راهنمای نصب قفل درب چوبی

نصب قفل و دستگیره درب چوبی با لولا سرنیزه در پاره ای از مواقع میتواند بسیار آزاردهنده و سخت باشد و این در حالی است که با روش های نصب دستگیره و قفل های درب چوبی آشنا نباشید. هنگامی که با اجزای دستگیره و قفل های درب چوبی مواجه شوید در ابتدا احساس کنید که نصب و سرهم کردن دستگیره های درب کار بسیار پیچیده است و نیاز دارید که یک نجار استخدام کنید ولی در بیشتر مواقع با داشتن دانش فنی کم و البته مطالعه این نوشته دیگر احتیاجی به استخدام نجار یا نصاب دستگیره ندارید و خودتان به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید البته این در حالی است که در هنگام خرید دستگیره در و یراق الات آن دقت لازم را بکنید.

انواع دستگیره درب چوبی

شناخت انواع مدل های دستگیره در ، قبل از اقدام به تعویض و یا تعمیر آن میتواند مفید باشد. دستگیره های درب با توجه شکل ظاهری خود به دو مدل دستگیره رزت و پلاک دار تقسیم می‌شوند. دستگیره های دو تکه یا دستگیره رزت به نوعی جدید ترین سبک در بین انواع دستگیره ها هستند که از دو قسمت دسته و قاب پایینی قفل تشکیل شده اند. دسته های یک تکه یا پلاک نیز به صورت یک پارچه هستند و از آلیاژ مختلفی مانند آلیاژ زاماک، آلومینیوم، آهن و برنج ساخته می‌شوند.

دستگیره رزت دو تکه

دستگیره های دو تکه امروزی که بسیار پر طرفدار نیز هستند از دو قیمت دسته و رزت تشکیل شده اند. معنای لغوی کلمع رزت، گل سرخ است که برای نشان دادن زیبایی این دستگیره های دو تکه نام گزاری شده است. این مدل ها از آلیاژ های مختلفی مانند آلیاژ زاماک، فلز برنج و آهن ساخته می‌شوند. آلیاژ زاماک به خاطر قیمت مناسب و استقامت بالا در شرایط رطوبت بسیار پر طرفدار است.

آموزش چگونگی نصب قفل درب حیاط

از مطرح ترین مدل های قفل درب حیاط می توان به مدل های قفل برقی کله گاوی اشاره نمود. این مدل از قفل ها برای نصب نیاز به سیم کشی دارند. نحوه نصب قفل برقی درب حیاط بدین شرح می باشد:

  1. سیم کشی قفل برقی را با دقت انجام داده و اگر در این زمینه مهارت کافی را ندارید از یک فرد با تجربه برای سیم کشی کمک بگیرید. اگر امر سیم کشی به درستی انجام نشود امکان نصب صحیح قفل درب حیاط امکان پذیر نخواهد بود.
  2. نصب پایه زیر قفل بر روی درب: می توانید این پایه را به کمک دریل بر روی درب محکم نمایید. (همچنین می توانید برای نصب پایه آن را بر روی درب جوش دهید)
  3. در این مرحله برای اطمینان از نصب و سیم کشی صحیح می توانید قفل را بر روی پایه قرار دهید و درستی کار را تا این مرحله چک نمایید.
  4. مکان پیچ های قفل را با مداد بر روی درب علامت بزنید و پس از خارج نمودن قفل از پایه، با استفاده از جوش کاری و یا دریل کاری جای پیچ ها را سفت نمایید.
  5. با استفاده از پیچ آلن قفل را بر روی پایه محکم نمایید.
  6. سیم تغدیه برق قفل را در مکان مشخص شده قرار دهید.(تغذیه قفل ۱۲ ولت متناوب بوده، تفاوتی در نصب سیم‌­ها به هر کدام از پین‌ های بوبین وجود ندارد.)
  7. به منظور نصب گیره قفل و گیره ثابت، ابتدا پایه گیره قفل برقی درب حیاط را روی درب پیچ نموده، و سپس توسط پیچ­­‌های آلنی خود گیره را با توجه به جهت گیره قفل روی پایه نصب نمایید.
  8. قاب را به کمک دو مهره آلنی موجود بر روی قفل نصب نمایید. قاب را از انتهای قفل قسمت (شاسی فشاری) جایگذاری نمایید.

راهنمای نصب قفل درب اتاق و درب چوبی

هر دربی به نصب قفل نیاز دارد تا در هر زمان یک بخواهید درب را قفل نمایید. برای نصب قفل درب چوبی نیاز به ابزار دارید و شما بایید حتما قلم چکش مخصوص برای تراشیدن محل نصب قفل داشته باشید و با دریل سوراخ های قفل را باز کنید. در ادامه مراحل نصب قفل درب چوبی و انواع قفل درب اتاق را به صورت مختصر برای شما شرح خواهیم داد:

مشخص نمودن محل نصب قفل و اندازی گیری دقیق: نصب استاندارد قفل درب چوبی به گونه ای است که باید یک متر از زمین فاصله داشته باشد. با قرار دادن قفل درب چوبی محل مورد نظر برای نصب را علامت گذاری نمایید.

قبل از تراشیدن درب برای نصب قفل، درب را به خوبی در جای خود محکم نمایید. با استفاده از قلم چکش مخصوص، به اندازه ابعاد قفل بدنه درب را بکنید. بعد از قرار دادن قفل در بدنه درب نیاز به کندن درب برای محل قرار گیری مغزی قفل دارید.

قفل درب را در محل مورد نظر قرار داده و با استفاده از پیچ هایی که در جعبه محصول قرار دارد، قفل را فیکس نمایید.

تعیین محل قرار گرفتن زبانه قفل در چهار چوب درب: تعیین محل قرار گرفتن زبانه قفل در چهار چوب درب

لوازم مورد استفاده برای تعویض و نصب قفل و دستگیره درب

  • قفل یا دستگیره درب خریداری شده
  • متر نواری
  • مداد
  • چاقوی کاربردی، در صورت نیاز
  • اسکنه 1 اینچی در صورت نیاز (مغار)
  • مته برقی (یا پیچ گوشتی فیلیپس)
  • مته کانتر سینک (در صورت استفاده از مته)
  • پیچ گوشتی سر صاف، اختیاری
  • چکش
  • بلوک چوبی
  • اره سوراخ دار
  • وسایل حفاظت فردی

مراحل نصب لولا قابلمه ای روی درب چوبی

به طور کلی، درب‌های چوبی به ۳ لولا نیاز دارند که فاصله آن‌ها از هم برابر نیست. به عبارت دیگر، از آنجایی که فشار وزن درب از بالا چارچوب وارد می‌شود، لولاهای اول و دوم به همدیگر نزدیک‌تر بوده و لولای سوم فاصله بیشتری با آن دو دارد تا به این طریق وزن درب از بالا گرفته شود.

نصب لولا قابلمه ای

مرحله اول: تجهیزات و ابزار مورد نیاز

نصب لولا درب چوبی به تجهیزات پیچیده و خاصی نیاز ندارد و اغلب افرادی که دستی در انجام تعمیرات روزمره خانه دارند، با در دست داشتن برخی ابزارهای ساده می‌توانند این کار را انجام دهند.

به طور معمول، این تجهیزات در جعبه ابزارهای خانه‌ها موجود بوده و مواردی مانند چکش، قلم درز یا اسکنه، فایل فلزی، مداد، مته بدون سیم، نوار اندازه‌گیری، چاقو، پارچه قدیمی یا روفرشی، درب چوبی، لولا بلبرینگی و پیچ را شامل می‌شوند.

مرحله دوم: مشخص کردن جای لولا‌ها روی چارچوب

در مرحله دوم باید اندازه فاصله استاندارد لولا تا زمین، فاصله دو لولا از یکدیگر و همچنین تناسب آن‌ها با درب را در نظر بگیرید. رعایت این فاصله‌ها در نصب لولا بسیار مهم هستند. به همین دلیل باید اندازه گیری را با دقت کافی، صبر و حوصله انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر درب چوبی به سمت داخل باز می‌شود، قسمت پین لولا را در داخل درب قرار دهید و اگر درب را رو به بیرون باز و بسته می‌کنید، لولا باید در قسمت خارجی چارچوب جای گیرد.

اندازه‌هایی که باید برای لولا در نظر بگیرید، لولای بالایی ۱۲ سانتی متر از بالای طاق چارچوب و لولای پایین ۲۴ سانتی ‌متر از کف چارچوب فاصله داشته باشند؛ این فاصله‌ها را با مداد علامت ‌گذاری کنید. همچنین اگر روی چارچوب درب چوبی پیش از این درب دیگری نصب بود، می‌توانید از الگوی لولای قبلی پیروی کنید

مرحله سوم: علامت‌ گذاری جای لولا روی درب

همان طور که اشاره شد، اندازه گیری در فرآیند نصب لولا درب چوبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که این کار را با دقت بالایی انجام دهید. در این مرحله بهتر است پارچه‌ای قدیمی یا روفرشی را روی زمین پهن کنید و درب را در کنار چارچوب قرار دهید. سپس با نوار متری نقاط قرارگیری لولا را هم روی چارچوب و هم روی درب مشخص کنید . توجه داشته باشید که در هنگام اندازه گیری، نقاط نصب را به عنوان مرکز لولا علامت گذاری کنید؛‌ چرا که این کار خطای اندازه‌گیری را کاهش می‌دهد.

مرحله چهارم: ایجاد حفره برای نصب لولا

در این مرحله می‌توانید با استفاده از قلم درز محل قرارگیری لولا را روی درب و چارچوب سوراخ کنید. سپس نیمه بزرگ‌تر لولا را روی چارچوب و نیمه دیگر را روی درب و با استفاده از پیچ‌های موجود در جعبه لولا نصب کنید. اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید، می‌توانید از یک متخصص نیز کمک بگیرید.

مرحله آخر: نصب درب چوبی

در مرحله آخر از یک فرد بخواهید که همراه شما درب را موازی چارچوب گرفته و آن را به لولاهای چارچوب و درب بچسبانید. سپس به کمک دوستتان پین لولا (همان لوله مفتولی که اصلی‌ترین کار را انجام می‌دهد) از حلقه لولا عبور دهید.

از وظایف پین لولا می‌توان چرخش درب، آرام بسته شدن درب و همچنین عدم ایجاد صدای ناهنجار را نام برد. به همین دلیل بهتر است که چاک لولا را به بهترین نحو ممکن روغن ‌کاری کنید تا هنگام نصب پین لولا به راحتی داخل چاک لولا جای بگیرد.

انواع لولا درب چوبی

به طور کلی، لولاهای درب‌های چوبی به دو دسته لولا قابلمه ای و لولای تخت تقسیم بندی می‌شوند که برای نصب درب‌های چوبی ساختمانی معمولا از لولای قابلمه ای استفاده می‌شود.

لولای قابلمه ای خود از نظر جنس لولا به ۳ گروه برنجی، سربی و فلزی تقسیم می‌شود که در میان آن‌ها نوع برنجی و سربی بهترین بوده و تنوع تولید بالایی دارند.

بسیاری از لولاهای فانتزی که برای درب‌های چوبی ساخته می‌شوند، از جنس سربی هستند و در قالب لولاهای بوشی، بلبرینگی، لولا بوشی و معمولی به بازار عرضه می‌شوند.

از میان این مدل‌ها نیز لولای بلبرینگی بهترین و روان‌ترین مدل شناخته شده، امکان باز و بسته شدن نرم و بی صدا را برای درب‌های چوبی فراهم می‌کند و به همین دلیل مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

لولای قابلمه ای در سه اندازه ۳، ۳/۵ و ۴ اینچی در بازار موجود بوده و بسته به کاربرد هر سایز لولا برای اتصال درب به بدنه، پنجره به چهارچوب و غیره از آن استفاده می‌شود. مراحل نصب لولا قابلمه ای به چارچوب درب‌های چوبی نیز همچون آن چه در بالا شرح دادیم پیش می‌رود.