دلایل لرزش درب اتوماتیک شیشه ای

اگر شما در محل کار و یا ساختمان خود از برخوردارید، شاید برایتان اتفاق افتاده باشد و یا اینکه ممکن است در آینده مشاهده کنید که با لرزش و سر و صدا باز و بسته می شود و این عملکرد علاوه بر آزار دهنده بودن و ایجاد نارضایتی، تاثیرات نامطلوبی بر سایر اجزای تشکیل دهنده درب داشته و نهایتا ممکن است باعث بروز خسارات مالی شود.ضمن اینکه این نحوه کارکرد معیوب آن، قابلیت های ایمنی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و معیوب بودن یک بخش از قطعات، می تواند به صورت دومینو وار دیگر قطعات را نیز دچار خرابی و نقصان نماید.

دلایل لرزش درب اتوماتیک شیشه‌ای - رفع مشکل لرزش درب اتوماتیک - اپ ایپاکو

برای اطلاع شما، ما دلایل بروز این اتفاق و راهکار رفع آن را بیان می کنیم، تا بتوانید با آگاهی بیشتر نسبت به خرید و یا دریافت خدمات این محصول و رفع اشکال در برقی خود اقدام نمایید. درب برقی اصفهان یا درب اتوماتیک به نوعی از درب گفته می شود که به وسیله نیروی برق و بدون دخالت دست باز و بسته می شود.

10 دلیل عمده بروز این مشکل

  1. وزن سبک درب
  2. بلندی ارتفاع درب
  3. تنظیم نبودن تسمه
  4. فرسودگی غلطک ها
  5. گرد و خاک و کثیفی
  6. کیفیت فریم آلومینیومی
  7. تنظیم نبودن گشتاور موتور
  8. شل شدن اتصالات کلاف درب
  9. خراب شدن سطح مقطع ریل
  10. نصب غیر اصولی راهنمای درب
  1. وزن سبک درب

این عامل می تواند ناشی از ضخامت و نوع شیشه باشد و همچنین از نوع فریم آلومینیومی بکار رفته در آن نشأت بگیرد. طبیعتا ما بایستی متناسب با نوع سازه ای که می خواهیم تولید کنیم، الزامات و استانداردهای لازم را در طراحی اولیه آن بکار ببندیم و بر اساس پارامترهای موجود سازه را بگونه ای تولید و اجرا نماییم که دچار اشکالات حرکتی نگردد.

وقتی شیشه وزن استانداردی را به ازای هر مترمربع نداشته باشد و به دلیل ضخامت کم و نوع سکوریت سازی آن، وزن مناسب را متناسب با ابعاد ایجاد ننماید، شاید به تعبیری مانند پر کاهی باشد که در هوا معلق است؛ به این معنی که موتور سیستم قدرت بالایی دارد و زمانی که با نیروی اولیه شروع به حرکت می نماید، درب اتوماتیک با شتاب زیاد در امتداد خط حرکت می کند و حاصل این کنش و واکنش ایجاد لرزش در حرکت آن خواهد بود.

راهکار حل مشکل

  • اگر مشکل درب اتوماتیک شما ناشی از این ایراد باشد، یا باید فریم ها و شیشه به طور کلی تعویض شود و یا با استفاده از تسمه های آهنی و جاسازی آن در فریم ها کمی به وزن درب اضافه کنیم.
  • اگر قصد خرید درب برقی دارید، به وزن فریم ها و کیفیت و ضخامت شیشه حتما توجه بفرمایید و از سازنده بخواهید برای شما حتما توضیحات فنی را در قالب یک نقشه فنی ارائه نماید.
  1. بلندی ارتفاع درب

درب ارتفاع بلند به اصطلاح عامیانه لنگر دارد که ناشی از وزن نامتعارف آن است و بایستی برای کنترل حرکت یک درب با ارتفاع بلند، تدابیر ویژه ای را در زمان تولید و اجرای آن نظر گرفت. گاهی وقتها پیش می آید که ما برای ایجاد هارمونی و زیبایی بخشی به نمای ساختمان، دربی با ابعاد غیر استاندارد و عرض و ارتفاع بلند طراحی کنیم و انصافا بسیار زیبا هم خواهد شد، امّا اگر در این شرایط ملاحظات فنی را در تولید آن در نظر نگرفته باشیم، در زمان کارکرد درب، بدون تردید شاهد لرزش و حرکت ناموزون درب خواهیم بود.

راهکار حل مشکل

  • اگر مشکل درب اتوماتیک شما ناشی از این موضوع باشد، یا باید فریم ها و شیشه به طور کلی تعویض شود و یا با استفاده از تسمه های آهنی و جاسازی آن در فریم ها کمی به وزن درب اضافه کنیم و در صورتی که موتور در جابجایی درب دارای کمبود قدرت باشد، بهتر است فکری به حال تقویت موتور و اپراتور سیستم بکنیم.
  • اگر قصد خرید درب اتوماتیک دارید، یادتان باشد بایستی متناسب با قواره شیشه و ارتفاعِ مدنظر، حتما از فریم های آلومینیومی فابریک و پهن و شیشه سکوریت 10 میل مرغوب و با کیفیت استفاده نماییم و در بخش اپراتور سیستم هم، اگر وزن بالاتر از حد نرمال و استاندارد درب ها باشد، حتما باید از اپراتور قدرتمندی که به راحتی قادر به جابجایی درب باشد استفاده نماییم.
  1. تنظیم نبودن تسمه

تسمه عمل تبدیل حرکت موتور از حالت دورانی به حالت خطی را به عهده دارد و همچنین ماموریت انتقال نیروی موتور به غلطک ها و در نتیجه حرکت دادن درب را در مسیر افقی عهده دار می باشد. تسمه از یک طرف به فولی دور موتور و از طرف دیگر به هرزگرد متصل است و در قسمت تحتانی به یک لنگه و در قسمت فوقانی به لنگه دیگر متصل می باشد. اگر در این مسیر تسمه شل بسته شده باشد و یا بالعکس بیش از اندازه سفت شده باشد، شاهد لرزش در حرکت درب خواهیم بود.

بنابراین تنظیم بهینه مقاومت تسمه در مسیر انتقال نیرو، می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد ایفا نماید و صد البته این اقدام به نصب اصولی و حرفه ای درب باز می گردد. البته کیفیت تسمه نیز در بروز این اتفاق موثر خواهد بود به ویژه تسمه هایی که از جنس پلاستیک تولید می شوند، به تدریج و تحت فشار اصطلاحا از هم باز می شوند و در نتیجه دچار افتادگی می شوند.

راهکار حل مشکل

  • اگر شما با این مسئله مواجه هستید، برای حل آن بایستی از مجموعه ای معتبر تقاضای دریافت خدمات فنی نمایید و چنانچه جنس تسمه نامرغوب باشد، از شرکت بخواهید که آن را با تسمه مرغوب و تقویت شده با الیاف تعویض نماید.
  • حتما باید یادتان باشد به مشخصات تسمه در کنار مشخصات دیگر قطعات و تجهیزات درب توجه ویژه داشته باشید و در زمان نصب نیز به جنس تسمه بکار رفته دقت نمایید.
  1. فرسودگی غلطک ها

یکی دیگر از دلایل لرزش درب ها برقی، ناشی از فرسودگی غلطک های سیستم است. اگر این غلطک ها یا به اصطلاحِ فنی “هنگر” از جنس پلاستیک تولید شده باشد، در کوتاه مدت کیفیت اولیه خودشان را از دست می دهند و به تدریج دچار آسیب و تخریب می شوند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که عملکرد خوبی را در میان مدت و بلند مدت ارائه نماید و بدون شک بعد از مدت کوتاهی، بر اثر حرکت و سایش، دچار خوردگی شده و در نتیجه باعث اختلال در حرکت درب می شود.

برای درک بهتر، حرکت خودرویی که پنچر شده را چطور می توانید تصور کنید؟ خوردگی غلطک ها دقیقا عملکردی شبیه همان خودروی پنچر شده را به نمایش می گذارند. جنس غلطک ها حتما بایستی از جنس پلی آمید و حتی یک سطح بالاتر از آن، از جنس پلی کربنات باشد، تا بتواند با وجود کارکرد مکرر بدون کوچکترین اختلالی تا مدت زمان قابل قبولی به فعالیت خود ادامه دهد.

عمر مفید یک غلطک استاندارد و با کیفیت، در شرایط کارکرد مکرر و بدون توقف حداقل 5 سال است، البته با توجه به فضای رقابتی، متاسفانه این هنگرها غالبا با کیفیت نسبتا پایینی تولید و عرضه می شوند و اطمینان از کیفیت آن به تعهد و اعتبار تولید کننده و مجری درب باز می گردد. دفتر حفاظتی کیمیا با پشتوانه نزدیک به دو دهه حضور پرثمر در صنعت دربهای اتوماتیک وشرکت دراجرای پروژه هایی مانند: شرکت برق استان (چندین اداره و نیروگاه)-شهرک سلامت –داروسازی فارابی- شهرک علمی تحقیقاتی-بیمارستان الزهرا-بیمه تامین اجتماعی- پالایشگاه نفت و موارد بسیاردیگر بیان کرد

معدود تولید کنندگانی هستند که برای ارتقاء کیفیت محصولات خودشان، از غلطک های ضد سایش و یا مقاوم در برابر ساییدگی استفاده می کنند و البته این اقدام قیمت محصول را افزایش می دهد ولی حقیقتا ارزشش را دارد و باعث طولانی شدن عمر مفید و کارکرد بهتر درب اتوماتیک می گردد.

راهکار حل مشکل

  • برای حل آن بایستی از مجموعه ای معتبر تقاضای دریافت خدمات فنی نمایید و به جای غلطک های فرسوده بخواهید که یا از غلطک های ضد سایش و یا از غلطک های با مقاومت بالا در برابر ساییدگی استفاده شود.
  • در زمان خرید درب اتوماتیک، درباره کیفیت غلطک ها و میزان مقاومت آنها در برابر خوردگی و ساییدگی از تولید کننده و مجری پرس و جو نمایید.
  1. گرد و خاک و کثیفی

گرد و خاک و زباله های ناشی از آن می تواند عملکرد درب را با اختلال مواجه کند، به این صورت که اگر زباله های اطراف اعم از سنگ ریزه، قطعات نسبتا درشت آشغال و … به زیر لنگه های متحرک درب منتقل شود، در واقع مثل یک مانع و دست انداز، مسیر حرکت را تحت تاثیر خودش قرار داده و در بلند مدت به اجزای الکترونیکی و  الکترومکانیکی درب نیز آسیب می رساند.

همچنین گرد و غبار و کثیفی های منتقل شده به داخل ریل نیز می تواند تا حدودی بر کارکرد درب اتوماتیک اثر منفی بگذارد. البته برخی مشتریان تصور می کنند که داخل ریل بایستی روغن کاری و یا گریس کاری شود و با همین تصور، شخصا اقدام به انجام این کار می کنند که خوب متاسفانه این اقدام باعث وارد شدن آسیب به ریل و اجزای داخلی آن می شود.

راهکار حل مشکل

  • ترجیحا بهتر است این کار توسط تکنیسین خبره انجام شود ولی چنانچه خودتان تا حدودی قادر به انجام کارهای فنی هستید، می توانید پس از اطمینان از قطع اتصال برق سیستم، کاور آن را باز کرده و با استفاده از دستمال مرطوب کثیفی ها و گرد و خاک اجزای اپراتور را با احتیاط بزدایید.
    همچنین می توانید با استفاده از روان کننده های مجاز، نسبت به روان کاری محدود بلبرینگ غلطک ها اقدام نمایید. البته شما قادر به رفع زباله های قرار گرفته در زیر لت های متحرک نخواهید بود، چون انجام اینکار مستلزم جدا کردن لت ها از روی سیستم است و نیاز به تکنیسین خبره دارد.
  •  حتما در زمان نصب درب برقی، از تیم فنی بخواهید در قسمت زیرین فریم لت های متحرک، حتما از جاروبک یا مویی استفاده شود تا مانع از ورود آشغال به محدوده زیر درب گردد.
  1. کیفیت فریم آلومینیومی

فریم های آلومینیومی automatic door همانند فونداسیون یک ساختمان عمل می کنند و استحکام و کیفیت متریال به کار رفته در آن، بنیان و اساس ساختار آن درب را به وجود آورده و حفظ می کند. در صورتی که این فریم ها از کیفیت لازم و استاندارد برخوردار نباشد، قادر به تحمل وزن شیشه های سکوریت نخواهد بود و در نتیجه طی باز و بسته شدن مکرر درب، به دلیل فشار ناشی از وزن شیشه، به تدریج از هم گسسته می شوند

و در نتیجه شاکله اصلی درب به هم خورده و مرکز ثقل لنگه ها دچار تغییر و انحراف می‌شود و متعاقبا حرکت درب با لرزش و تکان خواهد بود.اگر این از هم گسستگی، در نتیجه کیفیت پایین فریم ها باشد، دیگر امکان اصلاح آن وجود ندارد و حتما باید لنگه های متحرک دمونتاژ شده، و فریم های جدید با کیفیت جایگزین آنها شوند.