه بود؛ چرا که مردم به سازمان سنجش اطمینان داشته و دارند و بر همین اساس چند هفته شدیدا درگیر برگزاری کنکور به بهترین وجه هستیم و در این راستا یک وزیر باید به وزرای دیگر نامه می‌نوشت تا همکاری لازم را جهت برگزاری کنکور داشته باشند.

وی افزود: با تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور جایگاه و قدرت سازمان سنجش نسبت به گذشته افزایش یافته است و مسئولیت‌های جدید مثل ارزیابی بخش آموزش در وزارت خانه‌های متولی نظارت بر تضمین کیفیت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

وزیر علوم ادامه داد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چرا که ۲۰ هزار داوطلبی که در رشته‌های تاپ و بهتر دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند باید از طریق کنکور گزینش شوند، برای مثال دانش آموزان با معدل ۱۹ جهت قبولی در رشته‌های تاپ راهی جز شرکت در کنکور ندارند.

زلفی گل اضافه کرد: وزارت علوم به دانشجویان آموزش و مهارت می‌دهد، اخیرا با اتاق بازرگانی نشستی را برگزار کردیم تا بخش‌های مختلف به بورس دانشجویان اقدام کند، اگر روزی بحث اشتغال در کشور حل شود شاید امکان حذف کنکور وجود داشته باشد، اما هم اکنون امکان حذف کنکور وجود ندارد.

زلفی گل گفت: در برنامه هفتم توسعه با پیگیری وزارت علوم احکام مهارت محوری آموزش و آمایش آموزش عالی ذکر شده است؛ یعنی آموزش دانشجویان باید بر اساس نیاز جامعه باشد. از آنجایی که برگزاری کلاس یک دانشجو هزینه بر بوده و برای دولت گران تمام می‌شود؛ بنابراین در رشته‌هایی که استاندارد آموزش عالی رعایت نمی‌شود و امکانات وجود ندارد رشته‌ها را حذف کرده‌ایم، سال گذشته حدود ۲ هزار رشته حذف شد، اما امسال حذف رشته هنوز نهایی نشده است و مقداری رشته جدید اضافه کرده ایم؛ چرا که پیوست اشتغال شرط رشته جدید است و در این راستا سخت گیری‌های جدی داریم.

اعلام اصول جدید در آیین نامه جدید ارتقای اساتید

وی اضافه کرد: در آیین نامه ارتقای اساتید جدید تحقیقات نیاز محور، کارفرمایی، مسئله محوری تحقیقات توسعه‌ای و فناور محور و جدی بودن بخش آموزش را مدنظر قرار داده ایم و در حال تدوین اصول حاکم بر آیین نامه ارتقا هستیم و ۲ ماه مهلت داریم که آن را به اتمام برسانیم، هم اکنون معیار امتیاز دهی به استادان تبعیت از آیین نامه قبلی است.

وزیر علوم با بیان اینکه هدف از تولید علم، مرجعیت و رفاه است؛ تاکید کرد: باید تمام برون داد‌هایی که منجر به مرجعیت علمی و اصول فناورانه می‌شوند، امتیاز خاص خود را داشته باشد، تصمیم داریم در آیین نامه ارتقای اساتید جدید امتیاز یک تا ۳ به برون داده‌ای بنیادی، فناورانه و مسئله محور اختصاص دهیم.

زلفی گل ادامه داد: وزارت علوم امکان تدوین محتوای جدید در بحث فرهنگی، پژوهشی، فناوری، آموزشی و دانشجویی دارد.

وی بیان کرد: آرزو دارم زمانی چک سفید به وزرای وزارت خانه‌های متولی علم و آموزش داده شود و همه بخش‌های جامعه به این نتیجه برسند که توسعه همه جانبه کشور در گروی توجه به علم، آموزش و پژوهش است.

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.