روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – آوای البرز

نوشیدنی ها بخش قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به متابولیسم را تامین می کنند. همانطور که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی به نفع سلامتی فرد است، بی دقتی در انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش آوای البرز،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. مصرف این مواد باعث تغییر دمای پوست می شود به طوری که نوشیدنی های گرم جریان خون را در زیر پوست افزایش می دهد و در نتیجه فرد احساس گرما می کند. این عمل با نوشیدن نوشابه معکوس می شود. مصرف آب میوه ها و سبزیجات تازه و سرد، روح را انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

در یک نوزاد، کل آب بدن به 75 درصد وزن بدن می رسد، اما باید توجه داشت که این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی، محتوای آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد عبارتند از:

– توصیه می شود بزرگسالان روزانه هشت لیوان مایعات ترجیحا آب مصرف کنند.

– نیاز روزانه مردان به مایعات یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده نسبت به سایر زنان به 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر برای آبرسانی به بدن و تولید شیر نیاز دارند.

– مصرف مایعات کافی در افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود هستند.

– در زنان باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های کافئین دار تاکید می شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. در صورت تهوع صبحگاهی مصرف مایعات بین وعده های غذایی به جای همراه با غذا توصیه می شود.

– در صورت یبوست ناشی از کاهش تحرک دستگاه گوارش، مصرف مقادیر زیادی مایعات مانند آب یا آب میوه های طبیعی به همراه غذاهای پرفیبر مانند نان هسته دار، حبوبات و غلات توصیه می شود. به کنترل حرکات روده کمک می کند.

– نوشیدنی های رژیمی امروزه در بازارهای اقصی نقاط جهان عرضه می شوند و مورد استقبال عموم مردم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می تواند برای مادران باردار، مبتلایان به فنیل کتونوری و کسانی که به طور منظم این نوشیدنی ها را مصرف می کنند خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار به دلیل تحریک اشتها نه تنها منجر به کاهش وزن می شود بلکه باعث افزایش وزن نیز می شود. افراد معمولا برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به اشتباه به جای نوشابه های معمولی نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه مقدار و نوع آن است. رژیم غذایی مردم

به عبارت دیگر، شما نمی توانید هیچ نوع غذایی و مقداری بخورید و ادعا کنید که مصرف نوشابه رژیمی منجر به چاقی نمی شود. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که جایگزینی نوشابه های رژیمی انتخاب خوبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند و در معرض هوای گرم قرار دارند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به خصوص در افراد بالای 55 سال تاکید دارد. در افراد مسن مصرف روزانه حداقل شش لیوان مایعات برای حفظ آب بدن ضروری است. این به این دلیل است که علیرغم نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر تشنه هستند و در نتیجه بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید بیشتر مایعات ما را تشکیل دهد. نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارت دیگر، انرژی بالایی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه می توانند مقداری از مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین توصیه می شود در موارد کم آبی و نیاز به نوشیدن مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یکی از راه های اطمینان از کفایت مصرف مایعات روزانه توجه به ویژگی های خروجی ادرار در هر روز است. ادرار باید بزرگ، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری به دست آمده از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه های تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین می کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. علاوه بر این، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری یا کم برای محدود کردن کالری دریافتی و رسیدن به وزن متعادل و مناسب توصیه می شود.

انتهای پیام/