زنگ تردید در بازگشایی مدارس

آیا همه امکانات بهداشتی در مدارس برای شرایط کرونری ایجاد شده است و آیا وزارت بهداشت که تصمیم به ارائه آموزش حضوری گرفته است مبلغ کامل را به آنها پرداخت کرده است؟ » مشکل کمبود معلم که باعث ازدحام در کلاس درس می شود چیست؟ آیا وزارت آموزش و پرورش توانسته این چالش جدی را برطرف کند یا امسال نیز از اختیارات شرکتی برای جایگزینی معلمان در مدارس استفاده خواهد کرد؟ ”

به گزارش آوای البرز ، این روزنامه همشهری “تنها دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است ، هنوز بسیاری از سوالات و ابهامات در ذهن معلمان ، دانش آموزان و خانواده های آنها باقی مانده است. س nextال بعدی درباره بهبود سلامت مدارس است: مدیران آموزش و پرورش دائمی می گویند که آموزش و پرورش از نوامبر به بعد شخصی یا پاره وقت باشید. ، از یک سو ، جلسات ستاد ملی کرونا و رسانه ها مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش مدام از مدارس می خواهند که بازگشایی شوند. ادامه روند فعلی ساختار نظام آموزشی را به خطر می اندازد و منجر به ترک تحصیل و ترک تحصیل می شود ، اما از سوی دیگر مدیران استانی و مدارس آمادگی آموزش حضوری و مشکل عدم دسترسی دانش آموزان را ندارند. باید حل شود.

مشکل اول: تجهیزات بهداشتی مدرسه

برای خرید لوازم بهداشتی و نظم بخشیدن به آب آشامیدنی مدرسه و توالت باید به مدیران آنها اعتبار ویژه ای داده شود. اما اکنون ، مدیران اکثر مدارس دولتی می گویند در این زمینه به آنها اعتبار داده نشده است و مشکل آنها همچنان ادامه دارد. این مشکل در سال تحصیلی گذشته در برخی مدارس به حدی شدید شد که در همان مدت کوتاه آموزش حضوری ، برخی از مدیران اعلام کردند که به دانش آموزان اجازه نمی دهند در ساعات مدرسه به دستشویی بروند یا مشروبات الکلی مصرف کنند.

بررسی اعتباری که وزیر آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 1400 به معاون تربیت بدنی و سلامت اعطا کرده است نشان می دهد که این مبلغ معادل 207 میلیارد ، 433 میلیون و 300 هزار تومان در خط ارتقاء سلامت 95،900 اعتبار است. دانش آموزان مدرسه به عبارت دیگر ، اعتبار مجاز برای ارتقاء سلامت معادل 15،956 حوزه برای هر دانش آموز است.

مهرالله رخشانی آنلاین ، رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس ، در مورد اقدامات سازمان برای تجهیزات بهداشتی مدارس از جمله بهبود سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی توضیح داد: ما می خواهیم آموزش و پرورش استان از محل اعتبارات تخصیص یافته اقدام کند. دفتر فرمانداری ، که مجموع آن 1700 میلیارد دلار است ، به طور کامل پرداخت شده است. “

وی افزود: “من نمی دانم آیا فضای فیزیکی مدارس برای آموزش شخصی دانش آموزان از نظر سلامتی آماده است یا نه ، مقامات استانی باید در این زمینه توضیح دهند.”

ما سرانه سلامت نداشتیم

اکنون مدیران کل آموزش و پرورش استان می گویند که هنوز سرانه کمک هزینه بهداشت مدرسه را پرداخت نکرده اند. به عنوان مثال ، گازم علی خدابنده ، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ، می گوید: “ما از وزارت آموزش و پرورش خواسته ایم که سرانه بهداشت مدرسه را در اسرع وقت پرداخت کند.” ما می خواهیم در صورت پر بودن مدارس ، لوازم مدرسه بخریم. -وقت یا پاره وقت

خداسنده توضیح داد: ما یک میلیون و 350 هزار دانش آموز در استان خراسان رضوی داریم و اگر برای سلامت سرانه 20 هزار تومان را در نظر بگیرند ، به 27 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل آموزش Kaurostan Kaurosh Mowadat نیز توضیح داد: “ما هنوز منتظر دریافت سرانه اعتبار سلامت هستیم. هنوز کمک رسانی نشده است.” البته ، دانشگاه علوم پزشکی ، فرمانداران و ولسوالی ها کمک های خوبی در زمینه های ضدعفونی و ضدعفونی کردن موسسات آموزشی. “

مشکل دوم: بقایای آموزش مجازی

مشکل بعدی که ذهن جامعه ، به ویژه خانواده ها را آزار می دهد ، نبود ابزارهای یادگیری هوشمند یا اینترنت برای دانش آموزانی است که در سال تحصیلی گذشته تحصیلات مجازی را رها کرده اند. به گفته سید حسن الحسینی ، رئیس شبکه شاد و محسن حاجیمیرزای ، وزیر آموزش و پرورش سابق ، 21 میلیون دانش آموز یا 21 درصد از کل دانش آموزان کشور ، گیرنده های هوشمند ندارند یا به دلیل موقعیت مکانی آنها به شبکه شاد دسترسی ندارند. اگرچه بررسی های میدانی در استان ها نشان می دهد که یک سال از آن زمان می گذرد ، اما مشکل بخش قابل توجهی از این دانش آموزان این است که هنوز آموزش مجازی در دسترس نیست.

کهیلویه مدیرکل هادی زارع پور استان بویراحمد در مورد آمادگی دانش آموزان استان برای بهره مندی از آموزش مجازی اظهار داشت: ، این ضعف همچنان ادامه دارد. سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق استان پایین است. طی سال تحصیلی گذشته ، بیش از 30 درصد از دانش آموزان استان به دلیل فقر مالی ، ناتوانی در خرید تلفن های هوشمند ، تبلت ها و غیره و زندگی در مناطقی که زیرساخت اینترنت در آنها وجود نداشت ، نمی توانستند از آموزش مجازی استفاده کنند. به البته آموزش این دانش آموزان متوقف نشد و ما آموزش های حضوری را برای مدارس روستایی با جمعیت کمتر از 10 نفر انجام دادیم. “آموزش و پرورش رها نشده است.”

کهیلویه با بیان اینکه برای رفع مشکلات آموزش مجازی در استان بوئر احمد اقداماتی در حال انجام است ، افزود: “812 روستای استان با مشکلات زیرساختی اینترنت روبرو هستند. تا کنون بیش از 80 درصد از این روستاها مشکل را حل کرده اند.” برآوردی ندارم. “

مدیرکل حمیدرسا راخشانی در استان سیستان و بلوچستان با اشاره و توضیح همان چالش عدم دسترسی به زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی در استان تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید به تلفن و تبلت نیاز داریم و دستگاه های دولتی برای حل همه این مشکلات ، و آموزش و پرورش “البته ، ما سعی می کنیم با آموزش کتب درسی و آموزش برای افراد ، فرایند آموزش را اجرا کنیم ، اما باید اذعان کنیم که این کار دشواری است و آموزش با کیفیت لازم نیست.”

اگرچه مدیران کل آموزش و پرورش استان ادعا می کنند که با کمک خیریه ها و دستگاه های مختلف برای دانش آموزان نیازمند تبلت و تلفن های هوشمند خریداری کرده اند ، اما پوشش این حرکت ناچیز است. به عنوان مثال ، مدیرکل آموزش و پرورش کهیلو و بویراحمد گفت: “در سال تحصیلی گذشته ، 2 هزار تبلت ، تلفن و اهداکنندگان توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بین فقیرترین دانش آموزان استان توزیع شد.” این رقم فقط 4 درصد دانش آموزانی را که نتوانسته اند به شبکه شاد متصل شوند ، شامل می شود. مدیرکل موزامبیک در استان خوزستان گفت: سال گذشته با کمک خیرین و دستگاه های اجرایی به 11000 دانش آموز تبلت و تلفن داده شد و امسال برای حل مشکل دانش آموزان به دنبال حمایت هستیم. دسترسی به تلفن یا رایانه لوحی در حال حاضر مشخص نیست که وی پس از ترک پست چه کار خواهد کرد.

مشکل 3: چالش کمبود 200،000 معلم

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات وزارت آموزش و پرورش در بهار امسال ، کمبود معلم در مدارس ایران در سال تحصیلی 1401-1400 به 200 هزار نفر رسید. علاوه بر این ، بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه برای تجزیه و تحلیل وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پیش بینی بازنشستگان تا سال 1406 ، اکثر معلمان در سالهای 1400 و 1401 بازنشسته می شوند و در این مدت بیش از 111000 معلم می روند. به آموزش و پرورش اکنون که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم ، بررسی شهروندان از مدیران آموزش عمومی استان نشان می دهد که مشکل کمبود معلم در مناطق مختلف کشور همچنان وجود دارد. خدابنده ، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی می گوید: “در استان خراسان رضوی با کمبود شدید نیروی انسانی روبرو هستیم. در تلاش هستیم تا مشکل را با استخدام 5000 نیروی تدارکاتی معلم تا حدودی حل کنیم.

ما از وزارت آموزش و پرورش خواسته ایم به ما اجازه دهد خریداران خدمات بیشتری جذب کنیم ، اما این مجوز هنوز اعطا نشده است. بنابراین ، در سال تحصیلی جدید با چالش کمبود ثابت 14000 معلم روبرو هستیم و امیدواریم با جذب نیروی کار ، بازنشسته و آموزشی این کمبود را برطرف کنیم. مشکل بعدی این است که در یکی دو سال اخیر ، به ویژه معلمان و بازنشستگان ، تمایل کمتری برای کار در زمینه شهریه وجود دارد زیرا همکاران بازنشسته به دلیل عدم تمایل به کار با دستگاه های دیجیتالی ، علاقه ای به تحصیل در آموزش الکترونیکی ندارند. “بنابراین برخی از کلاس های ما نگران هستند که در سال تحصیلی جدید مشکلی پیش بیاید.”

مدیرکل استان خوزستان درباره چالش کمبود معلم در سال تحصیلی جدید نیز گفت: و ما اجازه نمی دهیم هیچ کلاسی بدون معلم بماند.

مشکل 4: دانش آموزان ثبت نام نشده

برخی از دانش آموزان کلاس اولی در برخی استان ها هنوز به مدارس نپیوسته اند. خدابنده ، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی توضیح داد: “در استان خراسان رضوی حدود یک میلیون و 350 هزار دانش آموز وجود دارد ، اما حدود 200 هزار دانش آموز هنوز برای سال تحصیلی جدید ثبت نام نکرده اند. حدود 140 هزار ثبت نام درجه یک به دلیل بسته شدن پایگاه ارزیابی سلامت نوورود ، که تنها 77000 آن ثبت شده است.

علاوه بر این ، محمد علویاتبار ، معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، اعلام کرد که 2 میلیون و 110 هزار دانش آموز برای خرید کتاب های درسی خود ثبت نام نکرده اند. وی توضیح داد: تاکنون 12 میلیون و 889 هزار دانش آموز کتاب های درسی خود را به صورت آنلاین خریداری کرده اند ، اما 2 میلیون و 110 هزار دانش آموز هنوز کتاب های درسی خود را خریداری نکرده اند ، بنابراین مجبور شدیم دوره ثبت نام را تمدید کنیم.

ثبت نام کتاب های درسی از اواخر ماه مه آغاز شد و به عنوان یک قاعده ، باید تا اواسط آگوست به پایان می رسید. کارشناسان می گویند این آمار نشان دهنده موجی از ترک تحصیل در کشور است که در صورت نادیده گرفتن ، می تواند پیامدهای جدی بر سیستم آموزشی داشته باشد. “

انتهای پیام