تهران پشت ترافیک خریدهای نوروزی

کمتر از دو هفته به شروع سال جدید باقی مانده است. البته تا آن روز، با توجه به پایان سال، میزان سفر بیشتر خواهد شد. تا به امروز به نظر نمی رسد طرح ها و طرح های خاصی برای مدیریت ترافیک تهران تدوین و اجرا شده باشد.

به گزارش آوای البرز اهن وی نوشت: تردد در این روزهای تهران به ضرر امنیت شهروندان است، آمارها نشان می دهد که ترافیک تهران در این روزها و شب ها بین 30 تا 35 درصد افزایش یافته است، اما مردم همچنان با این اعداد و ارقام دست و پنجه نرم می کنند. اعلام شد!در پاسخ به این سوال که روزهای پایانی اسفند به خصوص در ایستگاه های مرکزی شهر «امام خمینی» و «بازار» چگونه می گذرد، پاسخ تهران رایدرما است. نه یک گروه کوچک از S. آنها می گویند حداقل 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا در فواصل چهار یا پنج دقیقه ای سوار قطار شوید و اگر به فکر یک متروی خلوت دائمی هستید، تنها گزینه این است که نگران ایستادن روی سکوهای شلوغ نباشید.

بر اساس اخبار رسیده از مترو تهران، مترو از نظر تردد مسافر به روزهای قبل از کرونا بازگشته است. این بدان معناست که تعداد مسافران که قبلاً بین 500 تا 600 هزار نفر بود، اکنون به یک میلیون و 200 هزار نفر کاهش یافته و اکنون به حدود یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران برخی از مسیرهای پرتردد مانند «تجریش» به 1.2 میلیون نفر برسد. افزایش دادن. «بهشت زهرا» و «بازار» تا روزهای آینده.

در صنعت اتوبوسرانی وضعیت کمی کمتر است اما این روزها تعداد مسافران بین 700 تا 800 هزار نفر در نوسان است. سوال اینجاست که آیا 2000 اتوبوس برای این همه مسافر کافی است و البته هنوز از روزهای شلوغ برنگشته اند؟ چند سال پیش در تهران 7500 اتوبوس وجود داشت اما الان 2000 اتوبوس است. در این چهار سال حتی یک واگن هم به مترو اضافه نشده است. با این توصیف، نتیجه گیری دشوار نیست. اکنون ضعف عقب ماندگی در بخش مترو و اتوبوس بر دوش خودروهای شخصی است. روزانه بیش از 4 میلیون، بیش از 200 هزار خودرو از تهران تردد می کنند و اگر به این روزهای آخر نگاه کنیم، متوجه می شویم که این روزها پلاک های شهر گوی سبقت را از پلاک های تهران ربوده اند.

بسیاری از مردم برای خرید کلی و جزئی نورس به مراکز خرید شهر به خصوص از بازار، شهرهای دور و شهرهای نزدیک می آیند که با جمعیتی که روزهای آخر سال را برای خرید انتخاب می کنند متفاوت است. نوروس، معاینه فنی، بانکی، اداری و نوسازی منزل شش برابر ظرفیت معابر تهران است. قبل از اینکه از مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی بپرسیم که آیا امسال پس از این چند سال ترافیک سختی وجود داشته است، باید از تهرانی ها بپرسیم که چرا همه کار خود را به پایان سال موکول می کنید؟ کاهش مرگ و میر و بیماری های عروق ویروس کرونا قلب البته اسفند امسال را کمی با دو سال قبل متفاوت کرد. با این حال، این قفل ترافیکی از بهمن ماه قابل پیش بینی بوده است. اما تنها راه حلی که مسئولان اجرا می کنند همان طرح های سررسید سال های گذشته است که تاثیر چندانی در گشایش گره کور ترافیکی نداشته است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی کارشناس ترافیک با ایران موافق است. او می گوید که 11-10 روز باقی مانده کاری جز تقویت نیروی پلیس برای کنترل خیابان ها نمی تواند انجام دهد. بنابراین سوال بزرگ این است که چرا تا زمانی که بحران حل نشود برنامه ای برای حل آن نداریم؟

اسماعیلی قطعاً انگشت اتهام را به سمت راهکارهای کوتاه مدتی مانند کاهش حمل و نقل عمومی، کاهش حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به خرید اینترنتی و فرهنگ سازی خرید اینترنتی نشانه می رود.

جعفر تشكري هاشمي، رئيس كميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر تهران، مخالف اجراي هر گونه طرح اضطراري تا پايان سال است. اگر تغییر کوچکی در تعداد تردد و خودروها ایجاد شود، توجه داشته باشید که ظرفیت شبکه ترافیکی مختل می شود زیرا شبکه حمل و نقل تهران کشش و تردد مورد نیاز این خودروها را ندارد. نه تنها همیشه بلکه پایان ماه مارس است.

وی ادامه می دهد: برای کاهش ترافیک تهران باید شبکه زیرساخت شهر هوشمند را تقویت کنیم که قطعا با ایده آل فاصله زیادی دارد. بسیاری در حال حاضر چندین بار در روز خانه را برای خدمات منظم ترک می کنند. در حالی که این می تواند یک مشکل جدی باشد، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به این مشکل انجام دهید. چند سال پیش مردم باید حداقل یک بار برای دریافت خدمات به یکی از ادارات دولتی مراجعه می کردند، اما به یاد دارم که هرگز چنین نشد. طرح های محدود دیگر مانند یک خانه عمل نمی کنند، بلکه در ذهن مردم بازی می کنند.

کمتر از دو هفته به شروع سال جدید باقی مانده است. البته تا آن روز، با توجه به پایان سال، میزان سفر بیشتر خواهد شد. تا به امروز به نظر نمی رسد طرح ها و طرح های خاصی برای مدیریت ترافیک تهران تدوین و اجرا شده باشد. پلیس تهران برای کشف این موضوع باید بررسی کند که امروز چه راهکارهایی می تواند ارائه دهد».

انتهای پیام/