روایتی از طرح ترافیک تهران در دوران قاجار

160 سال پیش اولین طرح ترافیکی ممنوعیت ورود حیوانات بندری به منطقه معروف به «میدان ارگ» یا «باغ گلشن» اجرا شد. اکنون دوچرخه های آهنی جایگزین دام های تهرانی شده است که دیگر نمی توانند هر روز در خیابان های مورد نیاز خود قدم بزنند.

پس از احداث «میدان توپخانه» جدید در «میدان ارگ سلطنتی»، توپ ها و توپ ها، میدان ارگ را به آن محل منتقل کردند و حوضی هشت ضلعی در وسط میدان ارگ ساختند. در اطراف آن مسیری سنگفرش درست کردند و قسمت های دیگر میدان را به فضای سبز اختصاص دادند. اطراف باغ ها را با ستون های سنگی و نرده های چوبی احاطه کردند. یک سال بعد برای جلوگیری از عبور چهارپایان از میدان، خندق شرقی را پر کردند و خیابانی در آن ساختند و با توپ های جدید شروع کردند و تا باز شدن بازار ادامه دادند. در انتهای آن دروازه ای در بیرون شهر ساخته شد به طوری که راه وحش سنگین از میدان ارگ قطع شد.

محمد حسن خان در این باره به اعتمادالسلطان نوشت: «آنها تصمیم گرفتند که آنچه حمل می کنند سالم است، در سمت شرقی ارگ همایون دروازه ای به شهر و خندقی شرقی در بیرون شهر برپا کردند. نصیر. خسروی.

177 سال پیش میرزا تقی خان تمام سفرهای تهران را در زمان امیرکبیر ثبت کرد. همزمان با سفر ناصرالدین شاه به کام، دولت دستور داد که ورود و خروج از دروازه های تهران منوط به اخذ مجوز و نامگذاری آن به نام «گیت تیکت» باشد. هنگام تحویل گرفتن بلیط، نام مسافر، دلیل حرکت، مقصد و مبدا نیز ثبت می شد. این کار برای حفظ امنیت سیاسی انجام شد. در دوره ناصره، ورود و خروج گندم روزانه ثبت می شد، زیرا این شهر مشکل بزرگی برای دولت بود. حتی اسامی کسانی که از دروازه های مختلف تهران آمده اند نیز ثبت شده است. در آن زمان در تهران 12 دروازه وجود داشت که دروازه های «حضرت عبداللسیم»، «غار»، «خانی آباد»، «گمرک»، «قسوین»، «باغشا»، «یوسف آباد»، «دولت»، «شمیران» بود. ، و «دوشان تپه» «دولاب»، «خراسان».

در آن زمان خیابان‌های تهران نیاز به زیرساخت‌هایی برای عبور وسایل نقلیه داشتند که دستور تسطیح خیابان‌ها را دادند. کوروش سدواندیان در کتاب کلاس اول تهران می نویسد:

شرح طرح ترافیک تهران در دوره خواجار

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در سی و ششمین شماره آن زمان می نویسد: آنچه پیش از هر چیز نباید وجود می داشت; در این مدت هرکسی که می توانست ماشینی را روشن کند و سوار آن شود دستور می دادند که در سفرها یا در محوطه همو در مقابل اربابان مزون خادمان دولت باشد. معیرالممالک گفت: «در این مورد، آنها موافقت عمومی را داده اند و این خودروها در کارخانه اباب الجمعه، نزدیک سازندگان، ساخته می شوند.

همین روزنامه در سی و هشتمین شماره خود می نویسد: «قرار شد روز به روز بر تعداد وسایل نقلیه تهران افزوده شود و عبور و مرور هموار و خوب باشد تا راهروها آسفالت شود تا اسب ها و ارابه ها عبور کنند. از راهروها می گذرد و از میان آن ها می گذرد.» این راهروها با کمی بالا بردن دو طرف و گذاشتن سنگ های بلند بزرگ روی آن ها ساخته می شوند. ساخته شده این روزها.”

وقایع الاطفاخی در شماره 39 روزنامه می نویسد: روزنامه های قبلی در مورد ماشین می نوشتند یعنی ماشین سواری در بین مردم رایج است این قانون باید در دولت علیه ایران پخش شود و مردم راحت تر رفت و آمد کنند جاده ها. مالک “یک کارخانه خودروسازی در مبارکه راه اندازی کرد تا بتوانند هر تعداد وسیله نقلیه که نیاز دارند تهیه کنند، بسازند و بپردازند، هرکسی بتواند این کار را انجام دهد.” هر طرح و تیپی که بخواهد به زودی برایش درست می شود.

می گویند اولین کالسکه ها قبل از وسیله نقلیه معیرالملک در اصفهان ساخته شد. به گفته وخای اتفاقیا، خودروها با کیفیت و بهتر از خودروهای ساخت فرنگ بودند.

در حال حاضر بسیاری از خیابان های تهران، پیاده روهای خیابان لاله زار، سیتیر که بخشی از میدان حسن آباد است و بازار تهران زیباتر و تقلیدی از همسایه مان ترکیه هستند، اما وقتی پایشان با پاهایشان پوشیده می شود، قدم هایشان چندان لغزنده و لغزنده نیست. برف یا برف آب به کفش و زانو ریخته می شود.

انتهای پیام/